2008 EFRA uitlaten

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 31 jan 2008.

  1. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Zijn natuurlijk wel allemaal ingezonden voorstellen van de aangesloten landen, er is nog niets besloten.

    Wel leuk, 7 minuten kwalificaties, 86 dB, met ins box, zonder conische bocht... zijn allemaal dingen die ik naar voren zie komen...
    Ben benieuwd, vooral over die 7 minuten...
    kan me nog een discussie herinneren over 6 minuten kwalificeren....

    1 ding is wel goed in de voorstellen.
    Laat het uitlaat ontwerp vrij, maar laat een professionele instelling de homologatie test doen voor de EFRA.
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Lezen is een vak.....

    Het idee van een 7 min kwalificatie is ook al eens bij de 1:8 opgemerkt, dat is om eens en voor altijd af te zijn van het wel of niet halen van de 5 minuten.
     
  3. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    Idd, 7 minuten, ik stond d'r ook van te kijken :)
     
  4. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Sorry, inderdaad is het een voorstel van de voorzitter...
    maar evengoed is er nog niets besloten!...
     
  5. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    De 7 minuten kwalificatie wordt nu ook weer opgemerkt in de 1/8....
    Leuk detail is of wij dat dan eventueel ook gaan volgen in het NK, want dan loopt het huidige tijdschema denk aardig in de knel.....

    Laten we t.z.t. maar weer een nieuw topic openen voor de NOMAC vergadering.....



    p.s. Roelof, ik zie wellicht een GP 1/8 volgend jaar bij de MACH, is hier een EFRA licentie voor vereist?....
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Let op, dit is natuurlijk niet direct toepasselijk voor de NOMAC tenzij we er op onze eigen vergadering mee instemmen. Overigens is het geen voorstel bij de EFRA 1:8 en zal het dus hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren....

    Voor een GP is geen EFRA licentie nodig maar bij de inschrijvingen gaan de licentiehouders wel voor.
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2008
  7. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik zie het er anders toch echt tussen staan, pagina 8/9 van het document...


    OF: 7 minuten kwalificaties, OF: 8mm Carb. met 16% Nitro....

    With this in mind EFRA we want to propose the following only for 2009:
    Rule 5.7
    Use of the 3000 series of mufflers, manifolds free.
    The use of partly the mufflers of the 2007 list, from i.e. EFRA2040 till 2060, with or without an extra silencing unit. EFRA will do some tests to search for the better mufflers and give a list with the chairman’s report
    Use of any new 3100 series of mufflers which are equipped with an extra silencer or comply to a far better noise level as the 3000 series.
    However this will not solve the problem of fuel consumption, which was already critical in 2007.
    So the following rule changes will be added;
    Rule 4.4; Heats of 7 minutes with a mandatory pit stop
    Or
    Rule 5.20 and 5.1 ; 8mm carburettor diameter with 16% of nitro.

    Proposed by EFRA committee
     
  8. Eskomo

    Eskomo Guest

    Waarom geen 4 min, of 4.30 min qualificaties.
    Minder kosten, betere planning tijdschema en geen probleem met de 5 min grens ;).

    Stefan.
     
  9. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    is wel beter voor ons tijdschema ja...
    Hoe dan ook, het geeft meteen ruimte voor de motorfabrikanten om met 10, 12, 15 poorts motoren te komen om weer wat verloren snelheid terug te winnen.... ;)
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    De EFRA heeft 2 voorstellen, de 1 of de ander. Een beetje rare voorstel maar beide kunnen van de tafel geveegd worden aangezien het nu ook zo zijn charmes heeft.
    Morgen begint mijn vakantie, dan kan ik alle regels beknopt in kaart brengen.
     
  11. Eskomo

    Eskomo Guest

    Dat geldt dan helemaal voor 7 min. heats, aangezien je dan zeker moet pitten.;)
     
  12. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Dit zijn toch voorstellen ipv overeengekomen regels?

