2 motors aansturen/mixen met FC-16 boat en truck

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door bmweetje3, 25 aug 2016.

  1. bmweetje3

    bmweetje3

    Lid geworden:
    30 sep 2011
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Velden
    Heb 2 weken geleden een frans fregat gekocht 2de hands compeet met zender en alles. Bij het proefvaren was de boot niet goed bestuurbaar en 1 motor liep niet goed. De 2 chinese motortjes maar verwijderd en de decaperms ingebouwd die ik nog had liggen. De motors draaien nu goed maar de boot is nog steeds slecht bestuurbaar. De boot heeft 2 schroeven en 1 roer wat precies tussen de schroeven staat, wel een stukje er achter. Volgens de bouwtekening klopt dit ook allemaal. Toen dacht ik ik ga 2 regaars inbouwen en met de FC-16 boat en truck kan ik dan mooi de schroeven verschillend laten draaien om zo een beter stuur gedrag te krijgen. Al vaker gelezen gewoon wat mixers instellen en hoppa het werkt. Dus al een paar uur aan het mixen maar krijg het niet echt voor elkaar. Wat ik wil en aan het proberen ben is met de linkerstick gas geven beiden motors. En als ik stuur met de rechterstick dat de motors verschillend gaan draaien. Wat mij wel lukt is dat de motors hetzelfde draaien met de linkerstick maar de functie met sturen krijg ik niet helemaal werkend.
    De motors heb ik met xmx-1 (kruismixer) aan elkaar gekoppeld en dan reageren ze hetzelfde. Het sturen heb ik geprobeerd met de andere mixer vmx-1 (verbindingsmixer).
    Is dit wel mogelijk wat ik wil of moet ik een andere oplossing gaan zoeken. Heb deze zender eigenlijk gekocht omdat ik dacht dat deze daar juist geschikt voor is. Er wordt gebruik gemaakt van een aparte ontvanger accu waar de stuurservo en regelaars de voeding mee krijgen.
    Dit wil ik ook in mijn andere boot gan gebruiken als deze zover is dat die kan varen.
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Da's toch niet zo moeilijk.
    Probeer het eerst eens met servo's, in plaats van regelaars.
    Dan kun je exact zien wat je doet, maakt het wat makkelijker.
    Dus: regelaars even losmaken van de ontvanger, servo's ervoor in de plaats zetten.

    Een paar uitgangspunten vooraf.
    Ik neem aan dat je een linker en een rechterschroef hebt.
    En dat de motoren, bij vooruit gas geven, tegengesteld draaien.
    Als dat niet zo is, heb je het lek al boven.

    Oké, de proef met de servo's:
    Linkerknuppel = linkerservo
    Rechterknuppel= rechterservo.
    Zo ook voor je neerleggen!

    Geef je met de linkerknuppel vooruit gas, gaat de linkerservo bijv naar rechts.
    Geef je met de rechterknuppel vooruit gas, moet de rechterservo naar links gaan.
    Hoe dan ook: ze moeten tegengesteld draaien. Dus misschien moet jede rechterserve reversen. (omdraaien) Kan prima in het menu van de zender.

    Nu ja je mixen: Linkerknuppel = master, rechterknuppel = slave.
    Als je de mixer hebt ingeschakeld (op 100%) zie je dat beide servo's tegengesteld draaien met dezelfde uitslag.

    Als dat allemaal in orde is, gaan we naar stap 2:
    het mixen van het roer met de motoren.
    Ik begrijp dat je je roer bedient met kanaal 2 (rechterknuppel links/rechts.

    Je roer helemaal naar rechts zetten.
    Dan wil je (bij een neutrale stand van je linkerstick (dus de motoren stil) je linkermotor vooruit laten draaien en je rechter achteruit.
    Bij een linkerstand van het roer wil je de linkermotor achteruit laten draaien en de rechtermotor vooruit.
    Per mixer kun je echter maar één motor aan je roer koppelen.
    Linkermotor:
    Pak kanaal 1 als master, en kanaal 3 (linkerstick op/neer) als slave.
    Mix het geheel zowel naar voor als achteruit tot +100%.
    Rechtermotor:
    Kanaal 1 als master, kanaal 2 (rechterstick op/neer) als slave
    Mix het geheel zowel naar voor als achteruit tot -100%
    Als je dit met servo's in je ontvanger doet, zie je exact wat er gebeurt en is het een stuk makkelijker dan met regelaars.
    Daarna, als alles werkt zoals het moet, de servo's vervangen door regelaars en de zaak finetunen.
    Waarschijnlijk zul je er tijdens het varen achter komen dat het 100% mixen van roer en motoren niet zo fijn vaart. Te bruusk. Dan kun je het hele spulletje (mixers tussen roer en motoren) terugregelen tot bijv 50% mix.

