2 X bijna crash door zender??

Na zaterdagmiddag geslaagd te zijn voor m'n A-brevet, waren gisteravond de wat moeilijker figuren aan de beurt.
Meteen na de liftoff begon de staart als een gek te tollen....
Daarna de heli aan de grond gezet en een grondige check ingezet.
Ik dacht eerst aan een tweede zender die "in de lucht" was maar mijn Alpha 835 ontvanger klaarde, wat dat betreft, de lucht.
Toen vertrouwde ik mijn akkupack 3300 NiMh niet meer, deze had nl. dit weekend weer tot leven geladen, maar een nieuwer pack resulteerde tot de 2de bijna crash.

Wat bleek nu.... het ledje op de gyro bleek in de heading hold stand, constant te knipperen, net alsof er input was van de zender, wat niet het geval was.

We hebben het ontvanger kristal van mijn maat in mijn ontvanger gestoken (we hebben allebei exact dezelfde heli) en met zijn zender proberen hetzelfde te simuleren... geen storing!

De boel ingepakt, thuis de bladen er afgehaald, kristallen terug gewisseld, weer dezelfde ledknippering.

Bij een bepaalde stand van de pitchknuppel en na een aantal rechtse of linker knuppelbewegingen van de pitchknuppel resulteert dit in deze storing.
Wanneer ik de staart heen en weer beweeg reageert de gyro normaal, maar de led blijft knipperen, pas na een horizontale knuppelinput staat de gyro weer in heading hold.

(BTW ik heb de heli wel gewoon in heading hold opgestart)

We denken nu dat linker-potmeter niet meer lekker in z'n vel zit, tijd voor een afspraak met Corrien.....?

@Rheli

Nee sinds zaterdagmiddag niets veranderd aan de set-up!

Wat ik nog vergeten was te vermelden dat bij nadere inspectie van de staart, de pitchslider uitelkaar lag.
Dit kwam omdat er grasresten in een lagertje zaten, dit was zwaarder gaan lopen waardoor het messingbusje uit het kogellinkhuisje is gedraaid.
Dit is verholpen, nu is de vraag welk probleem was er eerder......
Waarschijnlijk een samenloop van omstandigheden.
Het probleem met de potmeter, moet eerst uit de weg!

Afgelopen voorjaar ben ik 3 modellen verloren alvorens ik doorhad dat mijn zender stuk was.

Als ik jouw was zou ik het zekere voor het onzekere nemen en de zender + ontvanger laten nakijken.

In verhouding tot een gecrasht model kost het vrij weinig...

Heb je al een andere staartservo geprobeerd(om het knipperen op te heffen).

De handleiding van de 401 mbt. monitor led:

Rapid flash Displayed while data is being initialized at power ON.
Steady light Indicates that the gyro is operating in the AVCS mode.
Off Indicates that the power is OFF, or the gyro is operating
in the normal gyro mode.

Slow flash Displayed when there are no rudder operation signal being
input from the transmitter. At this time, the rudder servo
does not operate.

Intermittent flash Alarm display when the power was turned on in the
normal gyro mode. For the rudder neutral signal to be
read correctly, set the transmitter to the AVCS mode
and turn on the gyro power again.

Double flash Displayed when the rudder signal from the transmitter
in the AVCS mode is different from the neutral signal
memorized in the gyro. Also flashes when the rudder stick
was operated.
Single flash Displayed only when the transmitter sensitivity switch is
rapidly switched between the normal and AVCS positions
at least 3 times, then returned to the AVCS position and
the transmitter rudder stick was rapidly moved to the left
and right at least 3 times. After this display goes off, the
rudder is in the neutral position.

Groet,

Marc

en voor de nederlanders onder ons :wink:

*
snel achter elkaar knipperen = gyro bevindt zich na het inschakelen in de initialisatiefase

*
constant brande = gyro in avcs-modus

*
LED uit = gyro in normaal modus

*
langzaam voortdurend knipperen = geen heckrotorsignaal

*
knippersignaal met onderbreking = gyro werd in normaal modus ingeschakeld

*
2x rhytmisch knipperen = het ontvangersignaal in avcs-modus verschilt van de neutraalstelling.
Dit knipperen gebeurt ook indien de heckknuppel wordt bewogen.

*
1x rhytmisch knipperen = wanneer de schuif van de zender ten minste 3x snel heen en weer wordt bewogen tussen normal en avcs modus en waarbij de schuif dan in de avcs modus eindigt.

vr.gr.

