2 motoren aansturen ???

Hallo allemaal,

Ik kom er even niet meer uit wat betreft de aansturing van mijn voerbootje. Iemand die genegen is om mij even op weg te helpen ?

Ben in het bezit van een voerbootje met twee motoren ( Graupner speed 720 bb torque), 2 robbe rokraft 100up regelaars en uiteraard 2 schroefassen en 2 messing schroeven. E.e.a. wordt bediend d.m.v. een Spektrum dx5e mode 2 i.c.m. een ar600 ontvanger.

Ik weet even niet meer hoe ik de electronica zo moet aansluiten dat beide motoren tegelijk vooruit en achteruit kunnen varen en hoe ik de draden aan moet sluiten zodat de boot snel kan draaien ( zeg maar als een tank) dus motoren in tegengestelde richting...toch ??

Was niet tevreden over de draaicirkel derhalve besloten om over te stappen op twee motoren. In principe gebruik ik de linker stik (mode2) voor het voor en achteruit varen, dit omdat deze traploos werkt.
Zodoende kan ik, na het droppen van de lijn c.q. het lood, de boot automatisch terug laten varen terwijl ik de lijn van de hengel mooi neer kan leggen.....

Heb al diverse forums doorgelezen maar heb de oplossing niet kunnen vinden (of ik begrijp dit niet goed :D)

Iemand die mij in "jip en janneketaal" uit kan leggen hoe ik weer kan genieten van mijn hobby en bootje ?

groetjes Taco

Boven de balk met onder andere "nieuwe berichten" heb je een vakje met " google aangepast zoeken".
Als je daar " voerboot twee motoren" in typt krijg je alle info die al veel vaker hier is vertelt.

Succes.

Hallo baggeraar,

Ik heb zoals vermeld al heel veel gelezen op diverse forums.
Na jouw tip kon ik helaas nog geen passend antwoord vinden.
Ik weet namelijk niet zeker of ik een aparte mixer moet kopen oid.
Mijn Spektrum dx5e heeft namelijk al een mixfunctie.
Krijg het zelf even niet voor elkaar dacht laat ik mensen benaderen/vragen met verstand van zaken....

groetjes Taco

Als je een "mode 2" zender hebt, met "deltamix" aan boord, dan moet je "gas" geven met je hoogteroer en richting met je rolroeren ... dus je rechter stick, bij een v-tail mixer geef je nog steeds "gas" met je rechter stick en stuur je met je linker stick ... maar volgens mij heeft een Spektrum DX5e alleen "deltamix" aan boord ....

Dus "Deltamix" aan zetten en op AILE en ELEV de regelaars aansluiten (AILE=linker motor, ELEV=rechter motor) .... dan wordt het wat gexperimenteer hoe de servo-kanalen ingesteld moeten worden "normaal" of "reversed" en als dat niet lukt kan je beide regelaars omwisselen op de ontvanger aansluiting (AILE en ELEV wisselen) ... uiteindelijk moet het werken

Laatst bewerkt:
Boven de balk met onder andere "nieuwe berichten" heb je een vakje met " google aangepast zoeken".
Als je daar " voerboot twee motoren" in typt krijg je alle info die al veel vaker hier is vertelt.

Succes.

Heel vak tegenwoordig op deze forum, als iemaand iets vraagd, zie ik het zelde reactie "zoek het maar zelf uit", wat is dan de bedoeling van het forum als het so moet, Jij bent zelf Vriend van het forum, maar met zo'n mentaliteit, vrees ik dat dat je enigste vriend is.

De man stelt heel netjes een vraag, en omdat het een modelbouw forum is, verwacht hij een beetje hulp, maar dat mag ie niet verwacht, Ik vraag zelf hier nooit wat omdat ik ik weet al wat komt, jij zit te wacht en anvallen met het zelfde waardlos antwoord "Google het"

Als je zelf geen zin heeft blijft dan van de draad af, en laat iemaand die wel zin heeft de man gaan helpen.

Kijk eens op paar buitenlands forum's en misschien kan je zien wat het echte bedoeling is van een forum, jij bent zelf 48 en ik zou een beetje meer verwacht van zo'n leeftijd, hoop dat je trots bent.

