2008 EFRA uitlaten

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 31 jan 2008.

  1. andyr74

    andyr74

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    586
    Daarom dat ik ook dacht dat er velen nog met een oude zouden rijden als er een overgangsjaar zou zijn met een keuze tussen ouden en nieuwe, als de oude sneller waren natuurlijk.

    Wat wordt er bij andere clubs gedaan met de "hobby"-rijders die geen wedstrijden meerijden? Worden zij ook verplicht om met die nieuwe uitlaten te rijden?
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    In Nederland heeft tot zover ik weet alleen de MACH besloten om ook voor het trainen en clubraces alleen de nieuwe uitlaten toe te laten.
     
  3. andyr74

    andyr74

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    586
    In Roeselare zijn ook enkel de nieuwe uitlaten toegelaten voor zowel trainingen als clubwedstrijden. (En voor de 1/10de is ook de ins-box reeds verplicht)
     
  4. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    owk, ik heb ook een 1:10 onroad, ik begrijp dat ik volgend jaar een ins-box moet hebben en een efra-uitlaat. Dus vanaf 2009 kan ik met mijn auto-voor-erbij-mag-niet-zoveel-kosten niet zomaar op een doordeweekse dag rondjes gaan rijden op de MACH zonder te investeren in een nieuwe uitlaat en ins-box? Is dat in 2008 dan al van toepassing op de 1:8 onroad? Dus stel dat ik een leuke gebruikte kyosho evolva koop, met een stock motortje en een noname uitlaat kan ik niet meer op de MACH terecht?
     
  5. borrie

    borrie

    Lid geworden:
    27 okt 2003
    Berichten:
    55
    Deze is voor Mr. NovaRossi # PVK.

    Heb je een korte omschijving welke 2008 pijp + bocht van NovaRossi,
    voor de BNL circuits het meest geschikt zijn.


    N-41022 Nova Krümmer On-Road Master-Fix kurz "nicht konisch"
    N-41023 Nova Krümmer On-Road Master-Fix mittel "nicht konisch"
    N-41024 Nova Krümmer On-Road Master-Fix lang "nicht konisch"
    N-51014 Nova Resorohr 3,5ccm On-Road EFRA 3006
    N-51015 Nova Resorohr 3,5ccm On-Road EFRA 3007
    N-51014-023 Nova Resorohr Set EFRA 3006
    N-51015-023 Nova Resorohr Set EFRA 3007

    Thanx in advance:eek:)

    Motor uitgangspunt: NovaRossi 359 plus 2

    B.
     
  6. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je het heel zwart-wit gaat bekijken mag er geen standaard RTR auto meer rond rijden....

    Volgens mij moet je dit jaar al een INS-BOX op je 1:10 hebben, de 1:10 clubafdeling bij de Baanbrekers heeft dit wel besloten...
    En als jij een gebruikte Evolva koopt ga ik er van uit dat er een EFRA uitlaat op zit want dit soort auto's zie je niet bij straatrijders die dat ding uitrusten met een motor en uitlaat van bv. een Fusion (op 1 na...)
     
  8. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    tja Roelof, als je dit heel zwart-wit gaat bekijken dan kan een circuit en club zoals de MACH een beetje aanwas dan wel vergeten, denk je niet? Ik heb vorig jaar een gebruikte V-one rrr gekocht, een nieuwe JP stock met een goedkoop uitlaatje gekocht. Hier heb ik 1 maal mee gereden op Heemstede, gewoon om eens te proberen. Dit beviel me erg goed, en wil dat dan ook vaker gaan doen. Maar niet als ik nu ineens een ins-box moet gaan kopen en een nieuwe uitlaat. Ik ga er geen wedstrijden mee rijden, ben druk genoeg met offroad, maar ik kan me voorstellen dat er meer zijn zoals ik (qua auto's dan ;-) )
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    En tegelijk zag ik op RCJ een filmpje die in de afgelopen week met zijn RS4 of een CD3 op de MACH aan het rijden was met duidelijk geen EFRA uitlaat en ins-box..........
    Ik vrees dat je met die vraag toch bij het bestuur van de MACH moet zijn om de juiste antwoord te krijgen.

    Ik zei ook zwart-wit want ik kan mij niet voorstellen dat een club met een dergelijke instroom via dit soort regels ook maar direct weer buiten de deur houdt
     
  10. snowmansion

    snowmansion

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    1.626
    Locatie:
    N-H

    Die was van mij ja. En het was een CD-3 :).

    Geen insbox en inderdaad geen Efra goedgekeurde uitlaat. Maar insbox + Efra uitlaat op 1:10 is pas vanaf 1 jan 2009 verplicht las ik @ de site van de Mach.

