2 meter akula - goedkoop?

Discussie in 'Duikboten' gestart door Helipilot, 10 mei 2010.

  1. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    Dag duikbotenvaarders,

    Ik wilde mijn project eens even voorstellen. Ik ben wat dat betreft nieuw in duikboten, op een robbe seawolf na van een paar jaar geleden heb ik mij nooit met deze sector bezig gehouden, ik ben meer van het vliegen!

    Maargoed, ik zag een paar jaar geleden een erg groot model van een Los Angeles class boot in Friedrichshafen, en de aanblik van die enorme zwarte sigaar is mij toch altijd bijgebleven, in ieder geval wilde ik toch ook wel een keer zoiets bouwen. Ik heb zelf erg veel met de Russische akula, dus dat leek mij een leuk voorbeeld.

    Aangezien ik zelf nog student ben en financieel toch niet erg veel mogelijkheden heb, is het dus niet de bedoeling een hoogtechnisch wonder te bouwen, zoals ik ze vaak in het forum langs zie komen. Ik vind het meer leuk om het gewoon te proberen te bouwen en zolang het enigzins op een akula lijkt...prima!

    Op deze manier ga ik dus oorspronkelijk ook puur van een dynamisch duikend model uit, door het formaat zal er later nog wel een duiksysteem in kunnen.

    Een beetje krassen met een stabilo en een rekenmaschine voordat ik op deze tekening uit kwam:
    [​IMG]

    Het is de bedoeling het model van piepschuim te maken, afgekeken van forumleden, opgehangen in een soort standaard. Hierna probeer ik het model dan glad af te werken en te glassen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Met de gloeidraad rommelen..
    [​IMG]

    Marijn
     
  2. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    En dus ging ik verder, tot de halve garage wit was, wat een zooi geeft dat spul!

    De neus heb ik met de hand bijgesneden en naderhand met een schuurblok enigzins afgerond.
    [​IMG]

    De stukken voor het middenstuk uitgetekend, alles is ruim aftekend zodat de werkelijke vorm pas op de standaard wordt uitgesneden.
    [​IMG]

    Boeg en middenstuk met de nog grof gevormde toren:
    [​IMG]

    Een middagje doorsnijden et voila:
    [​IMG]

    Hierna heb ik de toren en de rest van de romp wat gladder geschuurd om de vorm beter te krijgen, tevens zij nde houten ringen ertussenuit:

    [​IMG]

    Marijn
     
  3. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    Daarmee was de romp redelijk in vorm, nu moest hij wel wat gladder worden gemaakt om hem voor het glassen beter geschikt te maken. IK heb ervoor gekozen om dit met papier afplaktape te doen van verschillende breedtes:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Looking good!
    [​IMG]

    Hiermee leek het model mij meer dan glad genoeg om hem in het glas te zetten, dus aan de slag!

    Ik heb gekozen voor 50gr's glasweefsel, aangezien dit zich makkelijk om ronde wormen laat leggen, qua afwerking erg makkelijk is( en ik het nog had liggen;))

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Op de laatste foto staat heel het model in het glas, 2 lagen dik, plus een extra laag op de toren. Dit is nog steeds heel erg dun en natuurlijk niet sterk genoeg voor het model!
    Wel had ik nog een grote lap veel dikker glasweefsel liggen, destijds mee gekregen bij Lucht&ruimtevaart techniek in Delft.

    Om het model goedkoop te houden besloot ik het dus bij deze twee dunne lagen te laten en later, na het uithollen van de romp, binnenin het dikkere glasweefsel te doen.

    Dus...aan de afwerking dan maar! Een strooptocht langs alle bouwmarkten gaf toch wel dat Histor Plamuurverf misschien het beste zou zijn:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Na meerdere lagen, met erg veel geschuur tussendoor was het aardig glad!

    Marijn
     
    Dim L vindt dit leuk.
  4. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    En weer vrolijk verder;), ik besloot hierna enkele lagen parketlak erover heen te doen om wat stevigheid toe te voegen! Na deze lagen ziag hij er toch al aardig strak uit:

    [​IMG]

    Tegelijkertijd heb ik van Tempex schuim de staartvin met Sonar gemaakt:
    [​IMG]

    Daarna deze bedekt met glasweefsel, iets van 4 a 5 lagen, hem daarna in de verfplamuur gezet en het Tempex opgelost met wat druppels aceton:
    [​IMG]
    [​IMG]

    De rest van de vinnen besloot ik van balsa te maken, alles heb ik gedurende de bouw meermaals met parketlak gelaagd:
    [​IMG]
     
  5. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Hoi Marijn

    Welkom in de duikboot wereld/forum
    Het is wel een project zeg.
    Hoever is hij nu klaar na al dat geschuur en bijwerken .
    mvg Fred
     
  6. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    En hierna mij weer aan de goed uitgeharde romp gewaagd;)

