2015 - Xplorer

Het stimuleerd mij wel om verder te expirimenteren bij rustig weer en een vlak grasveld.

Spelend met het pogramma Sailplane Calc viel mij op dat de afmetingen van een staartvlak veel meer invloed heeft op het zwaartepunt dan ik ooit vermoede. Het zou dus kunnen dat David Clays met een andere staart vliegt dan jij. En verder is het die persoonlijke smaak waar veel over geschreven is denk ik.

David vliegt met excact dezelfde kist (uit dezelfde serie :rolleyes:)
Maar de "persoonlijke smaak" of beter gezegd de persoonlijke stijl van vliegen is hier beslissend.
Met mijn "twee" Xplorers (125 èn 130 mm zwp) ben ik redelijk tevreden. Maar het zou natuurlijk best kunnen zijn, dat een ander met mijn afstellingen, helemaal niks kan beginnen :confused:

Spelend met het pogramma Sailplane Calc viel mij op dat de afmetingen van een staartvlak veel meer invloed heeft op het zwaartepunt dan ik ooit vermoede.

Thierry Platon heeft exact hierover (met het zelfde resultaat) eens een serietje artikelen geplaatst. Dirk en/of ik hebben hier al eens aan gerefereerd.
Indien gewenst kan ik ze nog eens opdiepen.

Rick

... viel mij op dat de afmetingen van een staartvlak veel meer invloed heeft op het zwaartepunt..

Niet alleen de afmetingen. De vroegere (vrijvlucht) modellen met een dragend stabiloprofiel konden nog veel verder achteruit met het zwaartepunt. Verder speelt ook het gewicht en de gewichtsverdeling een rol. Maar vooral de persoonlijke smaak. Hoe leg je anders uit dat er bvb voor de Vulture F5J met zwaartepunten van 87 mm ( Cody Remington) tot 120 mm en meer van de voorkant vleugel wordt gevlogen???

Ik reageerde op jouw opmerking:

Kennelijk acht je het wel een optie voor de toekomst ...
Hallo,
Ik heb gisteren mijn Xplorer voor het eerst ingevlogen . Zo goed als geen wind en begonnen met het zwaarte punt op 123 mm, richtingroer meegemixt met de rolroeren . En bij het indraaien in een bocht had hij toch de neiging de bocht enigszins in te duiken . De volgende vluchten zwaarte punt op 127 mm en vond hem toen mooier vliegen. Uiteraard moet ik alle uitslagen, en het bij mixen van het richtingsroer nog fijn tunen en aan mijn smaak en stijl van vliegen aanpassen . Maar pakte nu al erg goed thermiek en zat vrij vlot op 300 meter + zal de hoogte maar niet noemen . Al met al een mooi toestel die zeer goed vliegt en thermiek pakt , althans op deze mooie en bijna windloze dag
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals ik al eerder schreef; de Xplorer roept bij mij vraagtekens op vanwege de grote range waar het zwp zou kunnen liggen.....
David Clays, onze belgische deelnemer van j.l. zaterdag vloog zijn Xpl met een zwp op 119 en was daar heel erg happy mee :cool:
Ik heb ook al gevlogen met een dergelijk voorwaarts zwp maar daarbij vond ik de Xpl, niet veel meer, als een "dead duck" :confused::confused:

Arno,
Ik heb mijn Xplorer redelijk veilig ingevlogen het weekend voor de wedstrijd op de Ginkelse heide, idd. op 119mm. Dat weekend was't ongeveer 4-5 Bft in Herentals en in die omstandigheden vond ik de kist redelijk goed presteren.
Het weekend na de Ginkelse heide heb ik mijn Xplorer eindelijk kunnen afstellen in 'normale' omstandigheden en mijn zwaartepunt ligt nu op ongeveer 127/128mm. Vorige zondag was't wat meer wind en ook in die omstandigheden was de instelling van't CG meer dan OK.
De volgende weken ga ik nog enkele andere setups proberen, maar voor de eerstvolgende wedstrijd eind april in België ga ik deze setup toch behouden !

groetjes,
David Claeys

Arno, David,

Wat David schrijft komt dus aardig overheen met mijn eerste vluchten die ik gemaakt heb met mijn Xplorer. Bij "normale" voor mij opdat moment weinig wind het zwaartepunt op 127 mm. En daarbij vloog hij beter dan zwaartepunt verder naar voren . Ken de kist nog onvoldoende om bij windkracht 4 te vliegen, maar denk inderdaad als dan het zwaartepunt op ongeveer 120 mm komt, en iets op hoogte getrimd de Xplorer ook goed zal vliegen . Maar dat zal ik dus nog moeten ondervinden . Eerst maar eens met "mooi "weer vele vluchten maken.

