2008 EFRA uitlaten

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 31 jan 2008.

  1. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik weet het niet hoor, maar brengen heats anders dan 5 of 10 minuten wellicht ook geen problemen met racesoftware?....
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Nee, ieder gewenste tijd is in te vullen.
     
  3. Beethoven

    Beethoven

    Lid geworden:
    9 dec 2003
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Gouda
    Maar waar halen jullie het idee vandaan dat harde banden minder hard slijten .
    Mijn auto gaat op harde banden meer glijden en slijten de banden harder .

    Gewoon met 10% nitro gaan rijden dan bespaar je wat :)

    Ik denk niet dat je met hardere shore echt veel uithaal kwestie van je auto aanpassen en dan ga je weer net zo hard . Ik weet nog dat we met de BMT zelfs 45 sh voor gebruikten met warm weer en ja die sleten net zo hard als de andere banden . Ook smallere banden gaat niet veel voordeel opleveren behalve voor de gene die banden verkoopt . En als ik zie dat bijna iedereen nog gezellig zijn banden afdraaid zelfs voor trainingen denk ik ook niet dat hier een besparing in zowel geld als snelheid te vinden is . De enige goed te controleren methode is of een tankstop in de heats verbieden of veel minder nitro .
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Persoonlijk denk ik wel dat een hardere band voor de rijder economisch een betere oplossing is dan een smallere band, het gevaar zal wel bestaan dat de band duurder wordt bij een langere levensduur.

    De EFRA is al op weg naar minder nitro (gezien de strengere regels rondom terroristenbestreiding is dat denk ik ook niet tegen te houden). Ik heb al eens wat clubraces op 16% zonder aanpassing van de motor gereden en ik moet zeggen dat er in de beleving amper verschil is al zie je het wel iets terug in de rondetijden. Ik denk bij het corrigeren van de compressie dat er amper een verschil is.

    Tankstops verbieden is een idee maar tov. de mensen die wel de 5 minuten halen is een tankstop altijd een verloren zaak. Zoals ik al zei is het wel of niet halen van de 5+ minuten een part of the game waar de EFRA gewoon van af moet blijven.
     
  5. Beethoven

    Beethoven

    Lid geworden:
    9 dec 2003
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Gouda
    op Valencia kwalificeerde een groot deel van het veld al met 20% en is de stap naar 16% niet schokkend te noemen . Michien al een idee om daar eens een race dat uit te proberen als stap naar de toekomst . Ik denk dat hier veel meer winst in te halen is .
    En inderdaad geef ik je helemaal gelijk dat je niet aan de 5 minuten moet rommelen je moet het maar zien te halen maar als is het op sommige circuits wel rendabel om een pitstop te maken .
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    En weer wat info...

    [​IMG]


     
  7. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Zie je wel dat je technische dingen aan mij moet vragen?

    [post396]

    wie twijfelt er nog?.... :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Tja......

    [​IMG]

    Een uitlaat die al jaren te koop is voor de Savage.....
     
  9. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    En toch is die afgekeken van mij.... ;)

    Maar goed, het is denk wel de betere weg om in te slaan dan de 2008 uitlaten van nu....
     
  10. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Beetje geslapen Martin? Nog van harte!

    Laten we eerst maar even de wintertesten afwachten...



    Posted via Mobile Device
     
  11. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    De uitvoering die Roelof toont lijkt me we erg kwetsbaar voor zij-aanrijdingen en 'blijven haken', misschien kunnen ze nog een interne oplossing vinden voor die extra demper, dit lijkt mij een beetje onhandig!
    Hoe zal de auto met zo'n uitlaat aan de breedte eisen moeten voldoen? Zo kan hij nooit door een 'breedtebak' en dan zullen die regels ook weer aangepast moeten worden....

    Ik voorzie nog wel wat beren op de weg......
     
  12. WVK Performance

    WVK Performance

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    913
    Locatie:
    niet op deze wereld.
    crashproof zal een uitlaat nooit worden eh (niet op de manier hoe die in een R/C auto zit)

    Maar de breedte zal geen probleem zijn... met de oude uitlaten stak het eindpijpje nooit buiten de body en met deze oplossing is de totale breedte van de uitlaat niet verandert.

    esthetisch gezien zou ik het wel leuk vinden als het eindpijpje net voor de achterwielen zat... net zoals de echte jongens :)
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2008
  13. potloodslijper

    potloodslijper

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Antwerpen
    Esthetisch ;)
     
  14. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Prima geslapen!!!, vrouw en kind liggen i.v.m. keizersnede nog een paar daagjes in ziekenhuis, dus daar wordt niet geslapen, maar in huize M7H, des te beter!!!... :p

    Maar dan wel aan 2 kanten!!!... :D
    En des te verder naar achteren, des te meer plaats er is voor een "nademper" wat mij voor de toekomst slim lijkt i.v.m. doorontwikkeling van de motoren en de geluidsproductie die daarbij optreedt..

