2 Ontvangers in een RC Vliegtuig kan dit ?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door DENBIKER, 25 mei 2019.

  1. DENBIKER

    DENBIKER

    Lid geworden:
    28 mrt 2015
    Berichten:
    11
    Ik zou graag 2 ontvangers van futaba fasst 2,4 mg in een vliegtuig steken zodat er een storing optreed de andere het overneemt maar kan dit ?
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Bij FASST weet de zender niets over de ontvanger. Je kan dan ook zoveel ontvangers als je wilt koppelen aan de zender. Je houdt wel het probleem dat als er een storing is, beide ontvangers mogelijk niets ontvangen. Dan helpt het gebruik van twee ontvangers je niet.

    Een servo kan je niet op twee ontvangers tegelijk aansluiten. Een optie is verdelen. Bij voorbeeld aileronservo links op de ene ontvanger en rechts op de andere. Zo kan je ook het hoogteroer delen, twee servo's gebruiken en verdelen over de twee ontvangers.

    Er bestaan ook nog opties met z.g. powerboxen. Hierop worden twee ontvangers aangesloten en de servo's. Als een ontvanger uitvalt, dan schakelt de powerbox over naar de andere ontvanger. Dit wordt vaak gebruikt bij grote toestellen met servo's die veel stroom verbruiken. Kan je helaas niet vertellen wat er allemaal mogelijk is met een powerbox in combinatie met FASST ontvangers. Heb hier geen ervaring mee.
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2019
  3. DENBIKER

    DENBIKER

    Lid geworden:
    28 mrt 2015
    Berichten:
    11
    Ok Alvast bedankt is toch al een beetje informatie
    Dus als de ene ontvanger storing krijgt de andere dan ook maar is dit dan ook niet van toepassing bij gebruik van een powerbox ?

    gr
    Robert
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Ja, maar het maakt het aansluiten van de servo's veel eenvoudiger. Bedenk je ook dat hoe ingewikkelder je iets maakt, hoe groter de kans op storingen.
    Iets dubbel uitvoeren kan nuttig zijn. Maar je hebt maar één zender. Daar kan ook iets mee mis gaan. Voor normale toepassingen zijn één ontvanger met een goede stroomvoorziening voldoende.

    Wil je heel veel zekerheid kies dan voor een Jeti DC/DS-24.. De zender heeft twee onafhankelijke zendmodules op 2.4 GHz. en een zendmodule op 900 MHz. Mochten er op de 2,4 GHz band problemen optreden, dan wordt automatisch overgeschakeld naar de 900 MHz module.

    Een Jeti Central Box, een powerbox, heeft aansluitingen voor twee 2,4 GHz ontvangers en een 900 mHz ontvanger.
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2019
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je een Powerbox systems powerbox neemt dan kan je alle servo's daarop zetten en daar komt dan je ontvanger op en eventueel een satelliet ontvanger.
    Ontvangstproblemen heb je dan niet.
    Als je zendproblemen zou krijgen ben je alsnog alles kwijt.
    Je zou er een extra 2.4 GHz module in kunnen bouwen en dan een 2e ontvanger dan dat merk in kunnen zetten.
    In een Jeti DS/DC16 zitten ook 2 2,4 GHz modules dus kan je er 2 ontvangers opzetten die onafhankelijk van elkaar werken.
    Maar dat wil ook wel eens problemen geven, ik ken niemand die dit gebruikt.
    Maar ik ken ook niemand die 2 zendmodules gebruikt, is in de praktijk ook niet nodig, zelfs de duurste jets heb ik nooit met 2 modules zien vliegen, wel met powerboxen met meerdere satellieten.
    Dat zijn dan jets van >25 kilo en duizenden euro's.

    GJ
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Nooit gehoord over problemen met het gebruik van 2 Jeti ontvangers in Dual Path bedrijf en dit wordt veel gebruikt. Ook door mij. Als het niet (goed) werkt is dit altijd terug te voeren op verkeerde instellingen. Handleidingen worden niet- of slecht gelezen.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb het zelf nooit gebruikt, vind het ook niet nodig, echt nog nooit uitval of storing gehad.
    Maar volgens mij was dat met een controle ontvanger tijdens wedstrijden, dat er iets niet werkte met een DC of DS 16 en dual zender.
    Handleidingen van Jeti zijn minimaal en onbegrijpbaar.

