P
paulogic
Guest
Hallo iedereen,
Ik ben een beginneling in het heli-vliegen. Ik ben gestart met zo'n
bell G-tje van Graupner en dit lukte prima. Wel een paar setjes rotors
versleten doch dat is typisch voor een beginneling. Ik heb sinds enkele
weken een Carbooon 400 ARF gekocht op aanraden van de verkoper
(zelf een heli-piloot). Na het monteren kon ik bij hem terecht om het
toestel (gratis) na te kijken en te laten invliegen. Ik heb de maidenvlucht
niet gezien doch ik vermoed dat alles echt ok was - de verkoper is
een integer man.
Dus uiteindelijk mijn eerste vlucht met een CP in mijn tuin. Duur 2
seconden, heli direct naar links gekanteld en hele pak schade :
Rotorbladen, geplooide hoofdas, 2 servo's stuk. Dus naar winkel, nieuwe
onderdelen gekocht en heli hersteld. Nieuwe servo's zijn Futaba's dus heb
wat aanpassingen moeten doen aan montagestructuur. No problem.
Lukte prima en alles werkte naar behoren. Terug naar winkel,
de verkoper heeft een testvlucht gedaan op de parking. Heli vloog heel
rustig en zacht en zelfs vrij stabiel zonder tussenkomst van de piloot.
De verkoper heeft mijn zender wel zo ingesteld dat ik niet te hoog kan
en dat de uitslag van de servo's niet te groot is waardoor ik
gemakkelijker kan aanleren.
Haha... tijd voor 2e vlucht : 4 seconden in de lucht. Heli drifte in alle
kanten weg en ik heb hem heel snel terug neergezet zonder schade.
Opnieuw op startplaats gezet en volgende poging : 6 seconden in de
lucht. Heli drifte nu in andere richting en ging vrij hard richting tuinset
waardoor ik geen tijd had om correct te reageren dus iets sneller gas
gelost en heli is hard geland en opzij gekanteld. Resultaat : weer
een geplooide hoofdas en weer één servo stuk. Opnieuw kosten en dat
voor 10 seconden in totaal en jawel hoor ik vlieg met een trainingskruis
gekocht in de winkel. (is wel niet zo'n groot kruis !)
Wat gebeurd er hier??? ben ik dan zo lomp of zie ik iets over het hoofd.
Via mijn flightsim heb ik ook reeds deftig geoefend en daar verlopen mijn
vluchten vrij goed. Hoveren op de sim lukt echt fijn.
ter info :
Mijn tuin is wel heel hobbelig en grondeffect kan hier wel een rol in spelen
maar zo'n snelle drift had ik toch niet verwacht.
Trainingskruis is kleiner dan totale lengte van heli.
Graag enig advies of... woont er iemand in mijn buurt (Gent, België) die
mij even wil helpen om aan te leren. Ik moet uiteraard de heli weer
eerst herstellen maar daar maak ik werk van zodra de shop terug open is.
(Ballien in Borgerhout !)
Alvast bedankt (voor het lezen van deze lange post...)
Paul
Ik ben een beginneling in het heli-vliegen. Ik ben gestart met zo'n
bell G-tje van Graupner en dit lukte prima. Wel een paar setjes rotors
versleten doch dat is typisch voor een beginneling. Ik heb sinds enkele
weken een Carbooon 400 ARF gekocht op aanraden van de verkoper
(zelf een heli-piloot). Na het monteren kon ik bij hem terecht om het
toestel (gratis) na te kijken en te laten invliegen. Ik heb de maidenvlucht
niet gezien doch ik vermoed dat alles echt ok was - de verkoper is
een integer man.
Dus uiteindelijk mijn eerste vlucht met een CP in mijn tuin. Duur 2
seconden, heli direct naar links gekanteld en hele pak schade :
Rotorbladen, geplooide hoofdas, 2 servo's stuk. Dus naar winkel, nieuwe
onderdelen gekocht en heli hersteld. Nieuwe servo's zijn Futaba's dus heb
wat aanpassingen moeten doen aan montagestructuur. No problem.
Lukte prima en alles werkte naar behoren. Terug naar winkel,
de verkoper heeft een testvlucht gedaan op de parking. Heli vloog heel
rustig en zacht en zelfs vrij stabiel zonder tussenkomst van de piloot.
De verkoper heeft mijn zender wel zo ingesteld dat ik niet te hoog kan
en dat de uitslag van de servo's niet te groot is waardoor ik
gemakkelijker kan aanleren.
Haha... tijd voor 2e vlucht : 4 seconden in de lucht. Heli drifte in alle
kanten weg en ik heb hem heel snel terug neergezet zonder schade.
Opnieuw op startplaats gezet en volgende poging : 6 seconden in de
lucht. Heli drifte nu in andere richting en ging vrij hard richting tuinset
waardoor ik geen tijd had om correct te reageren dus iets sneller gas
gelost en heli is hard geland en opzij gekanteld. Resultaat : weer
een geplooide hoofdas en weer één servo stuk. Opnieuw kosten en dat
voor 10 seconden in totaal en jawel hoor ik vlieg met een trainingskruis
gekocht in de winkel. (is wel niet zo'n groot kruis !)
Wat gebeurd er hier??? ben ik dan zo lomp of zie ik iets over het hoofd.
Via mijn flightsim heb ik ook reeds deftig geoefend en daar verlopen mijn
vluchten vrij goed. Hoveren op de sim lukt echt fijn.
ter info :
Mijn tuin is wel heel hobbelig en grondeffect kan hier wel een rol in spelen
maar zo'n snelle drift had ik toch niet verwacht.
Trainingskruis is kleiner dan totale lengte van heli.
Graag enig advies of... woont er iemand in mijn buurt (Gent, België) die
mij even wil helpen om aan te leren. Ik moet uiteraard de heli weer
eerst herstellen maar daar maak ik werk van zodra de shop terug open is.
(Ballien in Borgerhout !)
Alvast bedankt (voor het lezen van deze lange post...)
Paul