2 ontvangerpaketten parrallel op de ontvanger zonder diodes

• Topicstarter Topicstarter 3w_flyer
  • Startdatum Startdatum
3

3w_flyer

Guest
Om te voorkomen dat Alex zijn bouwdraadje van de extra bezoedeld wordt start ik dit draadje.

Ik vlieg altijd al met 2 keer 5 cellen pakket zonder diodes.

Wat is het gevaar ??

volgens mij is het enige gevaar dat in 1 pakket kortsluiting ontstaat, dan is het einde verhaal.

Maar als in een pakket 1 cel gewoon dood gaat, is er geen stroom / spanning verloop. Zo technisch ben ik niet om te weten wat kiezen.

Wie kan hier duidelijkheid in scheppen ????

Peter

Je hebt ze toch parallel staan ook, daar ligt toch juist het probleem volgens sommigen? Aan mijn DPSI 2001 hangen ook 2x 5 cellen zonder diodes, als er dan een pakket faalt is er toch geen probleem?

Grt.

in een DPSI zelf zitten diodes verwerkt als ik me niet vergis.

Ik heb er ook eentje gehad en tussen de accu's en DPSI had ik ledjes hangen voor de spanning te controleren.

Als ik 1 accu loskoppelde (schakelaar tussen accu en ledcontroler) ging enkel de ledjes van de aangesloten accu branden.

met de powerexpander gaan zowiso alle 2 de controlers branden.

Ook om over na te denken, kan ik een 4 cellen en een 5 cellen pakket parallel aansluiten op een ontvanger ??

Peter

Ik heb Schottky diodes los gekocht bij de DPSI 2001, dus ik vermoed dat ze er niet standaard in zitten. Ik zou in ieder geval nooit 4 en 5 cellige accu's parallel zetten, de 5 cellige zal net zo ver leeggetrokken worden totdat hij dezelfde spanning als het 4 cellige pakket krijgt.

Grt.

Waarom doen we niet een keer een experiment?

We pakken een 4 cellen en een 5 cellen pakket en zetten ze parallel. Daarna kijken we wat er gebeurt. We kunnen ook de stroom meten die tussen de accu's gaan lopen.

Ik persoonlijk zou liever de diode opzet gebruiken omdat je dan zeker weet dat er niks kan gebeuren. Als het experiment geen problemen aan het licht brengt weet je ook dat het geen kwaad kan.

Dus even wat oude ontvanger pakketen opsnorren. Heb ik laatst een paar oude pakketen weggegooid. Die had ik mooi kunnen gebruiken voor de test.

AvdS zei:
Waarom doen we niet een keer een experiment?

We pakken een 4 cellen en een 5 cellen pakket en zetten ze parallel. Daarna kijken we wat er gebeurt. We kunnen ook de stroom meten die tussen de accu's gaan lopen.

Ik persoonlijk zou liever de diode opzet gebruiken omdat je dan zeker weet dat er niks kan gebeuren. Als het experiment geen problemen aan het licht brengt weet je ook dat het geen kwaad kan.

Dus even wat oude ontvanger pakketen opsnorren. Heb ik laatst een paar oude pakketen weggegooid. Die had ik mooi kunnen gebruiken voor de test.
NIET DOEN! Je molt de boel op die manier gegarandeerd! En als het al oude accu's zijn is dat niet zonde van de accu's maar dan is het nog wel gevaarlijk want door de heel hoge stromen die er kunnen gaan lopen kan er wel een cel ontploffen!
Je kan vrijwel zonder gevaar twee accu's parallel zetten ZOLANG HET MAAR ACCU'S ZIJN VAN HETZELFE TYPE, SPANNING EN LAADTOESTAND.
Dus geen accu's van 4 en 5 cellen parallel zetten. Geen half volle en helemaal volle accu parallel zetten. Altijd voorzichtig zijn met accu's, ze kunnen hele hoge stromen leveren waarbij veel hitte kan ontstaan. Hierdoor kan er brand ontstaan en het is niet ondenkbaar dat er één of meer cellen ontploffen.

Dat is al duidelijk

Ernst, wat kan ik verwachten met 2 identieke paketten en laadtoestand wanneer in een pakket 1 cel stuk gaat en daardoor de spanning zakt in 1 pakket ?

3w_flyer zei:
Dat is al duidelijk

Ernst, wat kan ik verwachten met 2 identieke paketten en laadtoestand wanneer in een pakket 1 cel stuk gaat en daardoor de spanning zakt in 1 pakket ?
Eigenlijk hetzelfde! Als er één cel kapot gaat en kortsluiting vormt dan zal de tweede accu veel stroom gaan stoppen in de accu waarvan een cel kortgesloten is. Hierdoor kan het probleem dus nog groter worden en zal de besturing vrijwel zeker problematisch worden.
Vandaar die diodes. Als er iets met één van de accu's iets mis gaat zal de diode er voor zorgen dat de andere accu geen stroom door die kapotte accu gaat sturen. Zo blijft de stroomvoorzining voor je besturing in takt en heb je ook echt iets aan die tweede accu. Als je twee accu's gewoon parallel zet kan je eigenlijk net zo goed één accu nemen maar met een grotere capaciteit.

