2000 MAh zenderaccu laden op 1C??

• Topicstarter Topicstarter WV
  • Startdatum Startdatum

WV

verslagschrijvers
Voor mijn FX-18 heb ik een nieuwe Intellect NiMH accu gekocht van 2000 MAh.
Volgens de handleiding van mijn Schulze 330-d zou ik die met min 1C moeten laden zodat de lader goed de Delta-Peak kan detecteren.
Kan ik daarvoor dan gewoon de laadbus van mijn FX-18 gebruiken of kan ik beter iedere keer de accu eruit halen?
Dit laatste is ook niet echt een oplossing, want de kans is aanwezig (is al eerder gebeurd) dat er een keer een stekker losraakt als iedere keer mijn zender open moet.

Er zit (toch in de oudere Futaba zenders) een diode die invers polariseren tegengaat, en deze kan slechts 1A continu aan, dus dan lijkt het me niet handig om met 2A te gaan laden.

Laden met 1C, is dus 2A, is een beetje te veel om via de normale laadbus te doen. Meestal wordt aangeraden om via die laadbus niet hoger te gaan dan 0,5 Amp. Als je mazzel hebt kan je misschien tot 1Amp gaan maar dat is al link.
Het inwendige van de FX 18 ken ik niet goed dus ik kan er verder weinig over zeggen maar van één ding ben ik vrij zeker, 2Amp is te veel.
Maar laden met 0,5Amp moet ook kunnen hoor. Zeker als je een goede (moderne) lader hebt moet dat echt geen probleem zijn. In het ergste geval duurt het een uur of 4 maar je zal je zenderaccu zelden of nooit helemaal leeg vliegen dus zal hij meestal wel eerder vol zijn. Dus als je thuis komt hang je de zender aan de lader en na een paar uurtjes is alles weer netjes vol.

Volgens mij kan je nimh's laden met 1C, in dit geval dus 2000mAh

En accu eruit halen voor het laden, tja, toch beetje veiligheid, als er iets mis gaat kost het alleen je accu pack en niet je zender

Bedankt!
En de mogelijke problemen met de peak-detectie waar Schulze over spreektbij laden onder de 1C?

Ik zou losse stekker solderen tussen de accu en de zenderprint in. Zo kan je de accu direct laden met 1C. Op het veld ook makkelijk, en zeker zo veilig.

Nog makkelijker is gewoon bovenstaande alleen in "nood" te gebruiken, en gewoon laden met een universeel lader 14uur.

En over de peak detectie. Waarschijnlijk zal bij 0,5C die ook nog wel afslaan, maar waarom zou je dat risico willen nemen?
Of met 0,1C laden, of met 1-2C. Daartussen is moeilijker.

Back