2 servo's op ailerons met mx-12

Discussie in 'Model elektronica' gestart door fabianvzwol, 15 mrt 2008.

  1. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    Hallo,

    wellicht al eerder de vraag gesteld, maar ik heb het niet gevonden op het forum

    Ik ben een 3d-toestel aan het bouwen. Ik zat nu even te denken over het aansutren van de servo's. Ik heb namelijk op elke aileron apart een servo zitten. Hoe moet ik mijn zender instellen zodat de servos de juiste kant op gaan, en ook allebij te trimmen zijn

    dus de servos moeten op dezelfde manier in het toestel geplaatst worden, ik wil niet servo's in het toestel gaan omdraaien om het "reverse" probleem op te lossen.

    Wie weet hoe je dit moet instellen??
     
  2. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Fabian,

    ik weet het niet uit m'n hoofd, maar ik heb hetzelfde vraagstuk gehad met mijn Aero400 kistje.

    Ik weet niet precies in welke post het staat, maar PH-AJH heeft mij toen geholpen. Als je het wil weten moet je even :)cool:) door mijn draadje van de Aero400 wandelen, dan kom je het vanzelf tegen.

    Het staat heel uitgebreid beschreven, als ik een schot voor de boeg geef zeg ik:
    - nieuw vliegtuig aanmaken in het geheugen met vleugeltype Flaperon
    - kanaal 2 & 6 (geloof ik ;)) gebruiken
    - uitslagen instellen, het schijnt dat de uitslag naar boven iets minder moet dan naar beneden, omdat de aileron naar beneden effectiever is.
    EDIT: De uitslag van de aileron naar boven moet MEER zijn, daar de uitslag naar beneden effectiever is, is in te stellen met Differential. Zie post #16. Met dank aan Arjan !

    Maar nogmaals, wil je het exact weten (met gefundeerde uitleg) dan moet je m'n draadje (zie onderschrift) even doorbladeren rond pagina 14, 15 geloof ik :rolleyes:

    Succes !

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2008
  3. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    nou, ik heb het gelezen, maar het werkt bij mij niet

    mijn ene servo gaat verder naar de ene kant, dan de andere servo. ik heb de servo's al gecontroleerd, daar is niks mis mee. Wat doe ik nou fout, dat differential hielp ook niet
     
  4. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    zo, ik heb even goed nagedahct, en herrinerde mij iets over 100% mixen met gear, dat heb ik gedaan, en nu werkt het helemaal zoals ik wil, de gear schakelaar heb ik op inhibit gezet, zodat er niet perongeluk tijdens vliegen iets misgaat

    wat heb ik gedaan:

    schoon modelgeheugen
    ga naar je menu, naar MX4 (deze neemt de trims mee, daarom).
    Mix daar
    AIL->GEA
    Offset 0
    +100% +100%
    SW always ON

    en om natuurlijk je gear op inhibit te zetten(anders als je de schakelaar aanraakt schiet de servo weg)

    zender uit
    druk de downknop+select tegelijk in
    ga naar menu [Switch SEL]
    ga met select knop naar gear, en gebruik de edit knoppen om deze op inhibit te zetten

    zo, en nu ben je klaar
     
  5. slomo

    slomo

    Lid geworden:
    7 dec 2005
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Meeuwen (België)
    Zender op "flaperon" staan??
    Twee dezelfde servo's zouden toch evenveel uitslag moeten hebben, lijkt me...
    Servo's aangesloten op kanaal 2 (rechter-aileron) en kanaal 6 (linker-aileron)??
    Toch geen mixers aan staan??
    Roeren mechanisch mooi rechtzetten (stuurstangetjes bijregelen) daarna kan je gewoon met de trim van de rolroerstick bijtrimmen in de vlucht mocht het nodig zijn.
    Ik begrijp je probleem eigenlijk niet goed...;):p
     
  6. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hey Fabian,

    je hoeft niets met mixers te doen hoor :confused: ...

    Ik denk dat je het hele verhaal nog eens goed moet lezen. Vantevoren controleren of je wel met een nieuwe geheugenplaats en neutrale instellingen bent begonnen :teacher:!

    Succes !

    Grtz,
    Menno
     
  7. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    nou, toen ik flaperon gebruikte, deden de servo's bij mij raar, de ene servo had niet dezelfde uitslag als de andere, als ik mn knuppel op 3/4 naar rechts had, stope 1 servo met bewegen, maar de ander ging door tot het einde.

    dus flaperon uitgezet, en op de manier zoals hierboven beschreven gedaan, werkt ook:D
     
  8. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Beter is het om het volgens het boekje te doen :yes:. Doe je het op een andere manier loop je het risico dat wanneer je een andere mixfunctie oid. erbij gaat programmeren dat het allemaal niet meer goed werkt :(. Dus beter even in het instructie boek opzoeken hoe je dit hoort te doen. Het probleem wat bij jou optrad lag waarschijnlijk aan een niet goed ingestelde servoweg.
     
  9. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    hallo huibert

    Oké, wellicht dat ik met het mixen van rudder naar elevator wat fout gaat, dan zal ik op de andere manier gaan werken, maar hoop dat het niet hoeft(bij die mix rudder--> elevator hoef ik niks te trimmen)

    maar die manier van flaperon doet gewoon gek bij mij.... Ik heb een schoon modelgeheugen, stel de zender in op flaperon, sluit de servo's aan op kanaal 4+6 op de ontvanger, maar het werkt niet zoals ik wil

    kan het probleem bij de ontvanger liggen, aangezien dat eentje van futaba is.
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Denk niet dat je ontvanger er veel mee te maken heeft.. zolang je op PPM vliegt, kan dat prima, een Futaba ontvanger bij Graupner zender.

    Als er iets foutgaat als je e.e.a. instelt zoals het ingesteld hoort te staan (en zoals de halve wereld het gebruikt), kun je beter uitzoeken waarom het misgaat ipv. een andere manier gebruiken ;)

    Werkt bijvoorbeeld zoals je het nu ingesteld hebt, je trim nog wel naar behoren? Of trimt die nu maar 1 vlak?
     
  11. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    ik heb mijn manier hier ooit eerder gelezen, als ik me niet vergis in het F3P topic. Ook alexzzz had dat zo gedaan (ik gebruik nu zijn mx-12)

    weet iemand misschien wat ik dan foutdoe bij mn servo's, mn modelbouwgeheugen is helemaal schoon, en ik stel all1 flaperon in, en dan lopen de servo's al niet synchroon, wat doe ik fout?
     
  12. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Volgens mij moet je kanaal 2 en 6 gebruiken ...

    Grtz,
    Menno
     
  13. hezik

    hezik Guest

    Kijk even op de plek waar je de eindpunten van de servo's instelt. Mogelijk dat die toch verschillend staan op 1 of andere manier?

    En de trim? werkt die op 'jouw' manier wel goed? dus als je trimt, bewegen beide ailerons?

    Als het werkt, werkt het.. maar het zou niet nodig moeten zijn.. gezien het feit dat Alexzzz het ook al zo moest doen, misschien dat er gewoon iets niet helemaal lekker is aan die MX12?
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Als ik de handleiding even snel bekijk dan heb je voor flaperon uitgang 2 (aileron) en 6 (aux 1) nodig.

    De zender bepaalde de uitgang van de ontvanger dus daar ligt het niet aan.
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    En over die trim, die gaat zeker niet meelopen op het gemixete kanaal tenzij je mixer 4 daarvoor gebruikt, dat is de enige die de trim van het masterkanaal overneemt.
    Verder zou je ook nog even kunnen kijken bij:
    - travel adjust, allemaal op 100%?
    - dual rates, expo alles op 0?
    - aileron differential op 0?
    - Subtrims, alles op 0 en mechanisch afgesteld?

    Je moet in de menu's dan kijken bij FLAP en AILERON.

    Als je het op jouw manier doet (dus met die mixer) kun je waarschijnlijk ook de dual rate en aileron differential niet meer goed gebruiken dus als ik jou was zou ik even goed zoeken.

    Verder die aileron differential: uitslag omhoog moet groter zijn dan omlaag, als je dat gaat gebruiken. Niet andersom zoals Menno schreef.
     
  16. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Heb ik toch weer niet goed opgelet Arjan :oops: Ik schreef al dat ie het even na moest lezen, want ik heb het destijds ingesteld. Dat wil echter niet zeggen dat ik het allemaal gelijk goed heb onthouden ... :rolleyes:

    Grtz,
    Menno
     
  17. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    probleem gevonden, gewoon flaperon gebruikt. Ik was even vergeten, dat de "FLAP" schakelaar natuurlijk uit moest staan, (hij stond dus in zn "landing" stand). Ik heb dit verholpen door bij het gewone menutje naar [flap system] te gaan en daar even de waarde van FLAP op 0% gezet, de schakelaar werkt nog wel, maar heeft geen invloed meer.

    Probleem opgelost, bedankt voor al jullie hulp!

    nog even achteraf
    @ hezik, wellicht dat alexzzz ook was vergeten de schakelaar uit te zetten, want bij mij werkt het nu wel gewoon goed. Ook kan ik op die manier met mixer 4 beide servo's tegelijk trimmen

    @PH_AJH
    Ik heb mixer 4 gebruikt, dus dat is goed. Ik weet niet hoe het idd met die expo zit, nu werkt het bij mij dus gewoon goed met de flaperon :D
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2008
  18. hezik

    hezik Guest

    Wat betreft differential.. wat hier genoemd werd als 'enige juiste mogelijkheid' is wel meest voorkomend maar hoeft niet noodzakelijkerwijs best te zijn.

    De enige manier om de juiste waarde hiervoor te vinden (voor alles, eigenlijk) is vliegen.

    pagina vol afsteltips:
    Afsteltips
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Zeg je nou dat aileron differential ook andersom nodig kan zijn, dus meer uitslag naar beneden dan naar boven...? Ik heb daar nog nooit van gehoord, hoe zou dat dan iets bij kunnen dragen aan beter vlieggedrag of wat zou het moeten doen volgens jou? Heb je er een voorbeeld bij?

    -edit- al gevonden. Bij dikke vleugels en een scharnier aan de bovenkant kun je door de constructie al méér differential krijgen dan je wilt. En dan moet je negatieve differential toe gaan passen. Misschien wel goed om dat er bij te zetten Hezik, anders wordt het wel heel verwarrend. Want ook die kisten hebben dezelfde aileron differential in de enige richting die kan werken, alleen door de constructie te veel.
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2008
  20. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    mijn servo's hebben een even grote uitslag, waarvoor is dat differential dan nodig?? Want bij mij ziet het er op het blote oog gewoon goed uit(de servos zitten nog niet in een toestel)

    BTW op mijn mx-12 kan ik alleen de differential in & omhoog brengen, dus niet een egatieve waarde
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2008

Deel Deze Pagina