2 x Minivlucht en 2 x geplooide hoofdas... help graag.

  • Topicstarter Topicstarter paulogic
  • Startdatum Startdatum
P

paulogic

Guest
Hallo iedereen,

Ik ben een beginneling in het heli-vliegen. Ik ben gestart met zo'n
bell G-tje van Graupner en dit lukte prima. Wel een paar setjes rotors
versleten doch dat is typisch voor een beginneling. Ik heb sinds enkele
weken een Carbooon 400 ARF gekocht op aanraden van de verkoper
(zelf een heli-piloot). Na het monteren kon ik bij hem terecht om het
toestel (gratis) na te kijken en te laten invliegen. Ik heb de maidenvlucht
niet gezien doch ik vermoed dat alles echt ok was - de verkoper is
een integer man.

Dus uiteindelijk mijn eerste vlucht met een CP in mijn tuin. Duur 2
seconden, heli direct naar links gekanteld en hele pak schade :
Rotorbladen, geplooide hoofdas, 2 servo's stuk. Dus naar winkel, nieuwe
onderdelen gekocht en heli hersteld. Nieuwe servo's zijn Futaba's dus heb
wat aanpassingen moeten doen aan montagestructuur. No problem.
Lukte prima en alles werkte naar behoren. Terug naar winkel,
de verkoper heeft een testvlucht gedaan op de parking. Heli vloog heel
rustig en zacht en zelfs vrij stabiel zonder tussenkomst van de piloot.
De verkoper heeft mijn zender wel zo ingesteld dat ik niet te hoog kan
en dat de uitslag van de servo's niet te groot is waardoor ik
gemakkelijker kan aanleren.

Haha... tijd voor 2e vlucht : 4 seconden in de lucht. Heli drifte in alle
kanten weg en ik heb hem heel snel terug neergezet zonder schade.
Opnieuw op startplaats gezet en volgende poging : 6 seconden in de
lucht. Heli drifte nu in andere richting en ging vrij hard richting tuinset
waardoor ik geen tijd had om correct te reageren dus iets sneller gas
gelost en heli is hard geland en opzij gekanteld. Resultaat : weer
een geplooide hoofdas en weer één servo stuk. Opnieuw kosten en dat
voor 10 seconden in totaal en jawel hoor ik vlieg met een trainingskruis
gekocht in de winkel. (is wel niet zo'n groot kruis !)

Wat gebeurd er hier??? ben ik dan zo lomp of zie ik iets over het hoofd.
Via mijn flightsim heb ik ook reeds deftig geoefend en daar verlopen mijn
vluchten vrij goed. Hoveren op de sim lukt echt fijn.

ter info :
Mijn tuin is wel heel hobbelig en grondeffect kan hier wel een rol in spelen
maar zo'n snelle drift had ik toch niet verwacht.
Trainingskruis is kleiner dan totale lengte van heli.

Graag enig advies of... woont er iemand in mijn buurt (Gent, België) die
mij even wil helpen om aan te leren. Ik moet uiteraard de heli weer
eerst herstellen maar daar maak ik werk van zodra de shop terug open is.
(Ballien in Borgerhout !)

Alvast bedankt (voor het lezen van deze lange post...)

Paul
 
Een typisch geval van onderschatten wat het vliegen inhoud :) Je denkt het lukt me met een Gtje dus ook wel met een CPtje.. Helaas is de waarheid je nu wel duidelijk.

Je hebt zelf de heli zien vliegen bij je verkoper! Dus aan de heli ligt het niet!

Welke sim gebruik je? Zet bv de wind aan in de sim.. Dan word het al wat lastiger :D

Ik hoop voor je dat er iemand in je omgeving is die je wilt helpen.. Het helivliegen is erg leuk (zolang het goed gaat). Als je crash op crash hebt is de gein er snel vanaf :)

Misschien is het wel een goed idee om een iets groter kruis te regelen? :D
 
Psies, geen enkele enkel-rotor heli is stabiel en dat moet jij als piloot dus sturen. Hang in ieder geval een trainingskruis onder je heli, en probeer de eerste keren niet hoger te gaan dan 30 cm. Dan heb je wel last van groundeffect, maar als je in paniek je pitch (gas) dichtgooit graaf je je heli niet zo ver in...
Je zal weer helemaal opnieuw moeten gaan leren vliegen! Gelukkig heeft je Lama'tje je wel orientatie geleerd (hoop ik) dus je hebt een voorsprongetje...
Verder, als je met FMS ofzo vliegt dan is dat echt geen weerspiegeling van de werkelijkheid. Met een beetje trimmen kan ik in de sim rondjes vliegen terwijl ik koffie drink, en dat is me in het echt nog niet gelukt ;)

Succes en niet opgeven he!