    Deze moest nu maar eens doorgezaagd worden, ik heb dit met een dremel slijpschijfje gedaan, waarbij ik de flexas van de dremel netjes op het oppervlak van de boot kon aanleggen.
    [​IMG]

    En hierna het model gespleten:
    [​IMG]

    En dan kwam dus uiteindelijk het moment..hoe hol ik dit ding uit? Er zullen vast veel mooiere methoden bestaan, maar het enige dat ik kon bedenken, zonder de tere dunne romp te beschadigen, was door er in kleine porties een fles aceton in leeg te gieten, natuurlijk niet in de garage!
    [​IMG]

    Het is niet het milieuvriendelijkste wat ik ooit gedaan heb maar het werkte wel fantastisch!
    Tevens heb ik de boeg en het middenstuk ook van elkaar gedremeld, omdat ik er al snel achter kwam dat ik anders nooit tot in de boeg netjes de binnenkant kon glassen...dus:
    [​IMG]

    Drie grote erg slappe buizen!
    Om de vorm er weer in te brengen heb ik een tig aantal houten triplex ringen uitgezaagd, plus ik heb heel de binnenkant van de boot bedekt met glasweefselband. Daarna is heel de binnenkant verzadigd met epoxy, en zijn de houten ringen er netjes in geplaatst:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Dim L vindt dit leuk.
  7. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    Dag Fred, ik schrijf nog eventjes door, ik ben al een aardig stukje verder!

    Het hele leeghalen en weer verstevigen van de romp maakte hem namelijk niet echt veel mooier..er ontstonden veel deuken etc, een beetje "starving horse" achtig.

    Dus...de volgende pot plamuur open! Na heel wat gelak en geschuur heb ik de sonar en de andere vinnen achterop gemonteerd, alle vinnen zijn in ingefreesde gaten in de romp gelijmd.
    [​IMG]

    Ik heb de boeg en het middenstuk weer op elkaar gelijmd en deze naad wat netter afgewerkt, wat dit als resultaat gaf:
    [​IMG]

    Nu begon het ook eindelijk wat meer op een duikboot te lijken! Ik heb vervolgens grijze vullende grondverf over het model gesmeerd, dit geeft een wat fijner resultaat:
    [​IMG]

    Vervolgens....jaah de gleuven om het water de romp in en uit te laten stromen! Het idee is om een PVC WTC te gebruiken, namelijk deze:
    [​IMG]

    De rest van de romp loopt dus vol met water, dus er moete naardig wat gaten in om te zorgen dat er niet achter elke ring een luchtbel blijft hangen. Wat uurtjes met de dremel en een vijl et voila:
    [​IMG]

    De bouwer ook eventjes op de foto om het formaat te laten zien:
    [​IMG]
     
  8. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    en..weer verder, want het model mist nog de voorste duikroeren. Deze zijn op dezelfde manier gemaakt als de vinnen achterop:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hierna heb ik een laag zijdeglans zwart erover heen gedaan, waardoor hij al echt op een nucleaire onderzeeër begint te lijken;)
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Mooi glad is anders, maar ik ben er erg blij mee, zeker voor de lage kosten tot nu toe.

    Dit was ook even de vooruitgang voor nu, volgend weekend kan ik weer verder werken er aan;). Commentaar en suggesties zijn altijd welkom! Ik probeer zeker niet het water overnieuw uit te vinden...maar vond het gewoon leuk om het zo te proberen.

    Marijn
     
  9. johan k

    johan k

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    tuk
    he marijn

    verkoop je mij je seawolf, ga je een nog grotere maken:rolleyes:

    ziet er trouwens mooi uit , zo even tussendoor gemaakt

    groeten johan
     
  10. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Marijn,

    Welkom in het duikboothoekje, ziet er niet verkeerd uit zo'n lowcost Nuke, zo zie je maar dat je met een krap budget dus aardig ver komt.
    Ben zelf ook nog bezig met een Walter V80, wordt ook een lowcost sub, eenvoudige materialen en niet teveel techniek erin.
    Ik wil alleen daar een mal van maken, zodat ik meerdere rompen er van kan trekken, minimaal 2 voor als het mis mocht gaan.
     
  11. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    @ Johan - Ik moet eerlijk zeggen dat hoewel die seawolf hier niets stond te doen en ik er bij de bouw ook niet al te veel moeite in had gestopt..zoals je hebt gezien, mis ik toch een duikboot in mijn collectie haha;), en ik vond de akula ook gewoon een mooie boot!

    Er komt btw een Brushless motor in, een 350 KV outrunner. Deze wil ik aan een 110mm Raboesch vierblads schroef zetten, welke ik enigzins in Scimitar vorm wil zagen, zoals Lex Verkuijl dat ook heeft gedaan bij zijn U31.

    Ik zou graag foto's willen zien van die Walter V80 btw, lijkt mij ook een erg mooi project!

    Marijn
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2010
  12. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @Marijn,
    de Akula heeft toch een 7 blads schroef?
    In wat voor auto neem je de boot mee en wat gaat hij wegen als hij klaar is?
    Het is wel een prachtig schip als het vaart.

    Hein
     
  13. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    Dag Hein,

    Hij heeft inderdaad een 7blads schroef, ik had er alleen erg moeite mee om zo een dergelijke schroef te vinden die groot genoeg is voor dit model, ik dacht zelf aan minimaal 10cm. Aangezien het model voor de rest redelijk..veel in het wilde weg scratch build is leek het mij verstandig eerst met een goedkopere schroef aan de slag te gaan, zo is de 110cm raboesch schroef maar 25 euro en in Nederland verkrijgbaar.

    Als er iemand is die weet waar je vrij makkelijk dit soort 7blads schroeven vandaan kunt halen(of zelfs 6 of 5), ik hoor het zeer graag.

    Ik heb voorderest nog geen idee hoe ik dit met de auto ga doen, op het moment woon ik vlak bij een stilstaand water "rivier" van zo een 50m breed en een kilometer lang, en het is maar een minuut lopen, dus dat is prima te doen;)

    Ik hou zelf qua gewicht rekening met zo'n 10 kilo, meer zal zeker niet nodig zijn, aangezien de enige échte waterverplaatsing die het ding heeft, de PVC buis is. Ik moet het nog even goed narekenen maar eventjes uit mijn hoofd zal hij zeker niet meer dan 11 liter water verplaatsen, hij is een meter lang en zo'n 12cm dik. De rest van het model loopt vol met water.

    Groeten Marijn
     
  14. snans

    snans

    Lid geworden:
    25 aug 2009
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Antwerp
    indrukwekkend !
     
  15. Kars.R

    Kars.R

    Lid geworden:
    13 apr 2010
    Berichten:
    106
    Toemen Modelbouw - Shop Detail is de grootste die ik tegenkwam

    78mm, ga je het niet mee redden zeker? :cool: verder heeft quartel een grote hoeveelheid raboesch schroeven, echter ook niet het formaat dat jij zoekt,
    [​IMG]

    Mooi project hoor, herkenbaar schuim, heb je toch nog iets opgestoken aan de TU;)
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    en hoeveel rpm gaat deze schroef draaien ???????
    alles boven de 3000 rpm maakt van deze schroef een mixer om soep mee te maken

    groetjes raf
     
  17. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    die 78 schroef had ik gezien en is echt een mooi dingetje maar het is toch wel erg aan de kleine kant helaas;). Die gratis rol glasvezel van de TU was inderdaad erg mooi meegenomen, tegenwoordig doe ik een andere opleiding dus het blijft bij deze ene rol:p

    @Raf - De motor die ik ga gebruiken is 350 KV, alhoewel ik nog niet zeker weet wat precies het voltage gaat worden van de accu die er in gaat, zit ik of te denken aan 6V Lood(of 7,4 Lipo), waarmee zelfs onbelast het toerental erg laag blijft. Het is een hele dikke brushless motor, maar op zulke lage voltages komt het toerental nooit boven de 1500 toeren uit. Zo blijven de Amperes ook wat meer te over zien.

    Heeft er iemand eigenlijk nog een makkelijke oplossing hoe je een motor met een 8mm as aan een as koppelt? Behalve handgemaakte koppelingen kan ik niet zoveel mogelijkheden vinden. Of is het gewoon mogelijk een powerkoppeling van Robbe uit te boren?

    Groeten Marijn
     
  18. robin rozendaal

    robin rozendaal

    Lid geworden:
    13 jul 2005
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Leiden
  19. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    Dag Robin, bedankt voor de link, ik had het al gezien maar ik ben kendelijk in de war gegaan met de raboesch schroeven en ging ervanuit dat de maten bij Propshop in mm waren!

    Ze hebben inderdaad meerdere schroeven van boven de 10 cm, ik denk dat ik voor het eerste proefvaren etc wel even met de Raboesch ga beginnen, daar is mijn portemonnee het ook wel mee eens;)

    Groetjes
     
  20. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    De vliegplanning is weer gecancelled..dus maar weer verder met de huis/tuin&keukenonderzeeër.

    Vandaag aan de WTC gewerkt, de achterste dop wordt bevestigd aan het staartstuk van de romp. Vanuit de dop lopen er vier RVS M5 stangen door de WTC, het idee is om hier, tussen bouten geklemd, meerdere triplex of kunststof cirkels te plaatsen (met de nodige uitsparingen voor de Motor, as, aansturingen, electra etc. erin uitgefreesd)
    [​IMG]

    Aan de andere kant van de dop komen de as en stuurstang doorvoeringen er uit..
    [​IMG]
    [​IMG]

    En ik zal het zelf maar even zeggen, jah, ik heb hiervoor inderdaad een Seawolf gebouwd en dat is te zien;)

    Zo dan het geheel:
    [​IMG]

    En morgen weer vrolijk verder..

    Bouwgroet Marijn
     

Deel Deze Pagina