2008 EFRA uitlaten

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 31 jan 2008.

  1. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.213
    Locatie:
    Eindhoven
    Klopt 100% Roelof, echter wel additioneel 1x kwalie (x 3) = 5 min (+5 min opwarmen) = 30 minuten extra kwalificatietijd. ;) Het heeft mij wel aan het denken gezet, en jouw voorstel zou er bijv. als volgt uit kunnen zien. Let wel dat hier ook 4 minuten tussen de kwalies zit, maar dit tijdplan laat nog wel iets ruimte voor uitstel in de finales, de WL middagpauze dan terug naar 20 minuten bij voorkeur. Ik vraag mij af of iedereen in dit tijdplan voldoende sleuteltijd heeft? Levert wel direct 8 extra startplekken op. :D

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2008
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.217
    Locatie:
    Sassenheim
    5 minuten opwarm is extreem, ik heb genoeg dagen gereden met maar 3 minuten opwarm.
    Maar in je concept waar je 5 minuten van de kwart hebt afgesnoept kan ook in mijn concept uitgevoerd worden waar je misschien nog maar een 15 minuten extra tijd nodig hebt.
     
  3. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Richard, op zich klopt dat.... maar ....
    Ik zie altijd op zaterdag de wedstrijdleiding zaken voorbereiden en meestal is de kantine op zaterdag al open (genereerd ook extra omzet :))

    Als je op zaterdag een kwalificatie plant tussen 16:00 - 17:00 haal je een hoop ergenis en haastwerk weg van de zondag. Daarnaast heb je dan op de zondag ruimte om één extra kwalificatie te doen voor bv een lagere klasse.

    Maar goed, ik zie schema's die al aardig passen?
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2008
  4. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.213
    Locatie:
    Eindhoven
    Yep, echter met 3 minuten daadwerkelijke opwarmtijd kun je in de praktijk pas om de 5 minuten starten, aangezien de rijders van de vorige heat hun ronde moeten afmaken, de pits inrijden, en hun auto uitzetten, zender wegzetten, van de rijderstelling afkomen, helper met de spullen uit de pits, auto inleveren bij de technische controle, rijders (of helpers) opstellen als baaninzetters bij de volgende heat, kortom verlaten en opstellen in de pits, het opnieuw opstellen van alle auto's voor de start van de volgende kwalie, etc. ;)

    Bij Elektro kun je met het grootste gemak een tijdschema aanhouden waarbij je 3 minuten tussen de heats doet. Hou je dan nog zelfs tijd over, die rijden dan ook geen opwarmrondes. Bij BC10 en BC08 wedstrijden werkt 3 minuten tussen de heats in de praktijk niet, waardoor je onvoldoende netto opwarmtijd over houdt.

    Idd. :)

    Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al, "voorbereiden", zou dat niet iets anders zijn dan (een deel van) een wedstrijd rijden, denk je?

    Ja, gezien deze EFRA beslissing denk ik zelf eigenlijk ook dat ze er bijna niet omheen komt om voor de NK-klasse de 7 minuten kwalificaties aan te houden, lijkt me triviaal. Maar ik ben ook van mening dat veel mensen er een groot voorstander van zijn om mogelijkheden te zoeken om meer rijders te kunnen plaatsen. De animo is er, dat mag duidelijk zijn, wat is er nou frustrerender voor de 1:8 modelsport in NL (en de aankomende BE die graag mee willen gaan doen) als deze mensen die niet zouden kunnen meerijden, wat gaan die doen denk je?
     
  5. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Vandaar ook mijn opmerking over de zaterdag, dat zou nl alles oplossen...
     
  6. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.213
    Locatie:
    Eindhoven
    Naar ik begrepen heb, waren er vroegah F1/F2 en F3/F4 weekenden ... is dat nu opnieuw een optie? Hoeveel 2009 licentieaanvragen verwacht je eigenlijk Roelof? Wellicht dat dat een insteek is?
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.217
    Locatie:
    Sassenheim
    Heel vroegah hadden we de F1 en F3 op 1 zondag en de F2 op een andere zondag.
    F1 kon toen tot een 30 man oplopen en de F3 zelfs tot over de 60 terwijl de F2 op zich al 40 man kon neerzetten. Door ABC finales bij de F3 en F2 kon er vrij gemakkelijk veel finales in een korte tijd gereden worden.

    Later is er een 4e klasse bij gezet en is de F1 en F2 samengevoegd en de F3 met de F4 op een andere dag. Bij de F4 is ook nog reglementair geëxperimenteerd met een kleinere carburateur en 16% nitro.

    Door gebrek aan rijders mede de wil van verenigingen die meer weekenden voor zichzelf wilde hebben is alles in 1 groep gegooid met een limiet aan 64 deelnemers wat later weer naar 2 klasses is gebracht waar volgens mij in deze periode ook voor 1 jaar de zaterdagkwalificatie is meegeneomen. een oud voorstel van mij om een soort van open series als promorace te gaan gebruiken is later door Alex en Tjibbe in het leven geroepen om ook de 1:10 in het leven te houden.
    Door een kleine aanpassing van de finaleopzet is het limoiet terug gezet naar 54.

