2 NiMH packs parallel laden

• Topicstarter Topicstarter RogierK
  • Startdatum Startdatum
R

RogierK

Guest
Hallo,

Kan ik 2 vier cellen 1700ma ontvangeraccu's naast elkaar laden. Met andere woorden, parallel?? Dus de laadkabel splitsen, 2 stekkers erop en dan gelijk op een computer lader laden (X-Peak3)
Of werkt dit niet omdat de packs niet gelijk ontladen zijn en raakt de lader in de war, maw de peak wordt niet meer geconstateerd.

Groet,
Rogier

Nee, niet doen je zal waarschijnlijk een pakket opblazen. Je kan ze wel parallel gebruiken maar niet op die manier laden.

ik denk wel dat het lukt alleen dan moeten ze voledig onladen zijn anders als de ene accu vol zit schaklet hij automatisch uit

Ik heb motoraccu's parallel gebruikt (Pond_Racer) en het advies dat ik kreeg van de accu experts was niet parallel (snel)laden. Misschien dat het met langzaam laden wel kan maar met snel laden is dit dus niet verstandig.

En ikheb van diverse bronnen vernomen dat MiMH cellen niet echt van veelvuldig ontladen met de lader houden. Schijnen ze snel minder van te worden.

Is er een manier om ze parallel te laden?? Printplaatje maken?? Of gewoon geduld en om en om?

Nee niet doen.
Parellel gebruiken kan wel.
Maar niet parellel laden.
Spreek uit ervaring.
Wel zelf jaren lang 2 pakketten parellel leeggevlogen en dan in serie geladen.

Groeten Han.

Het laden van accu's die parallel staan moet ik sterk afraden. Omdat het ene pakket altijd eerder vol zal zijn dan de andere zal dat pakket altijd overladen worden. Wanneer je langzaam laad is dat niet zo'n groot probleem maar bij snelladen wordt dat wel een probleem. Het zal je binnen vrij korte tijd een accu gaan kosten ben ik bang.
Zoals Han schrijft je kan ze wel in serie zetten maar dat moet je lader natuurlijk wel aan kunnen. Wil je toch beide accu's snel en tegelijk laden en je lader kan het niet in serie dan zal je er toch een tweede lader bij moeten kopen.

Oke, parallel is dus niet mogelijk maar stel dat ik ze serieschakel.
Case:
Pakket1 is voor 40% vol en pakket2 is voor 80% vol. (glas is ook altijd half VOL 8) ) En ik ga de boel serie zetten, stroomt dan pakket1 van 40% naar 60% en pakket2 van 80% naar 60% en dan gaan we pas laden? Of gat pakket2 naar 100% en wacht op pakket1 dat die op 100% komt?

Heb ergens gelezen dan je cellen het liefste moet "matchen" en dan gelijk laden en ontladen. Neem aan dat dat ook voor ontvanger pakketjes geld?

En anders gaat het gewoon zoals altijd, wachten en dan wisselen.

Natuurlijk moet je er wel voor zorgen dat de (ont)ladingstoestand van beide accu's het zelfde is. Is de ene 40% vol en de tweede 80% dan moet je er dus eerst voor zorgen dat ze beide 40% of beide 80% zijn VOORDAT je ze in serie helemaal oplaad. Doe je dat niet dan zal degene die nog 80% vol is het eerste helemaal vol zijn en daarna overladen worden omdat de tweede dan nog maar op 80% is. De lader "ziet" een nog niet volle accu en blijft de volle stroom erin pompen. Dit vindt de al volle accu niet fijn en hij zal dan ook warm en tenslotte heet worden. Uiteindelijk zal hij echt kapot gaan.
DUS, ongelijke accu's afzonderlijk laden!!!

Back