Uiteraard moet je geen accu's van verschillende spanningen en/of capaciteiten en/of leeftijd parallel schakelen. Dat levert een keer Indianensignalen.

Als de accu's wel dezelfde leeftijd, capaciteit en spanning hebben is het domweg parallel schakelen voor de spanningsstabiliteit beter dan het gebruik van accu-'weiches'. Ik prefereer dit dan ook boven welke andere oplossing ook.

Het gevaar, dat een cel sluiting krijgt tijdens het gebruik is praktisch nihil. Dit verschijnsel komt nogal eens voor bij NiCd-cellen en is als regel terug te voeren tot slecht onderhoud. Zo'n sluiting komt dan ook eigenlijk alleen voor als de accu een tijdlang niet is gebruikt. Bij NiMH-accu's ontstaat er meestal een onderbreking als een cel defekt raakt. Dit levert bij het parallel aansluiten natuurlijk geen enkel probleem. De andere accu gaat dan gewoon verder.

Dus diodes leveren alleen een bijdrage in geval van sluiting? De 2 diodes die ik heb liggen moesten tussen de emcotec en accu in om de spanning met 0.3V te doen zakken, maar dat is dus weer iets anders kennelijk?

Grt.

Neej, die doen ook de spanning iets laten zakken.

Diode is een galfgeleider, waar de stroom maar op 1manier door kan, andersom "blokkeerd" deze.

Je hebt altijd een spanningval over een diode, welk type dat is, bepaald de nominale spanningsval

De spanningsval is ook nog ietswat afhankelijk van de stroom. Dus als je ineens alle servo's tegelijk beweegt, gaat de stroom omhoog, en gaat de spanningval omhoog.
Dat betekent dus dat je niet meer zo'n stabiel voedingspanning hebt.
Nou denk ik dat je met een diode daar niet zoveel last van zal hebben. Belangrijk is wel, dat je een flinke diode gebruikt, die een flinke stroom aankan. Liefst 10A.

Ok, ik heb 2 van deze diodes;

HPIM3382.JPG

Als ik bij iedere accu deze ertussen zou hangen, dan kan ik dus wel zonder enig bezwaar 2 accu's aan de Smart-fly hangen? (nu gebruik ik ze toch niet in de DPSI)

Grt.

Ik heb geen flauw idee wat voor diodes hier inzitten.

Maar ik neem aan, dat deze setjes speciaal voor de modelbouw zijn gemaakt?(2 accupakketen parallel)

michiel b zei:
Maar ik neem aan, dat deze setjes speciaal voor de modelbouw zijn gemaakt?(2 accupakketen parallel)

Ja, ze waren bedoeld voor mijn DPSI 2001 om de spanning 0.3V te verlagen, verder heb ik geen idee wat het nut was. De DPSI is wel gewoon bedoeld voor 2 pakketten, dus daar zullen de diodes niet echt een functie hebben lijkt me.

Grt.

Alexzzz zei:
Ja, ze waren bedoeld voor mijn DPSI 2001 om de spanning 0.3V te verlagen, verder heb ik geen idee wat het nut was.
Waarschijnlijk voor een 5cellen pakket. Die heeft volgeladen een stuk hogere spanning dan 6,0V. Sommige servo's kunnen daar niet tegen.

Alexzzz zei:
De DPSI is wel gewoon bedoeld voor 2 pakketten, dus daar zullen de diodes niet echt een functie hebben lijkt me.
Klopt, beter is zelfs om dan geen diodes te gebruiken.
Waarschijnlijk werkt zo'n DPSI nog anders:
1pakket gebruiken totdat deze bijna leeg is, en dan switchen naar de andere accu.

michiel b zei:
Waarschijnlijk werkt zo'n DPSI nog anders:
1pakket gebruiken totdat deze bijna leeg is, en dan switchen naar de andere accu.

Nope, doet ie niet, allebei de accu's gaan gelijktijdig leeg.

Grt.

Als de spanningsval slechts 0,3 Volt bedraagt zijn het Schottky diodes. Het is ook gebruikelijk, dat deze in Akku-Weiches zitten. Silicium-diodes kennen een veel hogere spanningsval (0,7 a 0,8 Volt) en Germanium-diodes, die hoge stromen verdragen zijn zo'n beetje uitgestorven.

De bedoeling van de diodes is om de spanningen van de accu's uit elkaar te houden. Bij accu's van verschillende spanningsniveaus kunnen namelijk grote vereffeningsstromen lopen. Als je echter gelijksoortige accu's gebruikt, die je altijd op dezelfde manier behandelt, zal dit echter wel binnen de perken blijven.

Klopt Jan, het zijn Schottky diodes, ik heb ze bewust niet gebruikt; hoe minder electronica er in een toestel zit, des te minder kan er stuk gaan :wink: En uiteraard gebruik ik exact dezelfde pakketten, zelfde capaciteit, leeftijd en cellenaantal.

Grt.

Back