    Tot zover de geschiedenis.

    Ik heb dus hierboven al lichtelijk aangegeven dat het houden van de hele klasse op 1 weekend (en het liefst een zondag) bij de clubs wenselijk is. Ik weet niet wat ik nu van de Belgen kan verwachten maar ik verwacht er zeker 2 tot 3 erbij. Ik verwacht ook dat er zeker een 5 tot 6 plekken extra vrij komen, met name onderaan de NK klasse zijn er een paar namen die om div. redenen gedurende het seizoen gestopt zijn.
    Uit de Promo verwacht ik niet meer aanbod dan een 6 tot hooguit 8 man dus ik denk met de huidige opzet dat ik zeker weer een volle bak kan verwachten.

    Bij de 8 man uitbreiding van de NOMAC en een stukje reclame dat men altijd open kan aanmelden denk ik dat ik de klasses vol krijg maar vrees ook een klein beetje voor meer afvallende rijders gedurende het seizoen maar die heb je altijd wel. De gemiddelde opkomst van dit jaar was 46 man wat niet slecht te noemen is.

    Uiteindelijk zullen we dat pas vanaf eind maart weten.
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2008
  8. oldie

    oldie

    Lid geworden:
    5 nov 2008
    Berichten:
    1
    Locatie:
    spijkenisse
    goedenavond heren
    het op zaterdag kwalificeren is al eens geprobeerd,en dat heeft de 1:8 klasse toen ongeveer een rijder of 10 gerkost(die gelukkig nu weer rijden).
    er zijn nou eenmaal mensen die op zaterdag moeten werken
    dus ik denk dat het geen goede optie is om op zaterdag te kwalificeren
     
  9. qwerty

    qwerty

    Lid geworden:
    24 nov 2005
    Berichten:
    170
    nou ik lees het wel in de pitflits
     
  10. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Zaterdag pas bier Arie :rolleyes:
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.217
    Locatie:
    Sassenheim
    De MACH heeft zijn rijdersmeeting gepubliceerd:
    http://www.machheemstede.nl/bestuurstafel/2008-05-brandstofvergaderingnovember.pdf


    Ik snap alleen dat gedeelte over de promo niet, er wordt namelijk aangegeven dat er mensen zijn die vroegtijdig stoppen om niet te hoeven promoveren en daarmee de promotie van anderen weg kapen. Wat klopt hier niet......

     
  12. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.213
    Locatie:
    Eindhoven
    Ow? Wij gebruiken altijd de door de NOMAC sectie(s) beschikbaar gestelde apparatuur :rolleyes::) Mocht die er niet zijn, dan hebben we zelluf ook nog wel spullen, maar zover ik weet is dat nog niet voorgekomen.
     
  13. Ndegeocello

    Ndegeocello

    Lid geworden:
    23 jun 2004
    Berichten:
    695
    Locatie:
    IJsselstein
    Het idee erachter is dat er (top)rijders zijn die soms eens een wedstrijd in de promo meerijden en op die manier de bekers en hoge punten wegkapen ten koste van de beginnende rijders.
    Hierdoor komen sommige promorijders punten te kort zodat een promotie naar de nomac-cup er niet in zit.

    Aan de andere kant kan je ook zeggen: "stel nu dat deze top-rijders niet hadden deelgenomen, dan is het nog de vraag of deze beginnende rijders wel klaar zijn voor de Nomac-cup".
     
  14. Ndegeocello

    Ndegeocello

    Lid geworden:
    23 jun 2004
    Berichten:
    695
    Locatie:
    IJsselstein
    Het is voorgekomen dat de hoogte-bak van de verschillende clubs niet gelijk is aan de Nomac-hoogte-bak.

    De spullen worden wel door de Nomac aangedragen, maar het is dus voorgekomen dat de technische keuring hier geen gebruik van maakt.
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.217
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik denk dat er een misverstand is. moeten 6 uit de NOMAC degraderen dus 4 tot 6 promorijders kunnen instromen. De nr.1 moet en krijgt om die drempel te verlagen een gratis licentie, voor de overige plekken kan iedere promorijder inschrijven, ook al staan er snellere rijders voor ze, als die niet inschrijven schuift de rest op.

    Met name bij de 1:10 was er een boel commotie en tegelijk ook waardering voor de meetmethode van de Baanbrekers welke dan ook mogelijk volgend jaar door de NOMAC overgenomen gaat worden. Er waren wat klachten over de 1:8 meetbak en deze zal dan ook een facelift ondergaan, de plannen zijn al klaar en zal ik spoedig even overdragen om het te laten frezen.
     

Deel Deze Pagina