    MACH - Mededelingen
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2008
  11. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    De regel op de MACH site is inderdaad vrij zwart-wit, maar geloof me, de MACH is niet zo zwart-wit.
    Een regel stellen zoals die er nu staat geeft duidelijkheid in geval van twijfel.
    Zeker is dat een 1/8 meer geluid maakt dan een 1/10, dus voor een 1/10 die-je-gekocht-hebt-voor-erbij wordt echt niet moeilijk gedaan.....
     
  12. andyr74

    andyr74

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    586
    Hetzelfde verhaal ongeveer op Roeselare: vanaf dit jaar moeten de 1/10de wagens ook met een ins-box rijden en vanaf volgend jaar ook met de nieuwe uitlaten. Puur theoretisch is dit ook geldig voor de RTR rijders.
    Een HPI RS4 evo (of hoe noemt die precies?) bvb heeft standaard geen ins-bos en een plastiken uitlaat. Worden deze verplicht om een andere uitlaat en luchtfilter te kopen? Dit is nog niet helemaal duidelijk.
     
  13. Tazmaniac

    Tazmaniac

    Lid geworden:
    22 jun 2005
    Berichten:
    34
    In Houthalen HRT is het anders. Daar houden ze een overgangsjaar. Dit jaar mag er dus in Houthalen nog met "oude" uitlaten gereden worden. Ten minste voor club wedstrijden. Voor BK dacht ik dat het wel verplicht was om een 2008 uitlaat te hebben (ook in Houthalen).
     
  14. ma_RC_el

    ma_RC_el

    Lid geworden:
    14 aug 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Herten
    Welke INSbox kan ik het beste nemen voor een 1/10? Of zit er geen verschil tussen de verschillende merken.
     
  15. andyr74

    andyr74

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    586
    Ik gebruik voorlopig nog een "oude" Novamega ins-box. Afhankelijk van de motor ende koelkop zit deze wel iets tegen deze koelkop. Maar voor de rest past deze goed. Ik weet niet welke andere merken nog passen. (Vermoedelijk zullen deze van Novarossi wel passen.)
     
  16. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    De discussie moet niet zijn doel voorbij schieten, en daar moet een bestuur van een club ook nnar handelen.

    Een standaard HPI RS4 heeft ook geen top motor erin zitten. de bijgeleverde motor maakt stukken minder toeren en geluid dan de wedstrijdmotoren.
    Wanneer je een wedstrijdmotor in een RS4 stopt, dan dien je ook wedstrijduitlaten te gebruiken, en die moeten een EFRA keurmerk hebben......
     
  17. WVK Performance

    WVK Performance

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    913
    Locatie:
    niet op deze wereld.
    @ andy: ik ken 3 clubs die weinig tot geen problemen met geluid hebben, en 1tje daarvan kom je mss wel eens... de baanbrekers.
    De andere 2 zijn Lostallo (ligt naast een snelweg...) en Fiorano (in een industriegebied)

    voor je insbox vraag, die van NR is kleiner in omvang... deze zal dan wat makkelijker in een touring passen.

    @Borrie: M7H heeft daarop al antwoord gegeven.
     
  18. andyr74

    andyr74

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    586
    Hopelijk zien de clubs die het gaan invoeren of het reeds ingevoerd hebben het ook zo in.
    Iemand die af en toe maar eens voor de fun rijdt zal wel geen nieuwe uitlaat kopen.

    Een ins-box bij de 1/10de zou wel bij sommige clubs altijd verplicht zijn/worden.

    Ik hoorde onlangs van iemand dat hij vorig jaar met zijn 1/8ste rally (= omgebouwde buggy) RTR met standaard 3.5cc motor tijdens vakantie in Nederland niet op het circuit mocht rijden om dat er een gewone luchtfilter opzat en op een 1/8ste moet een ins-box.
     
  19. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Tja....
    We moeten het verhaal nu ook niet om gaan draaien.
    Als je op een circuit wilt rijden, dan zal je je aan de regels die gelden op dat circuit dienen te houden.

    De hinderwet regelingen die verzonnen worden zijn, hoe belachelijk ze misschien ook zijn, wel HEEL belangrijk voor een club om zich aan te houden.
    Liever heb ik dat ze 1 persoon weigeren dan dat de club zijn vergunning kwijt raakt.....
     
  20. andyr74

    andyr74

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    586
    Nu ja, beter één weigeren dan last hebben met de overheid. Niet plezant voor de betrokkene maar veiliger voor de club.

    Zijn er clubs waar er permanent een geluidsmeting gebeurt? Zodat je continue kan zien of je teveel lawaai maakt of niet. Iets zoals op vele 1/1 autocircuits.
     

Deel Deze Pagina