2 volt accu laden

• Topicstarter Topicstarter basbas
  • Startdatum Startdatum
B

basbas

Guest
Hallo,

Ik heb een 2 volt accu en die wil ik opladen, kan dit met een 1,5 volt lader?
Ik heb namelijk geen 2 volt lader en vind het ook zonde om er een te kopen als ik kan laden met een 1,5 volt lader.

Ik heb een lader voor een gloeiplugstekker en een 2 volt 5.0 AH lood accu. van het merk cyclon.

basbas zei:
Ik heb een lader voor een gloeiplugstekker en een 2 volt 5.0 AH lood accu. van het merk cyclon.

met die lader kun je geen lood-accu's opladen...

die moeten met een aparte lader worden geladen..

Han Veldhuis zei:
moet denk ik wel kunnen, laad tijd zal ongeveer 14 uur zijn.

waaruit concludeer je dat ? :wink:

Nu weet ik niet helemaal zeker of het een loodaccu is hoe kom ik daar achter?

De spanning van de lader moet zowizo altijd hoger zijn dan de spanning van de accu die je gaat laden.
Als de accu 2 volt is is het een loodaccu, of er nu dopjes op zitten of niet.

tieske

Om een accu te kunnen laden moet daar stroom door gestuurd worden. Om een stroom te kunnen laten lopen moet er een spanningsverschil zijn. De stroom loopt dan van de hoogste spanning naar de laagste spanning.
Als je nu een loodaccu hebt (een Cyclon cel van 2V is een loodaccu!) en je sluit die aan op een lader van 1,2V dan kan er stroom gaan lopen. Maar dan van de accu naar de lader in plaats van omgekeerd. De accu zal dus eerder verder ontladen dan geladen worden.
Om een loodaccu goed te kunnen laden heb je een voeding (lader) nodig die 2,3V per cel afgeeft. De maximale stroom die de lader kan leveren is afhankelijk van de accu die je er mee laden wil. In dit geval zal het zo tussen de 2,5 en 5Amp zijn. Lager mag wel en kan ook geen kwaad alleen duurt het laden gewoon langer.

Back