    Aanvullend daarop lijkt het me, zoals Roelof ook al eerder had aangegeven, een goed idee om de locatie van het uitlaatpijpje door de EFRA te laten definieëren, dit i.v.m. de locatie van het gat in de body....
    Mocht het ingestuurde voorstel over de minimale dikte van een body door Roelof naar de EFRA komend weekend worden goedgekeurd, dan kunnen we wellicht de body stiffeners wel ooit eens afschaffen en eens iets langer met een mooi, duur gespoten body doen.....
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2008
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik doe mijn best...... en de airco is hier ook al kapot....
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Wat beknopte verslag:

    1:10
    - nog geen verandering uitlaten, veranderingen opgeschoven tot 2011 en zal mogelijk de huidige 1:8 ontwikkelingen volgen
    - 7 minuten kwalificatie met een verplichte (!!) pitsstop
    - alle aanvragen voor de EK's kunnen geplaatst worden
    - insbox

    1:8
    - 7 min. kwalificatie met verplicht tanken
    - invoering van alleen de nieuwe uitlaten voor 2011 (nademper constructie)
    - het weer toelaten van een aantal 2007 modellen voor de komende periode (gedacht wordt 2040 t/m 2060)
    - het gebruik van een conische bocht is toegestaan.
    - top-10 EFRA ranking een directe plaats voor EK-A en WK
    - Plaatsingen EK-B is geen probleem, ik heb 1 extra plek erbij genomen en kan nog tot december veranderingen aanbrengen.
    - voorlopig kunnen er volgens verwachting (+/- 80 plekken voor de EFRA) 5 tot 6 van de 11 ingedeeld worden voor de WK dus is het reëel voor diegene die bij de WK uit de boot gaan vallen nog een keuze gaan maken voor de EK-B

    Verders is er een toekomst plan gepubliceert met oa:
    - een Pro-klasse (alleen voor factories)
    - meer PR
    - Informatie/samenwerking met autosportbonden zoals de FIA
    - Betere verslagen
    - Meer toegankelijkheid voor het publiek tijdens grote events
    - Meer text en uitleg voor het publiek tijdens events (stands van organisaties en fabrikanten)
    - en nog meer voorstellen om vooral de PR via de High-end te genereren maar ik moest wel opmerken dat ik in het verhaal de low-end miste, daar waar juist de instroom zit.

    Verders een hoop veranderingen in het handboek die de regels verduidelijken of de impact ervan verbreden of versmallen.
     
  17. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Wow... bedankt voor alle info Roelof! Is er wat duidelijkheid over data's e.d.? Ik hoor veel momenten maar niemand weet het exact. Bijvoorbeeld het WK in augustus?? Hoe zit dit nou precies?

    Posted via Mobile Device
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Klopt, als je de voorstellen op de EFRA site opend kan je wat data zien en voor de WK ligt die gewoon vast en die is ongeveer half augustus.

    Als ik de uiteindelijke verslagen heb zal ik ze publiceren/rondmailen maar gezien de EFRA deze ook allemaal al digitaal heeft zal het ook spoedig daar te vinden zijn.
     
  19. Eskomo

    Eskomo Guest

    Ik zou wel eens willen weten wat nou de doorslag heeft gegeven voor die 7 min. regel.
    Is dit alles nou definitief?
    Als ze nou kosten willen besparen, dan ga je met die 7 min. regel toch helemaal de verkeerde kant op?
    Fabrikanten kunnen hun motoren nu optimaal tunen en sneller maken omdat ze de 5 min. niet hoeven te halen.
    Je verbruikt meer brandstof en je slijt meer banden.

    Gaan ze nou voor WK's ook andere heats hanteren want daar is het 10 min., worden dat ook 7 min. heats of 14 min.;)

    Het enige leuke aspekt van dit alles is de pitstrategie, wanneer ga je pitten.:D
     
  20. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Ik denk dat dit een compromis besluit is, zie ook de voorstellen van de EFRA om de 5 min wel te halen. Minder nitro, smallere banden, hogere body etc etc... Dat dit een uitnodiging is om motoren sneller te maken (als dat al wil...) juich ik toe.

    Dit is m.i. uit het lijstje het enigste juiste besluit.
     

Deel Deze Pagina