2 motor's, dubbel snelheid?

Discussie in 'Speedboten' gestart door SkiD, 7 apr 2013.

  1. SkiD

    SkiD

    Lid geworden:
    8 okt 2011
    Berichten:
    117
    Locatie:
    belgium, mol, met water voor de deur :)
    Hallo,

    Heb net een cat gekocht met 2 tenshock CZII 2250/8 motors
    Brushless Motor TSCZII 2250 6-Pol
    Met 1600 rpm/v = 21312 rmp/v op 4S, per motor.
    Met een motor is dat een beetje weinig voor een 1m cat.
    Dus vraag:
    Als je met 2 motoren vaart moet het tog sneller gaan dan met 1? Of zie ik dat verkeerd.
    Ik zou graag om de 80-90 km halen.
    Iemand ervaring met twim power? Tips altijd welkom.

    Cheerz
    SkiD
     
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Nope. Één of twee motoren is appels met peren vergelijken. je hebt 'm met twee motoren gekocht en die setup heeft bepaalde voordelen ten opzichte van een één-motorige setup. Ik weet niet zo heel erg veel van cats, maar persoonlijk verwacht ik met name beter vaargedrag op topsnelheid als twee contra-roterende naar buitendraaiende props in werking worden gezet ten opzichte van slechts één prop (bij één-motorige setup).
     
  3. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Eric heeft idd gelijk , contra props zorgen voor een beter rechtuitvarende boot.

    Aangezien het 1600's zijn zit je meer richting de 6s met de lipo's om er een beetje snelheid in te krijgen.

    Als je de boel dan een beetje netjes afstelt en doet krijg je zoiets :


    Zo netjes loopt ie op het moment niet meer , net verbouwd met andere trimms en motoren en moet het zwaartepunt weer opzoeken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. SkiD

    SkiD

    Lid geworden:
    8 okt 2011
    Berichten:
    117
    Locatie:
    belgium, mol, met water voor de deur :)
    Hoi Savage,
    Dat filpje heb ik al een paar mal bekeken, trowens best moedig met die snelheid ok zo'n smalle gracht. Respect!
    Is dat een 2 motorige boot?
     
  5. gerritzwolle

    gerritzwolle

    Lid geworden:
    28 aug 2012
    Berichten:
    161
    dubbele snelheid is indd ei .


    dubbel is meer stabieliteit , en op 4s met 1600kv haal je niet het maximale eruit wat je eruit kan halen , op 6S varen en dan wil ik die boot wel eens zien in een filmpje , ruim 100km !!
     
  6. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Lol... Dat is nog breder dan mn originele testslootje :



    1 hand varen andere filmen ;-)
    Mijn kleine Catje is inderdaad een 2-motorige met naar binnen draaiende props.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. henk vermeer

    henk vermeer

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Zwolle
    2 mororen dubbele snelheid

    Dubbele snelheid is niet altijd het geval het gewicht neemt natuurlijk ook toe door de dubbele motor,lipo,esc en hardwareen ligt ook nog aan de boot zelf de 1reageert beter op naar binnen draaien de props en andere op naar buiten met name het bochten gedrag verschilt.
    Waar je inieder geval last van hebt is het om kiepen met ern straal gas foor de prop walk tov een single setup maar naar binnen of buiten draaiede props gewoon proberen niet vergeten bij flex assen ook die van linkd naar rechts te wisselen.
    Henk
     
  8. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
    Mijn cat , 140cm , 2x motoren , 11kg , snelheid ligt rond de 120km/h (nog kleine props zit meer in ) stabiel jazeker met naar buiten draaiende props.



    Maar geef gerust meer info over de cat zelf want model zegt ook veel wat deze wel en niet kan .
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. SkiD

    SkiD

    Lid geworden:
    8 okt 2011
    Berichten:
    117
    Locatie:
    belgium, mol, met water voor de deur :)
    Ok, dit is de cat die ik ( min of meer per ongeluk) gekocht heb:
    RC Boot Catamaran mit 2 Stück Motoren Tenshock TSCZII 2250 6-Pol - 1600 KV | eBay
    Is ongeveer 95cm lang zonder roer ed.

    Ben nu ook op zoek naar 2 esc's, en dacht aan deze:
    Turnigy Aquastar 120A Watercooled ESC w/Programming Card (NL Warehouse)
    Of deze:
    Turnigy Marine 180A Brushless Boat ESC

    Iemand daar goei tips?

    En dan nog een vraag ivm snelheid:
    Als je 2 motoren hebt met ca. 21000 toeren onder last, staat dat gelijk met een 1 motorige boot met ca. 21000 touren kwa snelheid?
     
  10. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
    De motoren verkopen en twee erin met 2200kv en dan op 4s per motor varen tevens ook even je assen recht buigen deze lopen in een onmogelijke S bocht waar eigenlijk een mooie flauwe bocht had moeten zitten.
     
