2 Servo's bedienen met 1 stick l/r (zonder mix)

Wie weet er of en waar er modules te verkrijgen zijn waar je 2 servo's mee kan bedienen, zo dat bij bijvoorbeeld met stick naar links de ene servo beweegt en stick naar rechts de ander?
Dit zonder mix kanaal te gebruiken en de servo's ook maar met 1 poort op de ontvanger zit aangesloten, dus op soort y-kabel.

grt

Leuke vraag. Ik ga eens puzzelen of ik dat in een Arduino krijg waarbij je per servo zelf de eindpunten en midpoints als gebruiker kunt instellen.

TS wil graag dat één servo reageert op een stick beweging naar links en de andere servo op een stick beweging naar rechts.
Dat luk niet met een Y-kabel en servo reverse, dan reageren beide servo's op elke stick beweging.
Met een mixer op de zender is dit (meestal) heel eenvoudig in te stellen.
Als de zender deze mogelijkheid niet heeft, is een stukje hardware (arduino) met software, zoals Hans voorstelt, een prima mogelijkheid.

Ik ken niet alle zenders (met de Futaba zenders die ik heb, is dat nog best puzzelen), maar met een Frsky Taranis is dit een "fluitje van een cent" met de mixers.
Maar het zal vast ook met andere zenders kunnen.

Via de zender kan dit bereikt worden met aileron differentiatie, maar dan gebruik je een mix én twee kanalen. Vroeger was de benaming hiervoor 'split'.

Als je het zonder mixers wil doen en via één kanaal kan mogelijk een programmeerbare V-kabel een oplossing zijn:

http://www.gromotec.de/shop/product_info.php?info=p407_programmierbares-v-kabel-gold.html

Zelf ken ik het product niet, maar als ik de specificaties zo lees doet het wat er wordt verlangd.

Bij voerboten, waarbij er twee servo's via één kanaal worden bediend (om de voerbakken te legen), wordt er hiervoor als regel een microprocessor gebruikt. Deze wordt dan tevens gebruikt voor het schakelen van de verlichting en het aansturen van de snelheidsregelaars.

Dan kan ik er wel een moduletje van maken voor je, want zoals je in het filmpje kunt zien is de software klaar. Er kunnen inmiddels 4 servo's op aangesloten worden, waarbij de andere twee kanalen gereversed zijn.
Voorwaarde is wel dat je een goed gestabiliseerde 5volt voeding hebt voor je ontvanger, bijvoorbeeld een BEC met voldoende vermogen voor al je servo's, want anders gaan de servo's trillen. Stuur maar een prive bericht bij interesse.

Het moduletje is inmiddels al weer een poosje klaar.

Prototype:
aansluitschema.jpg

Vervolgens bleek dat de voedingsspanning nog extra stabilisatie nodig had. Dat is dmv een weerstand en condensator (RC filter) opgelost. Die zijn er op het uiteindelijke model bijgeplaatst.

Ben op dit moment bezig met het bouwen van een model waarin deze module gebruikt kan worden, maar de hij werkt al goed voor zover ik kan zien!
Hans in ieder geval alvast bedankt!

Back