Hallo allemaal,

Bedankt voor alle reacties !
Ik moet zeggen dat ik (mede door de iets wat onvriendelijk overkomende reactie van "baggeraar") de oplossing gevonden heb !
Ik heb een deltamix functie aan boord op de dx5e.
Inderdaad aangesloten zoals Dirk e.e.a. had opgeschreven en het lijkt te werken !

Nu heb ik alleen nog een klein luxe probleem.
Ik kan de boot nu besturen met de rechter knuppel. Dit is een knuppel met een veertje. Dit is voor mij niet optimaal. Ik zou het liefste de boot besturen met de knuppel die traploos verstelbaar is. Gewoon de draadjes in de ontvanger omwisselen werkt volgens mij niet ivm de mixfunctie.
Moet ik nu beide knuppels over zetten zoals hier onder beschreven ?:
DX5e stickmode ombouw zonder solderen | RC Nieuws

Nu nog een klein regeltje voor "baggeraar"....
Laat ik op voorhand vertellen dat ik je reactie enigszins kan snappen.
Inderdaad met een beetje zoekwerk kom je een heel eind! Ik heb alleen vermoedelijk niet hetzelfde technisch inzicht als jij. Maar de liefde voor mijn hobby is waarschijnlijk net zo groot als die voor jouw hobby. (zo niet groter!) Ik ben zelf altijd genegen om iemand op weg te helpen en als ik dan kijk naar de onderstaande reacties lijkt mij dit niet heel veel moeite !
Waarom geen gebruik maken van de deskundigheden van een ander ?!
Ik ben ooit begonnen met het bouwen van een voerbootje. Dit is mij gelukt door dit forum en de forumgebruikers. WAARVOOR DANK !
Inmiddels heb ik zo'n slordige 1000,- euro uitgegeven aan mijn bootje en kom steeds verder als het gaat om technisch inzicht m.b.t. de modelbouw wereld. En begrijp mij niet verkeerd dat geld is het meer dan waard want mede hierdoor ben ik in de wereld van modelbouwwinkels, dit forum, de gebruikte materialen, diverse verenigingen en de deskundigheid van forumleden gaan herkennen en erkennen !

Kortom, ieder zo zijn hobby en in ieder geval mijn waardering voor dit forum en de gebruikers ! Mocht je een keer de behoefte hebben om mee te kijken met mijn hobby en de resultaten die ik bereikt heb met mijn voerbootje dan ben je van harte welkom !

groetjes Taco

Hallo allemaal,

Bedankt voor alle reacties !
Ik moet zeggen dat ik (mede door de iets wat onvriendelijk overkomende reactie van "baggeraar") de oplossing gevonden heb !
Ik heb een deltamix functie aan boord op de dx5e.
Inderdaad aangesloten zoals Dirk e.e.a. had opgeschreven en het lijkt te werken !

Nu heb ik alleen nog een klein luxe probleem.
Ik kan de boot nu besturen met de rechter knuppel. Dit is een knuppel met een veertje. Dit is voor mij niet optimaal. Ik zou het liefste de boot besturen met de knuppel die traploos verstelbaar is. Gewoon de draadjes in de ontvanger omwisselen werkt volgens mij niet ivm de mixfunctie.
Moet ik nu beide knuppels over zetten zoals hier onder beschreven ?:

Ik ken het binnenwerk van de DX5e niet, maar bij de meeste andere merken (dus waarschijnlijk ook wel bij de DX5e) kan je het veertje uitschakelen en/of verwijderen en het rateltje van de gasfunctie (linker knuppel) overzetten ... dan blijf je wel met rechts varen ....

@Firecarp

Even nog een opmerking waar je mee moet leven.
Als je de knuppel vooruit doet, gaat de boot niet op 2X100%.(twee motoren)
Dit komt door de eigenschap van zo`n mixer.
Als je echter de knuppel in de links-voor stand doet, gaat je rechter motor wel 100% geven
En anders om geld dit dus ook.
Dus niet gaan vragen waarom de motoren niet voor 100% gaan.
Maar als ik jullie met die tentjes bezig zie, hebben jullie genoeg tijd om voer uit te varen.
De rest is toch wachten, tot die sirene afgaat..

Groetjes en vang ze.....

