2017 dio

Informatie die ik gisteren las over de dakbedekking: in de 16e eeuw had men meestal een schaliën dak. Dit zijn kleine houten plankjes die dakpansgewijs over elkaar lagen. Vanwege het brandgevaar ging met wel steeds meer over op gebakken kleipannen.

kaapstander%20tek.jpg

Dit plaatje ken je al van je vorige diorama. Ik vond net het boek waar het uit komt op m'n werk. Dat zal ik eens doorspitten. Er staan nog meer afbeeldingen in die van pas kunnen komen.

ja dat is de spil die ik gemaakt heb voor het dio erik

de spillen op een scheepswerf zien er wel iets anders uit maar heb er ijgelijk buiten wat prentjes nog niets over gevonden

vroeg me nog iets af maar daar is nog wel tijt voor om stof te gaan halen voor de zeilen
mischien een grote lap gaan halen zodat de zeilen min of meer het zelvde zijn van kleur en stof ?

Klinkt goed. Misschien kan Hans er een foto plaatsen. Die had voor €2,50 een dun hoeslaken bij de Ikea gehaald. Daar kan je heel wat zeilen uit halen

gisteren een proefje gemaakt voor een rooster.
het staat niet recht maar het gaat om het idee het is ook maar een proefje

001_zps69f4fb41.jpg

002_zpsfeeec6ac.jpg

003_zps18a70574.jpg

004_zpsb0ce5705.jpg

ik mis vooral de diepte in dit ding

Ik vind de verhouding gaten/planken nogal afwijken van elkaar. Bij de zeehaen zouden de bovenplanken 1,1mm breed zijn en de onderplanken 0,75mm met tussenruimten van 1 bij 1,4mm. Bij de roosters die ik heb is alles 1mm. Ik moet ze wel inlaten in het dek omdat ze 3mm hoog zijn en terugschuren lastig is. Met die afmeting is dieptewerking geen probleem meer.

ja ik ga ook maar eens wat roostertjes halen in de winkel denk ik voor deze schaal.
want zie het zelf ook niet echt zitten om deze te maken. maar een proefje doen kan denk geen kwaad dan zie je tenminste wat er aan scheeld

wat denken jullie van een gezamelijke aankoop blokken jufferblokken en touw ?

ik kan ongeveer wel uittellen hoeveel je ongeveer nodig hebt per schip en als we dan in een grotere hoeveelheid alles samen kunnen bestellen zitten we ook met de zelvde soort blokken en touw.

of iemand moet eens een kid van een 3 master open doen en kijken hoeveel blokken er in zitten en welke soort , enkel en dubbele blokken.

gisteren een proefje gemaakt voor een rooster.
het staat niet recht maar het gaat om het idee het is ook maar een proefje

Moeten dat geen houten roosters zijn en hoe groot moet het worden? Ik heb nog van die stukjes liggen met inkepingen er in om roosters van te maken. Meet maar even op dan kan ik voor je kijken.

Groeten, Kees

ps stuur even een pb als je de maten weet

ben aan de raampjes begonnen

DSC04116_zpso3u3bcpm.jpg

ze zijn 10 mm breed en 15 en 20 mm hoog achter de raam zit een muggen gaas voor glas in lood na te bootsen, waarschijnlijk komt daar nog een lichtblauw plasticje tegen zodat je er niet kunt door kijken of gewoon mat wit dit moet ik nog bezien wat het beste past

Dit topic is een tijdje stil geweest, maar loopt dus nog wel. Zijn de vragen betreffende de roosters en blokken nog actueel?

nee bedankt hans dat is allemaal voor elkaar.

ik heb het redelijk druk gehad met aller hande dingen maar dit is nu achter de rug en kan ik nu aan de huisjes gaan bouwen.
en hopelijk tussen door kan ik nog een beetje verder werken aan de scheepjes die nog moeten afgewerkt worden.

Back