Joop.

De voorbeelden van vluchten zoals, ik heb een half uur gevlogen op maar 10 sekonden motorloop en ik zat in no-time wel tig-honderd meter hoog zijn legio ;)

Deze keer echter een voorbeeldje van een heel ander soort vlucht, die alleen mogelijk was omdat ik mijn Xpl'tje langzaam in de smiezen begin te krijgen.

Foto-R7TLTWKP.jpg

Eergisteren op mijn veldje, akkerland, om 9 uur s'ochtends. Vliegtijd 9.57 min en max 63,87 hoog

Foto1k0-RW4ISNKU.jpg

Na een paar sekonden merkte ik al dat er beweging in de lucht zat en mijn motor ging terug naar low-power. Het bewoog echter overal en kort na motor uit was het werken geblazen. Maar niets geeft zo'n grote kick als in enkele meters hoogte je kist zo te sturen dat er weer meer lucht onder de vleugels komt :)
Toen ik eenmaal weer op 60 meter plus zat was het gepiept en kon ik mijn landings approach opnieuw oefenen...

Dit was echt zo'n vlucht die je niet snel vergeet :cool:

Naar aanleiding van de discussie of beter "Gedankenaustausch" hier: http://www.modelbouwforum.nl/forums/threads/reisenauer-aandrijvingen.227227/ nogmaals een poging van mij uit te leggen voor welke set-up/lay-out/aansturing ik gekozen heb.

Vanaf het moment dat ik geiinteresseerd raakte in F5J was mijn basisgedachte voor wat betreft de aandrijving simpel in die zin dat ik voorop stelde voldoende vermogen te moeten hebben om mij snel te kunnen verplaatsen. Dat leverde toen al redelijk wat discussie op maar die stelling was niet zo heel erg verkeerd.
Wanneer je dan gaat kijken welke aandrijvingen dit kunnen realiseren kun je al een heel aardig lijstje met kandidaten samenstellen. Van Reisenauers Peggy Peppers en aanverwandte, tot Schambeck, tot Red Fox en nog enkele meer. Omdat ook het gewicht een rol speelt en dan vooral het gewicht van de lipo's is een 1000'r of misschien nog wel een 1300' toch al gauw de max, wat dan ook weer betekent dat je met een max vermogen van rond de 500Watt aan de top zit. En dat is alles meer als goed realiseerbaar...
Een kleine testserie de voorbije winter leerde mij welke Lipo's, het meeste vermogen afgeven in een F5J achtige set-up. De set-up zelf is daarmee wel duidelijk en de onderlinge verschillen zijn relatief klein. Maar gelukkig is dat geen bepalende faktor in F5J.

Nu het vliegtechnische deel.
Omdat het starten van een kist met 500 Watt in meerdere opzichten nogal kritisch is, van het starten zelf tot en met het bepalen van de eindhoogte (of te hoog doorschieten in de beginfase), maar ook het overmatig belasten van je lipo en eigenlijke je complete aandrijfset (warm worden), heb ik ervoor gekozen het motorvermogen te kunnen schakelen met behulp van een 3 standen schakelaar.

Standje 1 van die schakelaar heb ik als volg bepaald: na 30 sekonden motorloop wil ik dat mijn toestel op 150 meter hoogte zit. Dat is makkelijk te kontroleren met behulp van je Altis. Hiervoor bleek mijn Xplorer uiteindelijk ca. 17 A (=200Watt) nodig te hebben. Slechts 17 Amp.
Waarom heb ik hier gekozen voor 150 meter?? 150 meter blijkt, genomen over een hele serie wedstrijden, de gemiddelde starthoogte te zijn. Heel basic dus, en het bijkomende voordeel is een wat rustigere start en ook reeds in de beginfase tijd en gelegenheid om de reacties van het model tov de omgeving duidelijker waar te nemen. Ook is gebleken dat een windsnelheid tot een metertje of 5/6 per seconde nauwelijks van invloed is op de te bereiken hoogte.