Joyce

Ha-eM Helifun zei:
en voor de nederlanders onder ons :wink:

*
2x rhytmisch knipperen = het ontvangersignaal in avcs-modus verschilt van de neutraalstelling.

Dit gebeurt er dus, maar wat betekend dit in gewoon plat Fries? :oops:

Dit knipperen krijg ik dus voor elkaar wanneer de pitchknuppel op ongeveer 1/4 naar boven duw (3e streepje) èn zo nu en dan een horizontale beweging met de knuppel maak.

Wanneer ik de gyro ertussen uit haal heb ik geen merkbare storing.

Maar ik ben even benieuwd naar de oplossing van bovenstaande Quote! :roll:

Klinkt als dat je nog een signaal naar je staart mee mixed.

Revo (of pit to rud) staat waarschijnlijk toch aan.
(andere condition?)

Groet,

Marc

poerqwa zei:
Klinkt als dat je nog een signaal naar je staart mee mixed.

Revo (of pit to rud) staat waarschijnlijk toch aan.
(andere condition?)

Groet,

Marc

Revo staat -50 (inh) dus uit!
Pit to rod ben ik op m'n FX-18 V1 niet tegen gekomen!
"andere condition" wat bedoel je hier mee?

Ik heb inmiddels een vers stukje "foam" onder de gyro geplakt (hij zat wat te zweverig, los) en de gyroplaat bevestiging (carbon) een stukje terug naar achteren geschoven op de tailboom.
Ik heb na een tien minuten heen en weer schuiven met de knuppel het storinkje nog niet teruggezien, maar of het nu opgelost is?

Na een nachtje woelen en draaien, ging er een ledje bij me branden.
Ik had dus ontdekt dat door grasresten de lagers van de tail-pitchslider zwaarder gingen lopen, hierdoor is de messingbus uit z'n houder losgedraaid.
Hierdoor ging de heli tollen - de gyro kon hem niet corrigeren omdat de aansturing niet meer "klopte"- later op de grond knipperde de led van de gyro ten teken dat ie het middelpunt niet meer kon vinden. Ik ga vanavond de gyro opnieuw instellen.......
Het geheel werd me ook iets duidelijker toen bleek dat de gyro niet in "storing" ging met een andere servo.
Achteraf blijkt dit dus eigenlijk geen storing te zijn, maar een foutmelding.
(dankzij de tip van Poerqua en de vertaling van Joyce Meijer).

de gyro weet helemaal nioet of jouw aansturing wel klopt, of boeit het niet of er uberhaupt wel een aansturing aanhangt.

de led knippert bij een STUURsignaal, wat afwijkt van de pulstrein die hij bij initialiseren als nul heeft genomen.

je zend op een of andere manier een stuursignaal (slechte pot, trims of mix ofzo)

Het is wel typisch dat ik die foutmelding niet krijg wanneer ik er een andere servo aanhang!

*

En wat betekend dit dan? :oops:

Ik las je post nog een keer Gerard, ik begrijp wat jij en Joyce bedoelen.

De trim staat centraal, er staat geen mix aan.....
Dan zal het toch die potmeter moeten zijn of niet.

als je beide zeker weet kan je nog een keer proberen te calibreren door de schakelaar te bewegen zoals joyce boven aangeeft.

als het dan niet constant gaat branden zou ik eens een andere zender/ontvanger of combi proberen.

:oops: :oops: .....dat hebben we de eerste keer meteen al geprobeerd, toen was het goed....... :oops: :oops:

Toen hadden we het probleem van die pitch slider er nog bij.

Hoe zat het ook al weer... mannen kunnen geen 2 dingen tegelijk goed doen? :cry:

Komt er nu niemand op de conclusie dat het aan de servo ligt?
Gerard heeft gelijk, maar picolloup noemt dat hij het probleem niet meer heeft als er een andere servo wordt aangesloten.

Is deze conclusie te simpel?

Groet,

Marc

Mijn maat heeft een identieke heli en setup, we gaan even van zender wisselen en dat moet uitsluitsel geven!

De eerste keer hebben we zijn zender op mijn heli geprobeerd, nu gaan we mijn zender op zijn heli testen. Als het aan mijn zender ligt moet dat blijken.

hey,

probleem al opgelost inmiddels :?:

ik ben namelijk wel benieuwd wat het nu was (of nogsteeds is :wink: )

groet,

Roy

Back