    Ik zie overal "proposed" staan.

    Hoe gaat de acceptatie nu verder?
     
  13. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik ben het zeker met je eens dat de duidelijkheid van het document te wensen overlaat, maar het zijn inderdaad ingestuurde voorstellen, waar op de EFRA vergadering in het weekend van 1-2 November door de landen afgevaardigde op gestemd kan gaan worden.
     
  14. juliuskolff

    juliuskolff

    Lid geworden:
    23 feb 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Amsterdam
    Het is wel interessant dat er continue gepraat wordt over de 5 minuten problemen. In mijn beleving is dat probleem al zo oud als de hobby zelf. Er zijn zo nu en dan tijden geweest waar het probleem minder groot was, maar het is op veel banen altijd een issue geweest.
    Iedere wijziging, zal leiden tot nieuwe ontwikkelingen op het motorvlak en opnieuw de rijtijd kritisch maken. Welke factor limiterend is maakt dan niet veel uit.
    HEt leid hoe dan ook wel tot nieuwe investeringen voor ijders en fabrikanten...

    Ik hoop in ieder geval voor de 1/8 rijders dat niet de heilloze weg van smallere banden wordt ingeslagen. Dat levert maar heel weinig voordeel op qua snelheidsvermindering, maar wel heel grote stappen in toename van slijtage.

    Succes en wijsheid gewenst.
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Het 5 minuten probleem lijkt mij ook totaal niet een issue voor de EFRA, its all in the game om het maar zo te zeggen. Als ze zo graag de grip willen verminderen kan je het beter zoeken in een verplichte minimale hardheid van de band waarmee de slijtage minder wordt en dus de kosten gedrukt wordt. De meeste rijders zijn het er wel over eens dat er niet aan dit soort technische regels gesleutelt moet worden.
     
  16. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Zoals al eerder opgemerkt, "its all in the finger"
     
  17. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Alles in overweging nemende hoop ik ook niet dat het voorstel van 7 minuten heats (of Eskomo zijn 4 minuten) er door komt, ook al gaan wij in Nederland hierin niet mee, simpelweg, omdat de motorfabrikanten hierin WEL mee gaan, en wij dus op een gegeven moment ook zullen moeten gaan tanken tijdens onze 5 minuten heats....
    Motoren gaan dus duurder worden, en wie is daar de dupe van?....
    Banden smaller?, ook geen goed idee inderdaad Julius!...
    Roelof, mocht het tersprake komen, meteen tackelen die hap!
    Inderdaad, een hardere shore, waar we het eerder al over gehad hebben, dat lijkt mij ook een betere oplossing.
     
  18. QuiXoTic

    QuiXoTic

    Lid geworden:
    20 sep 2005
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Den Hoorn
    Nou zijn er natuurlijk apparaatjes om de shore te meten, en je kunt gewoon zeggen dat het meetapparaat van de NOMAC bindend is, zoals nu met het nitropercentage gebeurt. Maar ik had begrepen dat niet iedere batch banden precies hetzelfde is. Dus als je toevallig een partijtje zeg 40 shore banden hebt gekocht die volgens de shore meter van de NOMAC maar 39.5 shore zijn, dan ben je mooi de pineut?
     
  19. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Ehhh... die 7 min, hoeveel is dat op één dag? 6 x 2 x 3 .... dus een dik half uur langer. Is dit nou zo'n probleem?
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Tja.... met de NOMAC wedstrijden zou de NOMAC cup 38 man kunnen hebben om een volledig gevulde 1/4 finales wat dus 1 heat meer geeft maar daar schijnt al niet de tijd meer voor te bestaan. Maar dan nog... we praten nu over EFRA, niet over NOMAC !

    Ander probleem wat hierbij komt kijken is dat er in de EFRA voorstellen ook iets is geschreven om de EK's op te kunnen schroeven naar meer deelnemers....
     

Deel Deze Pagina