  11. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Ziet er lekker uit Michiel :worship: ;-)

    Gisteren de Psychocat voor het eerst uitgelaten met de nieuwe setup , liep mooi los :rolling:
    Grootste deel van de tijd alleen de props in het water :thumbsup: , nadeel is alleen wel dat een klein zuchtje dan al genoeg is voor een flip :p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. SkiD

    SkiD

    Lid geworden:
    8 okt 2011
    Berichten:
    117
    Locatie:
    belgium, mol, met water voor de deur :)
    Dat is mischien wel een goed idee, maar krijg je nog wat voor die motoren?
    En die s bocht vind ik ook best wel raar, maar buig je zoiets terug recht?
     
  13. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Voor de tenshocks krijg je nog wel wat.

    Ik zou de huidige S-bochten er gewoon rigoreus uit slopen en vervangen voor 2 nieuwe stukken messing+teflon.

    Dusdanige bochten krijg je er nooit fatsoenlijk meer uit en de kosten voor een nieuw stukje messing+teflon zijn het ook niet.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In het algemeen: benodigd vermogen loopt op met derde macht van snelheid (auto, propellor, boot). Wil je snelheid verdubbelen heb je 2³=8 keer meer vermogen nodig. Uitgaande van elektrische aandrijving, met gelijkblijvende spanning, zal er 8 keer meer stroom verbruikt worden.
     
  15. SkiD

    SkiD

    Lid geworden:
    8 okt 2011
    Berichten:
    117
    Locatie:
    belgium, mol, met water voor de deur :)
    Zo mijn eerste test run gedaan met de cat en liep best aardig, alleen een inschatings fout gemaakt en langs een stijger geschraapt :( nu zit er een 15cm scheur in de romp en een naad ( tussen boven en onderschip) is open gesprongen. Ik ben echt verbaast van de schade omdat het best wel op lage snelheid gebeurde. Dus ben ik zwaar aan de kwaliteit van de hull aan't twijfelen, ik denk dat het er een is van tfl hobby, zo'n goedkoope.


    Nu weet ik niet wat doen, repareren? Nieuwe hull kopen en terug twin setup doen of nieuwe hull met 1 motor en de andere gebruiken in mijn thunder tiger outlaw....

    Is de Genesis een goeie hull voor twin setup? Of is er een betere optie zo rond de 1m die niet meteen 450€ leeg kost?
    En ik weet niet of ik wel zo goed ben om zelf een compleete op/ in bouw te maken.... Zoveel dingen waar je op moet letten en ik heb nog nooit met polyester e.d. gewerkt...
    Mvg
     
  16. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Romp lijkt me een R2hobbies 36" catje zo op het eerste oog.....

    Die kosten bij lange na geen 450,- ;-)
    36" RC EP Epoxy Fiberglass Twin Power Catamaran ARR Racing Boat

    Rompen zijn standaard niet al te stevig en moeten eigenlijk voorzien worden van een laag glas of carbonweefsel voor je verder gaat met bouwen van de boot.

    Doe je dat niet is de kans op wat je nu hebt vrij groot , een extra laag in de boot lamineren is trouwens bij zowat alle rompen wel aan te bevelen.... Zelfs de meeste dure europese rompen kunnen dat wel gebruiken.

    De TFL rompen als de Genesis/Apparition zijn best oke en zeker na een extra laagje glas/carbon/carbon&aramid best leuke boten.

    In hoeverre reperatie in jouw geval te doen is hangt een beetje af van hoe de schade eruit ziet en hoe handig je bent....

    Een foto is wat makkelijker om de schade en het werk in te schatten.

    Repareren van een scheur is wel mogelijk
     
  17. SkiD

    SkiD

    Lid geworden:
    8 okt 2011
    Berichten:
    117
    Locatie:
    belgium, mol, met water voor de deur :)
    Zoals ik al vertelde, ik heb 0 ervaring met epoxy, polyester ect.... Ik ben wel best handig, maar zie er tegenop om met die dingen te werken.
    In ieder geval dit is het resultaat van een schamper aan de stijger
    Het wit rechts boven is geen scheur, maar spiegeling.
     
  18. SkiD

    SkiD

    Lid geworden:
    8 okt 2011
    Berichten:
    117
    Locatie:
    belgium, mol, met water voor de deur :)
    Ok ik kan geen fotos meer uploaden, mischien komt het omdat ih het via een ipad probeer....:confused:
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Skid,

    De schade op de foto's is best te repareren; de opengebarsten naad druk je weer op z'n plaats en lamineert de binnenkant met een strook glasweefsel en epoxy.

    Aan de buitenzijde doe je tape, zodat de hars niet naar buiten doorloopt.

    Vóór dat je met de hars in de weer gaat, de binnenzijde goed opruwen en ontvetten.

    De beschadiging in de gelcoat is een kwestie van plamuren en verven.
    Wél even controleren dat het laminaat niet beschadigd is en de boot daar kan lekken.
    In dat geval ook daar een stukje glasweefsel er achter plakken met epoxy.

    Groeten, Jan.
     
  20. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Ik zie geen foto's maar Jan heeft ze blijkbaar wel gezien.....
    Gezien z'n antwoord moet het wel te doen zijn , anders kun je voor een dollar of 65~70 een nieuwe romp scoren volgens mij.

    Mocht je dat doen lamineer er dan meteen een extra laag in ;-)
     

Deel Deze Pagina