Richard

Mvg. Richard

@richard,

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit te maken heeft met de zogenaamd hi/lo schakelaar. In standje hi zou de boot wel 100 % uitslag hebben... Maar dat is een kwestie van proberen. En echt snel hoeft de boot van mij niet te gaan als die maar krachtig is en goed bestuurbaar.
Van de week even hier en daar kit aanbrengen, beetje vet in de schroefas en dan eens kijken of de boot redelijk waterpas ligt. Positie van de accu's heb ik namelijk ook veranderd. Indien oke, even aftapen en dan voorzichtig een proefvaart maken.

Enne, inderdaad als de tentjes staan is er zat tijd !
Hoef je vast niet te vertellen dat de boot in het voorstadium een ideaal middel is om het bodemverloop, opstakels en de diepte mee te bekijken middels, de op te boot geistalleerde, sonar t.b.v. de fishfinder ;)
Waar is toch die ouderwetse peilhengel gebleven ?!

groetjes Taco

hallo

is het niet mogelijk de zender in een andere mode te zetten
de mc10 heeft mode 1-4 aanboord en het zou me verwonderen dat een zender die meer modern is (2.4 Ghz)dit niet zou hebben
ik geloof dat mode 4 gast links is
ik ken de zender zelf niet dus het is maar een ideetje
gr raf

@raf,

Mijn zender betreft een mode 2.
Op de print naast de mix functie zit een verborgen schuifje waardoor je er een mode 1 van kan maken. Maar volgens mij is dan het probleem niet verholpen. Ik wil als het ware gewoon de sticks wisselen. Dus ratel naar rechts. Denk dat het openmaken wordt....

groetjes Taco

Wel opletten:
Wanneer het enkel om terugverende of niet-terugverende stick gaat kan je beter enkel het veertje en plaatje van plaats wisselen op het stick mechanisme.

Als je de stick's in zijn geheel gaat wisselen gaat ook de toegewezen stick functie in zijn geheel verplaatst zijn.

hallo taco

das dan shit
en mode 1 doet er inderdaad niets aan
ik ben gewoon van op de linker stick met ratel te varen en het roer rechts
de ratel kan je normaal alleen om zetten
je hoeft dan een stukje weg te halen met een veertje er aan
dit moet je dan wel terug zetten aan de kant waar je de ratel hebt weg gehaalt
anders zit die stick heel losjes

de ratel is een bladveertje met een schroefje dat je moet om zetten meer is het dus niet

daar je toch maar 1 boot hebt is het dus geen bezwaar langs welke kant je gas zit mijn gedacht

gr raf

bedankt voor de antwoorden,

Ga eens kijken hoe ik dat aan gan pakken.
Denk dat ik de sticks moet gaan wisselen.
Is gewoon handiger als ik de ratel gebruik.
Kan de boot terug varen terwijl ik de draad goed leg.

Eerst even bezig met knutselen.
De schroefjes zitten namelijk nu achter de boot en het is de bedoeling dat deze geen waterplanten en visdraad mee pakken. Heb dus nu even een paar pvc buisjes zwart gespoten en aan de boot, om de schroefjes heen, gelijmd.

gr taco

Mijn ervaring met V-mixers in de zender is dat deze niet 100% gaan bij vol gas, ze laten ruimte over voor als dit in een vliegtuig gebruikt wordt om nog hoogte te geven....

Ik gebruik een Futaba FC-16 zender en ook deze geeft geen 100% bij vol gas, ik ben daarom een V-Mixer printje van Conrad gaan gebruiken... werkt erg goed!!! In iedergeval naar mijn zin, nee heb geen aandelen :D:D:D

Dat moet dan wel deze zijn
2-KANAALS KRUISMENGPANEEL in de Conrad online shop
Ik heb me een aap gezocht naar dat ding; wat een aparte naam hebben ze daarvoor bedacht in NL: 2-KANAALS KRUISMENGPANEEL
Bestnr. 225231 - 89

Maar ik ga nu toch eerst maar eens proberen of ik dat kan mixen in mijn zender(Spectrum) en als me dat niet lukt, of het vermogen/snelheid loopt te ver terug, dan ga ik dat ding bestellen.
Cor

Back