2-Speed transmissie instellen

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door Nismo, 30 sep 2003.

  1. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Mannen, broeders....

    Ik heb een nieuwe transmissie moeten kopen ... steentje in de oude gehad en ja hoor ... alle tandwielen glad :twisted: !!

    Ik kan helaas het montage papiertje niet meer vinden hoe ik de transmissie moet afstellen?? Het gaat hier om een Tamiya TGX ...

    Kan iemand mij helpen? :?:
     
  2. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    volgens het papiertje van tamiya moet de versnelling zodanig worden afgesteld dat de 2e trap ingaat bij 80% van het vermogen van de motor

    dit houdt in dat de de schroef zover uit moet draaien dat deze nog net niet het koppelingshuis raakt, als het goed is hoor je bij hetrijden dat er geschakld wordt.
    dit is dan je basis, hij zal iets te vroeg schakelen, dus vanaf hier kun je je schroefje steeds een klein stukje indraait.

    het kan ook gebeuren dat je hem niet hoort schakelen, dan heb je de schroef waarschijnlijk te ver uitgedraaid.

    het is even uitproberen, maar met enoeg tijd lukt het.
     
  3. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Is de documentatie van Tamiya nergens online te vinden??
     
  4. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    heb ik nooit gezien,
    ik heb wel de gebruiksaanwijzing van de 2speed voor de TG10,
    kan ik evt wel even voor je scannen.
     
  5. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Volgens mij is dat hetzelfde principe, je kan me mailen volgens mij via mijn account hier? anders naar sorb01@home.nl
     
  6. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    OK, komt eraan, moet alleen mijn scanner aan de gang krijgen. even geduld nog
     
  7. kenwood96

    kenwood96 Guest

    Ik heb ook een 2speed op m'n mugen msx3 gemonteerd, maar heb hem nog nooit horen schakelen...
    de eerste keer dat ik er mee gereden heb was hij echt nijdig (eerste versnelling denk ik), dan mijn afstelschroefje verloren. nieuwe besteld, terug volledig gemonteerd, en rijd naar mijn gevoel veel slomer (2e versnelling) heb al wat afgeregeld enzo maar WIL NIET SCHAKELEN!!!!!!!!! Ik weet het niet meer.....
     
  8. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Moet toch lukken, ooit.
    Alles weer uitelkaar, en zoeken naar een bouwhandleiding,en anders iemand vragen voor wie de versnelling geen gehiemen meer heeft....
     
  9. r-s racer

    r-s racer

    Lid geworden:
    13 okt 2005
    Berichten:
    1.100
    Locatie:
    amersfoort
    ik heb een carson ch-4 en die hoor ik ook niet schakelen.... ik denk dat ik het schroefje te ver ingedraait heb.
     
  10. Petare

    Petare

    Lid geworden:
    23 sep 2008
    Berichten:
    17
    Afstellen van een versnellingsbak was bij mij ook een nachtmerrie :evil:.
    Wat ik heb gedaan op mijn PureTen Alpha 2, was 't schroefje ver uitdraaien.1 x volgas over de parkeerplaats, terug rijden. En dan steeds verder indraaien totdat die op het juiste schakelmoment zit. Voor zover ik weet is dat er geen "standaard" instelling is. Elke keer als ik ga rijden moet ik ook het schakelmoment of iets vervroegen of verlaten.
     
  11. Zjeraar

    Zjeraar

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    1.126
    Locatie:
    Gent
    Nog twee dagen en de laatste post in dit topic was precies 2 jaar oud... 'k Vermoed dat het afstellen van z'n versnellingsbak al gelukt is :wink: :D
     

Deel Deze Pagina