Standje 2, van mijn 3 standen schakelaar voor het vermogen is iets van 6-7 Amp. Wanneer de omstandigheden voldoende thermisch zijn schakel ik snel na de start (5-10 sekonden na de start) over naar stand 2 en kan dan meer als duidelijk aan het toestel zien hoe de omgevingslucht is. Zakt de kist door met dit lage vermogen is het door vliegen waarbij je trouwens raar opkijkt wanneer je ziet hoe snel de kist doorvliegt ondanks dit lage vermogen. Gaat de kist stijgen met deze 7 Amp kun je er zeker van zijn dat er goede lucht in de buurt is. En je vlucht beginnen vanaf 50-60 meter. En dat is natuurlijk altijd een "winner", vooropgezet natuurlijk dat je de 10 minuten volmaakt.

Standje 3 tenslotte op mijn 3 standen schakelaar is "volle bak". En ook deze stand wordt toch wel regelmatig gebruikt. Is er in de eerste 20-25 sekonden geen goede lucht te vinden is het FF "vol" om met 10-12 meter/sec vertikaal omhoog te gaan. Maar ook wanneer die bel zichtbaar is 200 meter rechtsaf is het wel zo handig om wat power aan boord te hebben.

Een ander voordeel van deze 3 standen is dat ik daar makkelijk een stijgsnelheid aan koppelen kan. Als voorbeeld de wedstrijd op de Ginkelse. Iedereen koos ervoor om redelijk hoog te starten en ik heb dus de rest gevolgd om grote risico's te vermijden.
Het sommetje was dus simpel; 22-23 seconden op 17 A brengt je rond de 110-120 meter en 7 seconden volle bak erbij leveren circa 70 meter op. Mijn 6 starthoogtes zaten dus allemaal ergens tussen de 180 en 190 mter....... Hierbij is het natuurlijk wel nodig, altijd, een klok mee te laten lopen.

Dit is dus de manier waarop ik probeer de eerste 30 sekonden door te komen.

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: xat
Arno,
Op deze 3-standen schakelaar staat dus 3x een bepaalde hoeveelheid 'gas' geprogrammeerd.
Ik neem aan dat je daarnaast dus nog een aan/uit schakelaar voor de motor hebt zitten?
grt, Patrick

Arno,
Op deze 3-standen schakelaar staat dus 3x een bepaalde hoeveelheid 'gas' geprogrammeerd.
Ik neem aan dat je daarnaast dus nog een aan/uit schakelaar voor de motor hebt zitten?
grt, Patrick

Gisteren kreeg ik dezelfde vraag van David ;)
Vergeten te zeggen ben ik eigenlijk dat de motor eigenlijk start op het moment, dat ik van vliegfase "normaal" (of een van de andere) schakel naar de vliegfase "start". De 3 standen schakelaar is dan aktief in deze "start" vliegfase.

Laatst bewerkt:
Ah, duidelijk! Dat scheelt weer een schakelaar.
En de ESC herkent dan het moment van 'nul-gas'? Anders komt ie niet op gang....
Ik ben zelf zoekende hoe mijn zender, een futaba T10, in te stellen. Die zender programmeren is op zich al een hele uitdaging:mad:, laat staan dit soort dingen...;)

Werken met vliegfases kan ik alleen maar aanbevelen. Voor het vliegen zelf heb je in principe 3 fases nodig, normaal, thermiek en op goed duits "strecke" en dat is net iets anders als speed :rolleyes:
In al deze fases staat de regelaar geschakeld op "nul-gas". Wanneer ik nu schakel naar de vliegfase "start" komt de regelaar op een van de , met mijn 3standen schakelaar, gekozen waardes.

