2 video's (Am. Nats 1968 en WK 1966)

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Bruno van Hoek, 9 apr 2021.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik kwam deze video's toevallig tegen op het wereldwijde web.

    In de eerste zijn wat stunt iconen uit de late jaren '60 te zien, met hun modellen.
    Het openingsshot is van Al Rabe met zijn eerste wedstrijdwaardige Mustang in de kleuren van Cavalier een bedrijf dat (1:1) Mustangs ombouwde voor particulieren. Al was ook een van de testpiloten voor die firma.....
    Ik zie verder nog Bill Werwage met een Ares, Bob Gieseke met de 'Helsinki' versie van zijn Nobler.
    Dit is het type waarvan de Tupker tekening is gemaakt, de voorloper van de TopFlite kit, dus.
    Ook de Novi III van Dave Gierke, een van de eerste 'jet bakken' met 3 poot onderstel.
    Opvallend bij de vliegvideo's zijn de ronde hoeken van de Nobler, wat mij betreft een stuk eleganter dan het nerveuze gehak dat je tegenwoordig wel voorgeschoteld krijgt.

    De tweede video is van 12 jaar eerder, de WK 1966 in Swinderby, Engeland.
    De wanhopige pogingen van de cameraman ten spijt om de kist te volgen, toch wat mooie beelden van de originele Shark 45 van Lew McFarland, één van de allereerste kisten met een motor, groter dan .35 .
    Ook komt Jim Mannall (jarenlang Engels kampioen) prominent in beeld met zijn Nimrod.
    Helper is een hele jonge Bill Draper, inmiddels ook al niet meer onder ons.
    Jim heb ik maar heel sporadisch ontmoet, maar Bill heb ik door de jaren goed leren kennen als een heel vriendelijke en behulpzame man.
    Hier bij een wedstrijd in Genk (B). We hadden allebei nog donker haar....
    met Bill Draper (1985) kl.jpg
    Wellicht was zijn Europese titel in 1989 een beetje te danken aan het thuisvoordeel, maar als we het iemand gunden, was hij het wel.
    Kijkend naar teamrace en speed lijkt het haast of het slow motion beelden zijn, maar het ging in die tijd gewoonweg niet harder. Had ik ook gewoon mee kunnen doen....:D
     
    wnieuwkamp en HansH vinden dit leuk.
  2. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Als we dan toch aan het tijdreizen zijn:
     
    wnieuwkamp en HansH vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina