2 vragen over kleine electronika

• Topicstarter Topicstarter kor van Essen
  • Startdatum Startdatum
K

kor van Essen

Guest
Nou, ik ben nog steeds bezig met de voorbereidingen voor het bouwen van de smit rotterdam, en ik heb nu alvast weer twee vragen:

ik heb zonet 2 ledjes gekocht....heeeeeele kleine welteverstaan:
afb2097.jpg

In de winkel vertelde ze mij dat er ook een weerstand in het circuit moet omdat anders de ledjes kapot gaan. Hartstikke mooi dat ik dat ook meteen weet en ik heb er ook de goede weerstanden bij gekocht. Nu mijn vraag voordat ik aan het solderen sla: Maakt het nog uit of ik die weerstanden in de lijn van de plus of de min zet???

En dan nog een: Ik ben dus van plan om een aantal lieren te laten werken, maar daar is uiteraard een schakeling voor nodig. Ik zat zelf te denken aan een printplaat van een servo maar dan ben ik dus een servo kwijt en de motoren hoeven in principe niet traploos bestuurbaar te zijn. Aan of uit is genoeg. Heeft iemand er een kleine en vooral lichte oplossing voor???

alvast bedankt

kor van Essen zei:
Maakt het nog uit of ik die weerstanden in de lijn van de plus of de min zet???
nee, maakt niks uit
let wel op de polariteit van de leds he :wink: als ze niets doen, spanning omdraaien

Passen die weerstanden wel in je model :wink: ? Zijn de weerstanden wel bij de juiste spanning bepaald?

ja, het past allemaal net in dat kleine ding...maar het houd niet over :lol: en ze hebben bij die electronika zaak voor me uitgerekent welke weerstand ik moest hebben dus dat zal wel goed zijn. Trouwens, als er nog meer mensen intresse hebben in deze minescule ledjes: harderwijk vlak naast sns bank....80 cent per stuk :D

goed, ik heb de ledjes aan de praat maar nu blijf ik nog met de andere vraag zitten. Is er een simpele oplossing om op een kanaal van de ontvanger een schakeling te maken om een eletromotortje aan en uit te zetten? Conrad heeft hier ook wel wat printplaatjes voor maar voor mij is het ook nog noodzakelijk om de motoren allebei de kanten op te kunnen laten draaien. Een regelaar kan, maar dat kost me ook een stuk meer.

Oplossingen gevraagd!!

Als je het via electronica wilt doen is een servo wel een handige basis.
Met een H-brug (stukje electronica) en een servootje is dat zo klaar.
Daar wil ik je desgewenst wel bij helpen.

Je kunt het ook doen via twee schakelaars die je via een servo aan/uit zet, maar dat is misschien een minder mooie oplossing.

groet,
Alex

ja, dat kan wel maar het is dus bedoelt om in de smit rotterdam te zetten. Dit model is 1:200 en alles moet dus zo klein, en vooral zo licht mogelijk zijn. Een simpel printplaatje weegt minder en is compacter maar dan moet ik dus de goede printplaat hebben of zelf een simpele electronische schakeling bouwen. En daar ben ik nu dus naar op zoek. In ieder geval wel bedankt voor het antwoord

Modelbouw Actueel

Zeg Kor, wordt dit weer een reportje in de MBA of niet?

Groeten William Verbij (Ook vaste schrijver)

Back