2 motors aansturen/mixen met FC-16 boat en truck

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door bmweetje3, 25 aug 2016.

  1. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Wormerveer
    Wat ik wel doe met manoeuvreren is korte stootjes gas geven met een kant voor en de andere achteruit.. geeft versterkt wiel effect en zet de kont van de boot om.. dit gaat inderdaad beter met een boot zonder straalbuizen
     
  2. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.404
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het meest nieuwsgierig ben ik bij het wisselen van de schroeven naar het effect op het vaargedrag bij achteruit varen. Nu wil de boot niet recht achteruit varen en is niet te sturen. Bij mijn enkelschroefs Bugsier zonder straalbuis lukt dat wel. Even langzaamaan op gang brengen en dan kan ik al sturend volle kracht achteruit. Misschien dat de Becker-roeren beter afgesteld moeten worden. Dus nog het een en ander uit te proberen aan de waterkant. Eerst maar eens de schroeven wisselen en de motoren ompolen. Dat kan "achter de kachel". Maar er zo eens met elkaar over te filosoferen kan ook geen kwaad toch? Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2017
  3. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Wormerveer
    Is inderdaad een idee om dat te proberen om de schroeven om te draaien ben dan wel benieuwd naar het resultaat.
    Mijn sleper doet het nu goed zo, als die van de lijn afgaat vang ik het op met wat "diferential thrust" i.e. Even de moter knuppel tikje links of rechts, roer hou ik vaak in het midden met achteruit varen.
    Volgende keer in het water ga ik eens testen met verschillende manieren van achteruit varen
     
  4. kajoe

    kajoe

    Lid geworden:
    20 aug 2013
    Berichten:
    72
    Locatie:
    bij de sluis van terherne fryslan
    ik vond indertijd dat je in het echt met Becker roeren vrij slecht achteruit kon varen ,je moest maar een heel klein beetje roer geven ,dat kwam door de flap erachter het meeste sturen deden we met de kopschroef ,maar ja dat waren schepen van ruim 100 meter .
    waar schijn lijk werken ze met kleine schepen meer met de motoren dan de roeren ,maar heb daar geen enkele ervaring mee.
    wout.
     
  5. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.404
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Wout, het is nerveus sturen met Becker-roeren. Ik vraag me wel eens af waarom die landen serie sleepboten Becker-roeren had. Vermogen zat, Twee straalbuizen met verstelbare schroeven en dan nog die roeren erbij. In het begin had ik twee vaste roeren gemaakt. Stuurde net zo goed naar mijn gevoel. Wel beide motoren apart geregeld met een twin-stick op de zender. Later kriebelde het om zelf een paar Becker-roertjes te maken en dat viel me, bij gebrek aan een boorkolom, erg mee. Twee Franse fietsband ventielen als doorvoer en daaraan een paar plaatjes messing gesoldeerd voor geleiding van de meenemer aan de achterflap. Meest kwetsbaar zijn de bussen, waar die geleiders door lopen. Wel sterk (messing), maar bij te grote uitslag schieten de geleiders uit het gaatje en zakken de bussen onderuit. De nieuwere bussen iets langer gemaakt en aan de bovenkant geborgd met een RVS draadje. Zal bij de volgende vaartest de roeren goed recht in de middenstand zetten. Schroeven zijn inmiddels gewisseld. Bedenk dat er ook nog een ander "fenomeen" kan zijn. Misschien leveren de eigen fabrikaat schroeven niet gelijke stuwkracht en dan loop de boel ook scheef natuurlijk. Maar zo blijven we bezig met onze hobby. Gr. Klaas.
     
  6. kajoe

    kajoe

    Lid geworden:
    20 aug 2013
    Berichten:
    72
    Locatie:
    bij de sluis van terherne fryslan
    ach klaas zo loop je bij het uittekenen van het schip wat ik wil maken ook tegen roer problemen op ,4 stuks met de buitenste een eindje achter de voorste ,maar als je ze aan boord legt moet het een soort van halve cirkel worden zodat het schip dan terplekke rond gaat dus ieder roerblad heeft een andere stand bij het uit de midscheeps gaan,ben ook aan het zoeken welk bedrijf dit systeem gemaakt heeft ,word nog een klus wand het schip ligt in bazel op het moment ,dat word wachten tot hij weer in Arnhem is,
    maar binnenkort zet ik wel wat fotootjes er op.
    het is ook even rust te koud om te werken in de schuur.
    groet wout
     
  7. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.404
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wout, Vanmiddag een vaarproef gedaan met de verwisselde schroeven. Zie geen verschil t.o.v. de andere draairichting.
    V.w.b. bedienen van de 4 roeren moet je eens Googlen op Ackerman principe. Herinner me dat van de opleiding voor chauffeur. Daarbij maakt het voorwiel in de binnenbocht een grotere hoek dan het wiel in de buitenbocht. Moet bij het aansturen van roeren ook kunnen werken. Als je de plaatjes ziet snap je het principe wel. Misschien zul je met tandwielen 2:1 de uitslag van de roeren groter moeten maken dan die van de stuurhevels. Als je dieper op de zaak in wilt gaan stuur dan maar een mailtje. Gr. Klaas.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  8. kajoe

    kajoe

    Lid geworden:
    20 aug 2013
    Berichten:
    72
    Locatie:
    bij de sluis van terherne fryslan
    ja klaas ik heb de schetsen van het roer systeem gekregen ,nu nog op maat proberen te maken ,het lijkt een behoorlijke armen en benen winkel ,voor de rest denk ik aan het zelfde principe als bij de anna maria met een tandwiel ,beviel mij best .
    groet wout.
     