Vanavond nog ff lekker gevlogen .
met een nieuwe propeller, de RF 16x8,5 CFK - smal van Freudenthaler besteld bij reisenauer.
Bevalt mij tot nu toe beter dan de "gewone "16 x 8 , en de 16 x 8 smal .
20150527_190401.jpg
20150527_190405.jpg

Die RFM 16 x 8,5 "schmall" funktioneerd op mijn Schambeck 1025 ook prima (tot 11m/sec stijgsnelheid). Het grote voordeel vind ik echter dat deze prop. zo mooi aanligt op de romp :)

Hoeveel vluchten ik inmiddels met mijn Xplorer gemaakt heb wil ik ff onbesproken laten :) maar een paar weken geleden heb ik de eerste keer tegen een vliegmaat durven zeggen "ik geloof dat ik de kist eindelijk goed heb...."

Dat heeft dan geduurd tot een uurtje geleden :confused:
Onder bijzonder turbulente omstandigheden en bij een smerig noord-oostenwindje slaagde ik er maar niet in op een fatsoenlijke manier belletjes uit te draaien tot op het moment waarop ik besloot mijn snapflap eruit te gooien; zonder snapflap draaide ik een stuk strakker mijn bochtjes en kon meters pakken. En juist deze snapflap instelling was het laatste item waaraan ik gewerkt had in mijn hele afstelprogramma.
Daarom een afstelvraagje bij deze (aangezien nagenoeg iedereen snapflap schijnt te gebruiken): hoe snapflap in te stellen/af te stellen; hoe doen jullie dat ??

Hoeveel vluchten ik inmiddels met mijn Xplorer gemaakt heb wil ik ff onbesproken laten :) maar een paar weken geleden heb ik de eerste keer tegen een vliegmaat durven zeggen "ik geloof dat ik de kist eindelijk goed heb...."

Dat heeft dan geduurd tot een uurtje geleden :confused:
Onder bijzonder turbulente omstandigheden en bij een smerig noord-oostenwindje slaagde ik er maar niet in op een fatsoenlijke manier belletjes uit te draaien tot op het moment waarop ik besloot mijn snapflap eruit te gooien; zonder snapflap draaide ik een stuk strakker mijn bochtjes en kon meters pakken. En juist deze snapflap instelling was het laatste item waaraan ik gewerkt had in mijn hele afstelprogramma.
Daarom een afstelvraagje bij deze (aangezien nagenoeg iedereen snapflap schijnt te gebruiken): hoe snapflap in te stellen/af te stellen; hoe doen jullie dat ??

Onderwerp : Hoe snapflap in te stellen/af te stellen; hoe doen jullie dat ??

Hallo Arno , mag ik als herstarter vrije vlucht , onderstaande vragen stellen , ter lering van ?

Aangezien nagenoeg iedereen snapflap schijnt te gebruiken :
--
Maar wat is Snapflap eigenlijk ?

--
Wat zijn de Voor- Nadelen hiervan ?

Besloot mijn snapflap eruit te gooien.
-- Hoe stel jij dit aan / uit ?
-- of hoe werk je hiermee ? -- Switch of Slider ?

Mvg. xat

Snapflap =
ipv. alleen het hoogteroer op up/down te laten reagere, kun je ook de flaps en rolroeren dat signaal aanbieden.
Dat werkt als volgt: bij up geven laat je de flaps een paar mm (4-6) zakken, bij down 1-2 mm omhoog.
Daarmee creeer je een meer verwelfd profiel bij up geven (kan meer lift genereren), resp. een minder verwelfd profiel (minder lift en minder weerstand) bij down geven.
De uitslagen van het hoogte-roer kunnen dan gereduceerd worden.

Aangezien nagenoeg iedereen snapflap schijnt te gebruiken :
--
Maar wat is Snapflap eigenlijk ?
-- Wat zijn de Voor- Nadelen hiervan ?

Dirk's uitleg klopt helemaal

Besloot mijn snapflap eruit te gooien.
-- Hoe stel jij dit aan / uit ?
-- of hoe werk je hiermee ? -- Switch of Slider ?

Alle (vlieg) funkties , zoals dual rate, diff, expo, maar ook ail-rud en snapflap staan bij mij per vliegfase ingeschakeld. Dit soort funkties op een schakelaar zetten vraagt naar fouten (schakelaar "per vergissing" aan -of uit)

nu nog een afstelmethode graag ...............

Back