    Iets anders bij dit soort schepen is: het maakt vaak veel uit qua bestuurbaarheid of de schroeven naar binnen of naar buiten draaien. Als na het hele mix-gebeuren de boot nog steeds niet naar wens vaart: draai de schroeven eens om. Linkerschroef nu op de rechteras en vice versa.
    Bij mijn Bismarck scheelde dat aanzienlijk. Eerst voet het model alsof de officier van de wacht én de roerganger allebei zwaar aan de Schnapps hadden gezeten; nadat linker en rechterschroef had gewisseld, voer ze plotseling kaarsrecht.
    Geen wijsheid van mezelf; ook een tip van een vaarmaatje van me.
    Als je de schroeven omwisselt, moet je uiteraard weer op je zender de motoren reversen...

    Een heel verhaal weer, maar ik hoop dat het je geholpen heeft. Laat 't maar horen.
     
  3. bmweetje3

    bmweetje3

    Lid geworden:
    30 sep 2011
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Velden
    Roel,
    Harstikke bedankt voor de duidelijke uitleg. Dat met de servo's ga ik morgen uitproberen, zo te lezen wordt t dan een stuk duidelijker. Helaas zitten er 2 dezefde schroeven op, maar ik ga op zoek naar een andere schroef. Ga binnenkort toch naar de modelbouw winkel. Maar ik lees en zie vaker dat boten dezelfde schroeven hebben maar deze zijn dan meestal voorzien van meerdere roeren. Maar het is altijd beter om verschillende schroeven te hebben dus?
    Nogmaals bedankt voor het duidelijke verhaal.
     
  4. bmweetje3

    bmweetje3

    Lid geworden:
    30 sep 2011
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Velden
    [​IMG]

    Nog ff een foto toegevoegd.
     
  5. bmweetje3

    bmweetje3

    Lid geworden:
    30 sep 2011
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Velden
    [​IMG]

    Zij aanzicht
     
  6. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Persoonlijk zou ik het reversen middels de motorbekabeling doen, zodat beide motoren de juiste kant opdraaien, als beide regelaars in vooruit staan !
    Daar niet elke regelaar tijdens vooruit / achteruit, hetzelfde reageren.
    (regelaars met een "rem" functie bijvoorbeeld)
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2016
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Marten heeft gelijk, dank voor de aanvulling. Borstelregelaars hebben meestal een "voorkeurskant" m.b.t. vooruit. Daarvoor moet je de gebruiksaanwijzing even doornemen.

    Verder:
    Qua schroeven kun je prima terecht bij
    http://www.rc-point.nl/index.php?action=home&lang=nl
    betrouwbaar, geeft goed advies en snelle levering.

    En nog iets: Op de foto's ziet het er uit alsof je roer naar beneden is gezakt.
    Het roerblad moet aansluiten op de scheepsromp, dus... 2 cm omhoog!
    Maar... dan wordt het roer slechts "aangeblazen" door het bovenste deel van de schroeven. Slecht voor de roerwerking.
    Het zou wel eens kunnen zijn dat dáár ook een deel van je probleem ligt.
    Als het schip straks nog niet goed stuurt, wellicht eens over denken om je roer te vergroten. (Meer oppervlak naar beneden)

    Overigens: dit soort schepen, zeker met deze schroef/roer-configuratie zijn op snelheid gebouwd. Niet op wendbaarheid. Met vol gas over de Atlantic jagen: prima, maar dan hadden ze al een grote draaicirkel. Langzame vaart in een haven lopend hadden ze meestal sleepboot-assistentie nodig.
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Het schroeven-verhaal:
    Elke schroef heeft een kracht-moment. Het dieper stekende deel van de schroef heeft meer rendement dan het bovenste deel. Dat zie je heel goed terug bij enkelschroevers die achteruit varen: die gaan vrijwel altijd een bepaalde kant uit, zonder dat het roer iets doet.
    Als je een schip hebt met meerdere (2 of 4) schroeven, zie je dat de schroeven tegengesteld zijn: de linkerschroef draait bijv linksom vooruit en de rechterschroef rechtsom vooruit. Zo heffen de krachtmomenten elkaar op en heb je een "neutraal" sturend schip. Ook achteruit.
    Heb je een schip met 3 schroeven (zoals mijn Bismarck of m'n Titanic): Tja, dan zal de middelste schroef écht een bepaalde kant uit moeten. Als ik die alleen laat draaien, heb ik meteen te maken met dat krachtmoment.
    Overigens kun je daar voordeel van hebben tijdens een aanlegmanoeuvre, en dat doen 1:1-schippers dan ook.
     