  9. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.404
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kan je je lekker uitleven Wout, succes ermee! En maak een bouwverslag. Levert van de kant van de lezers een hoop motivatie op. Althans, zo heb ik het ervaren. Gr. Klaas.
     
  10. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Wat ik me zo voor kan stellen bij die verschillende draairichtingen is dat je met van boven- naar buitendraaiende schroeven een stuwkracht krijgt tegen het vlak aan waardoor het schip van achteren omhoog gedrukt wordt. Hierdoor zal het schip dan wat horizontaler blijven liggen (lijkt me bij marineschepen een voordeel omdat je dan zo vlak mogelijk blijft varen=betere camouflage en bij het schieten hoef je dan minder rekening te houden met een horizontale afwijking).

    Bij schroeven die van boven- naar binnendraaiende schroeven hebben zal de achterkant naar beneden gezogen worden waardoor de boeg meer omhoog komt. De schroeven happen dan meer water en de romp geeft wat minder weerstand want er steekt meer van uit boven het water. Dus hier zie ik wat meer stuwkracht/snelheidswinst.

    Dit is natuurlijk allemaal speculatie maar dit kan ik me zo voorstellen, altijd leuk om over zulke dingen na te denken :)
     
  11. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.404
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mike, Er worden heel wat effecten veroorzaakt door een draaiende schroef. Ik laat de theorie maar een beetje voor wat het is want ik heb eigenlijk alleen maar praktijkervaring.
    Een vooruit draaiende schroef "vraagt" water en haalt dat onder het achterschip vandaan. Daardoor zakt het achterschip wat dieper weg. Uiteraard zal het weggezogen water aangevuld moeten worden en daardoor ontstaat drukverlaging en zuiging. Dat merk je het best op ondiep water. We probeerden dat wat op te vangen door iets voorover te laden. Dat stuurde ook iets lichter, maar wel iets nerveuzer. Op zee (diep water) laden ze liever iets achterover. Dan is het schip koersvaster.
    Aan de achterkant van de schroef ontstaat een overdruk, maar dat duwde het schip niet meer omhoog. Het roer zit letterlijk in de weg en moet daardoor een zo goed mogelijke stroomlijn hebben.
    Er is met heel wat vormen van roeren geƫxperimenteerd. Zowel in de zeevaart als in de binnenvaart.
    Bij een vrij draaiende schroef glipt er water van de toppen van de bladen en veroorzaakt een wieleffect, waardoor het schip de neiging krijgt om te draaien. Achteruit draaiend is dat effect, denk door het water dat tegen de steven drukt) sterker.
    Bij een straalbuis heb je bijna geen wieleffect. Er is ook geƫxperimenteerd met speeciale tips aan de schroefbladen. Die moesten voorkomen dat het water naar buiten toe wegglipte. Ergens staat me de naam Vosta bij en ze zaten in Groningen. Google er maar eens op.
    Twee van mijn schepen willen goed achteruit varen. De enkelschroefs sleepboot Bugsier 3 en het tankertje dat je hiernaast ziet. Beide zijn lange slanke modellen.
    De andere twee Smit Finland en het coastertje willen dat niet. Van het achterover liggend coastertje met haar korte romp had ik dat wel verwacht. Van de sleepboot met haar straalbuizen zoek ik nog steeds een verklaring. Vermoed dat er toch teveel speling op het mechanisme van de Becker-roeren zit en dat het vaargedrag achteruit beinvloedt.
    Aan de andere kant vind ik het wel leuk dat verschillend vaargedrag per model. Je leert ermee omgaan en bepaalde eigenschappen uit te buiten.
    In het echt was dat ook zo. Heb met 4 verschillende binnenschepen gevaren en gemanoeuvreed. Alle hadden ze zo hun "kuren". En rechtsdraaiende schroef had mijn voorkeur. Bij een noodstop draaide je schip dan stuurboord uit, naar je "eigen" kant van het vaarwater. Er waren ook nog 2 zeiljachten, waar we een dikke 30 jaar mee hebben gevaren. Maar het verhaal is zo al lang genoeg. Nogmaals het is geen wetenschappelijke benadering, maar puur praktijk. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2017
    Tug.NL en MikeMohawk vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina