2 mm goud (banaan)stekker, maximale stroom naar BL motor?

Rob

Forum veteraan
Ik vind wel info over max. stroomsterkte voor deze stekkers aan de accu zelf, echter niet voor de motor waarin wellicht per fase wat minder stroom loopt?

Ik heb in een heli een BL motor die in de setup max 26-30A trekt, gemiddeld 20A.

Is het nog verantwoord om de 3 draden naar de BL motor met 2 mm goud (banaan)stekkers uit te voeren?

Ik zou een stapje omhoog gaan naar de kleine/korte 3,5mm goudstekkers.

De 2mm is meer voor de kleine belastingen zoals balanceraansluiting bij auto hardcase packs , ontvangeraccu's en micro toepassingen.

Ze worden in ieder geval voor de aandrijfaccu's in vliegmodellen zeker tot 10-12A nog wel gebruikt. Volgens een tabel ergens zag ik tot 20A max staan.

Als bij een BL motor diezelfde stroom steeds door iedere winding loopt dan blijft het natuurlijk de accustroom ook de stroom per winding dus dan is het zeker te weinig. Ik kan natuurlijk gewoon een maatje groter gaan naar 3,5 mm maar dan zet ik er net zo lief 4 mm op, dat scheelt dan ook niets meer. En dat lijkt me voor zo'n klein fietsbelletje nou weer zo overdreven. En zo ontstond de vraag...

Ik heb ze gebruikt in mijn speedrun micro RS4 waar ik een 11 cellen - 1100mAh accu in een minuut op volle sterkte leeg reed dus ja, ik zou zeggen dat het wel kan.

Als ik dat even pi over duim doorreken dan was de stroomsterkte ongeveer;
- accu vast nietgeheel leeg dus bv effectief ontladen C= 0,6 Ah
- ontladen in 1 min, t=0.0167 h
- I = C / t = 36 A!

dan zou je inderdaad zeggen dat die 2 mm stekkers nog heel wat kunnen hebben!

De dikste draad die je nog fatsoenlijk aan een 2mm connector kunt solderen is 2mm², door een 2mm² draad moet je niet veel meer dan 20-25A continue jagen ... dus ligt de praktische grens ergens rond de 20A voor 2mm goud-conectoren

In huisinstallaties wordt 2.5mm² gebruikt en is over langere afstanden goed voor max 16A, een kabeltje van maar een paar cm moet dat wel aan kunnen.

Maar het gaat me hier om de stekker. De kabels aan de motor en regelaar zijn origineel, die van de regelaar (motor) zijn overigens bepaald niet dik.

Kan iemand de vraag beantwoorden of bij een BL motor de stroom per draad (van de 3) dezelfde stroom draagt als de accukabel (minus verliezen en verbruik electronica)?

Kan iemand de vraag beantwoorden of bij een BL motor de stroom per draad (van de 3) dezelfde stroom draagt als de accukabel (minus verliezen en verbruik electronica)?
Laat ik een poging wagen.

Gemiddeld is de stroom tussen de regelaar en motor lager.
Immers de stroom door de accu kabel wordt tussen de regelaar en motor als een soort wisselspanninkje(stroompje) verdeeld over 3 aders.
Ik meen dat dit een factor 1.73 is.

Back