    GJ
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Nooit moeite gehad met de Jeti handleidingen. Deze zijn er in het Duits of Engels. Wat wel een puntje is, en dat geldt voor alle fabrikanten, is dat na een update er een beschrijving wordt uitgebracht met de wijzigingen. Die zouden meteen in een digitale handleiding verwerkt moeten worden.
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Een controleontvanger moet in clone-mode worden gebruikt. De ontvanger zendt dan geen data terug naar de zender. De ontvanger is dan een "domme" ontvanger en de zender weet niet van zijn bestaan. Hoe je een ontvanger in de clone-mode zet, staat in (de vaak niet gelezen) handleiding.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voor welke vliegtuig(en)?
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, ik weet dat een controle ontvanger een clone ontvanger is en hoe dat gedaan wordt, heb dat jaren gedaan.
    Maar iemand dacht het makkelijker op te lossen door zijn 2e zendmodule daarvoor te gebruiken, dat werkte dus niet.

    GJ
     
  12. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Zelfs dat moet werken, mits beide ontvangers op de juiste manier zijn gebonden. Maar het is geen verstandige oplossing. Normaal communiceren beide modules in de zender met de ontvanger(s) in het vliegtuig. Als een van de twee in Dual Path gebonden ontvangers wordt gebruikt als controle-ontvanger dan halveert de hoeveelheid data die naar het vliegtuig wordt gezonden. Op zich geen probleem, maar kan een probleem worden in kritische situaties.
     
  13. DENBIKER

    DENBIKER

    Lid geworden:
    28 mrt 2015
    Berichten:
    11
    Het gaat om een warbird mustang span 1,60
     
  14. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    beetje bot misschin: maar waar maak je je druk om? wat is er aan jouw situatie zo speciaal dat je denkt dit nodig te hebben?

    99.9% van alle modelvliegers vliegt probleemloos met gewoon 1 ontvanger

    zoals eerder gesteld, alles wat je aan componenten toevoegd is ook weer complexer, kan stuk gaan of voor problemen zorgen.
    nog buiten beeld gelaten dat je de backup-situatie (1 ontvanger die minder werkt) ook regelmatig moet testen.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ohhh, gewoon een 160 cm model.
    Niet moeilijk doen, zoals hierboven gezegd, 1 ontvanger, werkt bij iedereen.
    De meeste storing zit tussen de oren, ik heb afgelopen 8 jaar redelijk intensief gevlogen en nooit 1 storinkje of uitval gehad.
    Gewoon met een simpele Jeti module en gewone ontvanger, zonder failsave of andere hulpmiddelen.

    GJ
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Het is voor mij nu ongeveer 42 jaar geleden dat ik met modelvliegen ben begonnen. In die tijd heb ik met drie verschillende zenders gevlogen en ik heb zeggen en schrijven één keer een crash gehad door een technische storing aan de besturing. In een servo zat een slechte soldering die los was gegaan waardoor die servo uit viel en ik de besturing van het hoogteroer verloor. Daarnaast heb ik twee of drie keer een lege accu gehad die één keer een onzachte landing tot gevolg had. Alle andere crashes, en dat zijn er veel ;), waren het gevolg van het model dat kapot ging, vele stuurfouten, enkele aanvaringen met een ander model, storingen door iemand anders die zijn zender aanzette op het zelfde kanaal en zo meer.
    Een tweede ontvanger als backup voor het geval dat, zal weinig nut hebben. Het geheel wordt complexer, er zit meer elektronica tussen om het maar eens zo te zeggen. Die extra elektronica kan ook stuk gaan. Statistisch gezien zou het misschien zelfs wel onveiliger kunnen worden omdat er meer is dat stuk kan gaan.
    Het is natuurlijk helemaal aan jouw om het wel of niet te doen. Succes.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    als ik voor mezelf mag spreken: de meeste problemen die ik tijdens het vliegen heb gehad, zijn terug te halen in de voeding.
    1 x een accukabel losgekomen. dan doet de besturing niks meer = crash
    1x een bec die wat ouder was geworden, en die blijkbaar capaciteit was verloren. ook volledig verlies van spanning = crash
    1x een set servo's opgefakkelt. maar die had ik aan kunnen zien komen, omdat het model ook anders aan begon te voelen in de lucht. geen crash, wel schone broek.

    verder zijn alle schades die ik heb gehad terug te leiden op stuurfout(jes), of onoplettendheid.

    Vaak zie je dat mensen snel de ontvangst de schuld geven, alleen maar omdat het toestel iets onverwachts deed.
    alleen is dit alsnog vaak terug te voeren op een korte stall, waardoor het vliegtuig ff gek doet.
     

Deel Deze Pagina