Ton.
 
Mja, de meeste van die electro helitjes (niet die met 2 rotorbladen boveneen) zijn niet zo stabiel. Ik ben gestart met een nitroheli en had nog nooit met iets anders gevlogen. Dit ging van de 1ste keer zeer goed.
Als ik achteraf eens een kort vluchtje met een electroheli deed ben ik verschoten hoe gevoelig en onstabiel deze dingen zijn.
Er valt goed mee te vliegen maar is niets voor een beginner als je het mij vraagt.

Ik raad je aan van een goede simulator te gebruiken en veel te oefenen. Met wind, met trims wat uit center enz. Als je zo kan vliegen lukt het in het echt zeker.

Als je dan het verschil in simulators ziet ... Vele mensen gebruiken fms omdat deze gratis is. Maar er is een reden waarom deze gratis is :p
Voor helicopters vind ik realflight g3 en reflex het beste! Als je wat rondzoekt (of mij een pb stuurt) kan je realflight g3 wel gekraakt vinden!
Don't blame me!

ps. Wel heb je een goede winkel gekozen. Ze hebben daar massa's onderdelen in voorraad, vriendelijke bediening en zeer veel ervaring.
 
Een CP heli is tot veel meer in staat dan een coaxiaal of een FP helietje.
Je CP heli kan snelheid opbouwen en zal dat zeker niet nalaten als jij niet snel genoeg anticipeert. Gewoon een trainingskruis eronder en heel voorzichtig gaan hooveren. Dit is heel normaal en hoort bij het leerproces van het helivliegen.
 
Whaaaw !!!

Dit forum heeft wel een hele hoop enthousiaste en helpende leden.
Zoveel tips en info op enkele uren tijd !!

Ontzettend bedankt Haboo, Skidz, Rhelie en tim--coop,
Jullie info doet mij niet alleen nog meer beseffen dat ik veeeeeel
zal moeten oefenen en geduld zal moeten hebben alsook geven jullie
mij moed om verder te gaan. Ik had bij die 2 crash echt even gedacht om
deze leuke hobby te stoppen...

Ik ga sowieso proberen om morgen of tenminste volgende week om
nieuwe stukken te gaan en mijn heli-tje te herstellen. Gelukkig heb ik
van bij mijn aankoop een 2" doos (complete losse bouwkit) bijgekocht op
aanraden van de winkel omdat deze complete set duidelijk goedkoper is
dan de som der onderdelen. Tevens koop ik mij onderdelen voor een
groter trainingskruis te maken. Deze kleine kost zal mij grotere kosten sparen.

Het kleine trainingskruis zal ik houden om op mijn kleine G-tje (lama-tje)
te plaatsen. Zo kan ik enkele geinteresseerde vrienden ook eens laten
oefenen zonder veel risico.

Ter info mijn flightsim is Aerofly professional Deluxe.
Gekocht bij Wouter Verschueren, een wedstrijd vlieger.

Ik hou jullie op de hoogte,

Nogmaals bedankt,

Paul

ps : indien jullie hulp nodig hebben bij pc's en apple... dan
kunnen jullie op mij rekenen : Ik heb mijn eigen IT bedrijf.
www.colsonit.be
 
Ok voor mij een Imac en voor mijn vriendin een aplle portable.
Verzendingskosten wil ik eventueel nog wel betalen! :lol:
 
AFPD is een prima sim om mee te oefenen. Zet wat wind en turbulentie aan om het wat "echter" te maken en dan maar lekker veel oefenen.

Het is even doorbijten.. En je moet niet teveel tegelijk willen.. Maar als je eenmaal de smaak te pakken hebt dan wil je alleen maar MEER :D En voor je het weet staat je hobby ruimte vol met verschillende modellen :D ;)
 
Back
Top