2 of 4 mm goud contacten??

De voorraad lipo's groeit gestaag. Voor de kleinere, meest indoor, modellen werk ik met de korte 2 mm goud contacten. Voor wat buiten spul gebruik ik 4 mm.
Tot hoeveel A kunnen de 2 mm contacten gebruikt worden, daarna komt voor mij 4 mm. En tot hoeveel mogen die belast worden?

groet,

Erik

Dat is iets waar op het forum al heeeeel veel over is geschreven , in zowel het vliegende als rijdende en varende gedeelte van het forum.

Het heeft vooral te maken met de weerstand ..... Voor een 3 mm contactje zal de 35 amp. nog wel kunnen , zoniet merk je het snel genoeg aan de contacten en eventueel de draden ;) Rook is 1 van de duidelijkste signalen :mrgreen:

Het beste is om altijd een zo dik mogelijk contact te gebruiken met een zo groot mogelijk contactoppervlak om de weerstand zo laag mogelijk te houden.

Voor de rook komt de hitte en dan de vraag of er iets in de buurt is dat bereid is te smelten of te branden. Dat kondigt zich dan aan als rook. Als je er op tijd bij bent ruik je dat anders het smelten van een behuizing van iets waar je waarschijnlijk behoorlijk aan gehecht bent. tegen die tijd wordt de kans ook groter dat er functies gaan uitvallen om jou extra te wijzen op de ontwikkelingen. Dan wordt het interessant om te bedenken of er gevaren, gereden of gevlogen wordt.........

groet Erik

En bedenk, zodra bij electronica de rook eruit is werkt het niet meer en moet het terug naar de fabrikant om er weer nieuwe rook in te stoppen.

Hier wordt gesuggereerd dat er meteen rook uitkomt als je te kleine stekkers gebruikt.
Dat hoeft natuurlijk niet te zijn, maar het kan wel.

Als je vrij veel stroom door dunne stekkers/kabels laat lopen, zijn de verliezen vrij groot. En dat is natuurlijk erg zonde! Je merkt dan vaak dat stekkers warm zijn na een vlucht.
Als de boel goed gekoeld wordt(door luchtstroming enz) is dit al moeilijker te merken, terwijl de verliezen er wel zijn.

nadelen van (kleine) onnodige verliezen:
  • Zo heb je minder vermogen ter beschikking
  • Je accu is eerder leeg.
  • Vliegtijd wordt nog wat extra ingekort, omdat de regelaar "denkt" dat de accu leeg is, als je veel gas geeft.
Bij grote verliezen worden de kabels/stekker bloedheet. Met alle gevolgen van dien...

Dus daarom zou ik persoonlijk altijd direct goede stekkers gebruiken. Kwa kosten en gewicht maakt het erg weinig uit.

Back