  9. bmweetje3

    bmweetje3

    Lid geworden:
    30 sep 2011
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Velden
    Bedankt voor de aanvullingen, het roer is al aangepast. Deze foto is van na de eerste proefvaart en dit heb ik meteen goed gezet daarna. Ik sluit alles aan de regelaar goed aan zodat ik niks in de software hoef te wijzigen met betrekking draairichting. Naar rc-point wil ik vandaag of morgen even naartoe rijden. Heb daar al meer gekocht en inderdaad super service. Via internet kan je ook alles bestellen natuurlijk maar zolang ik gebruik kan maken van service en antwoord op mijn vele vragen ga ik liever naar een goede winkel :)
    Dus eerst een gaan stoeien met servo`s volgens Roel zijn voorstel, dan andere schroeven halen en kijken wat het stuur gedrag dan wordt. Nog een optie is een nieuw groter roer maken.
    Heren bedankt alweer voor de aanvullingen, maar goed dat ik nog vakantie heb en een geschikte waterpartij in de tuin heb voor te oefenen :)
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Als het mix-verhaal werkt heeft het geen zin meer om je roer te vergroten. Net als Roel stelt is het een snelvarend schip en daarbij zie je wel meer dat het roer alleen achter de bovenste helft van de schroef zit. Straks krijg je hulp van je motoren bij het manoeuvreren en maakt het oppervlak van je roer niet meer zoveel uit. Stel dat je alleen met het roer een bocht wilt maken. Dan "vangt" het roer alleen het schroefwater van de schroef aan de binnenkant van de bocht. Het water van de andere schroef gaat er totaal langs heen. Als de mix-functie goed is ingeregeld zou je zonder roer moeten kunnen sturen en manoeuvreren. Effect van het roer is straks alleen om op snelheid mooi rechtuit te kunnen varen. Ga Roel zijn duidelijke uitleg deze winter eens uitproberen op mijn dubbelschroefs sleper. Succes met het mixen verder. Gr. Klaas.
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    zo op deze manier ben ik eens een roer verloren en das knudde als je 200 km van huis zit
    ik stel voor een inkeping te maken waar het schroefje van de stuur hevel in valt
    [​IMG]
    doe dit zo dan kan je roer nog wel los komen maar er niet meer uitvallen
    door schade en schande geleerd

    gr raf
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Raf, Als ik nog eens naar de foto van het roer kijk dan lijkt het of er onderaan de roerkoning nog een stukje van de hak zit.
    Dat lijkt het onderste scharnierpunt van de roerkoning te zijn. Stukje U-vormig messing plaat eromheen buigen/lijmen en dat vastschroeven onder op de vin voor het roer.
    Aan één kant 2x 2 mm gaatje in het messing plaatje boren, aan de andere kant 2x 1,5 mm en M-2 draad in tappen. Dan is het demonteerbaar voor het geval het roer er een keer af moet. Is maar een idee hoor! Niets moet. Gr. Klaas.
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    klaas als je gelijk heb dan heb je gelijk maar
    ik denk inderdaad dat het ronde stukje vast gezeten heeft aan de skeg
    [​IMG]
    de zinnia heeft ook zo iets en ik denk dat de meeste oorlog bodems dit zo wel hebben
    blijft dat nu de stang met het roer er uit kan vallen en de gemakelijkste oplossing zonder iets kapot te doen is dat gleufje vijlen
    de mooiste oplossing is natuurlijk de skeg en het roer terug in de oorspronkelijke staat brengen
    dan kan het inderdaad niet meer weg
    maar niet iedereen heeft een M2 tapje in zijn magazijn liggen (ikke wel)

    gr raf
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Raf,Jij noemt het de skeg en ik heb het de hak en later de vin genoemd. Laten we het er maar op houden dat we beiden hetzelfde bedoelen en dat het onderste lager van de roerkoning aan de skeg hoort te zetten. Laat ik na een poos zoeken ook mijn M2 tappen terug hebben gevonden. Maar bij gebrek aan een magazijn zitten ze hier in een gebruikte ijsdoos. Maar door en door met M-2 boutjes en moertjes gaat ook natuurlijk. Kost wel snelheid door minder stroomlijn. Maar laten we niet te ver afdrijven. Gr. Klaas.
     
  15. bmweetje3

    bmweetje3

    Lid geworden:
    30 sep 2011
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Velden
    Maar eerst eens een nieuwe schroef gehaald en wat getest. De schroeven draaien naar buiten het beste zo lijkt het. Nu nog wat gaan oefenen met het mixen.[​IMG]

    De rechtse blinkt nog als nieuw
     
  16. bmweetje3

    bmweetje3

    Lid geworden:
    30 sep 2011
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Velden
    Dankzij de discussie over het roer ben ik daar ook over gaan nadenken. De as is een draadstang dus ik heb daar aan de bovenzijde een moertje opgedraait. Zo kan het roer niet eruit vallen
    [​IMG]
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    En dat ronde stukje om de as in het roer, hoort dat niet aan de scheg vast te zitten? Wel zo dat het gedemonteerd kan worden voor het geval het roer er af moet. Het lijkt net of er onder aan de scheg een iets dunner stukje zit. Maar ken de details niet. Gr. Klaas.
     
  18. bmweetje3

    bmweetje3

    Lid geworden:
    30 sep 2011
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Velden
    Nog een zijaanzicht van het roer voor de geinteresseerden.
    [​IMG]
    Voor de duidelijkheid het roer staat naar de zijkant
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2016
  19. bmweetje3

    bmweetje3

    Lid geworden:
    30 sep 2011
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Velden
    Beste Roel en andere tipgevers,

    Na wat liggen experimenteren met mixen werkt het nou uitstekend. Kan zelfs op de plaats ronddraaien
    Nu kan ik alles fatsoenlijk aan gaan sluiten maar eerst de schroeven even borgen met locktide
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    nee
    Ja, dat is de taats(pot) (is onderlager) dat hoort wel ergens aan vast te zitten.
     

Deel Deze Pagina