.

natuurlijk bestaan er lichtere accu's .... alhoewel AAA toch al niet veel is hoor.

zoek even op Lipo batterijen, en zeker de FAQ lezen ook. Die dingen zijn niet zonder gevaar bij misbruik or verkeerd gebruik.

Patrick

truck-freak, hoe groot is je model dan? Ken je ook het gewicht van het 1:1 origineel? Hoe is het model gebouwd, hout, plastic, polyester? Welke motor zit er in? Veel vragen, maar aan de hand van die gegevens kan ik misschien raad geven wat er in moet van mekaniek/elektronika. Fotootje zou ook leuk zijn natuurlijk.

Da Nolie,
is dat niet een Revell model van een centimetertje of 25 a 30?
Dan moet je eens te rade gaan bij Kor van Essen. Hij heeft een Smit Rotterdam in 1:200 gebouwd. Ook Laurent heeft kleine bootjes (Dundrum Bay: 50 cm, 500 gram)

Inderdaad is het handig dat je even wat meer info over je schip geeft. Op deze manier wordt het voor ons natuurlijk wat lastiger.

Wim

wimg zei:
Ook Laurent heeft kleine bootjes (Dundrum Bay: 50 cm, 500 gram)

inderdaad !

maar zo klein heb ik nog niet gebouwd , en ik zou het niet wagen ook , zelfs als het heel mogelijk is , daar :

- kleine ontvanger en servos moeten gebruikt worden ---> €€€
- vaareigenschappen niet echt goed , kan niet overal varen
- lipo/ion batterijen zijn nogal gevoelig , ik zou met AAA of AA batterijen werken

dus voor mij : het is de moite niet waard , er bestaan andere beter ontworpen modellen ...

de groetjes ,

Laurent

wimg zei:
Ook Laurent heeft kleine bootjes (Dundrum Bay: 50 cm, 500 gram)

inderdaad !

maar zo klein heb ik nog niet gebouwd , en ik zou het niet wagen ook , zelfs als het heel mogelijk is , daar :

- kleine ontvanger en servos moeten gebruikt worden ---> €€€
- vaareigenschappen niet echt goed , kan niet overal varen
- lipo/ion batterijen zijn nogal gevoelig , ik zou met AAA of AA batterijen werken

dus voor mij : het is de moeite niet waard , er bestaan andere beter ontworpen modellen ...

de groetjes ,

Laurent

Je kan een servo demonteren en die als aandrijfmotor gebruiken het printje wordt je vaarregelaar.

Moet je alleen een Potmeter kopen om het nulpunt in te stellen.

Gewicht dat overblijft is roerservo, ontvanger en ontvanger accu.
Maar je gaat dan op 4.8 volt varen.

Heel kleine bootjes maken is goed mogelijk, maar vanaf het begin moet rekening gehouden worden met het gewicht. Als die cargoliner vertrekt van een plastic bouwdoos, is de romp al te zwaar. Ik heb in de planning de Liberation van de Belgische Marine (Laurent kent hem zeker) maar op schaal 1/65, omdat al mijn marineschepen op die schaal zijn. Dat wordt een bootje van+/-40cm en 150gr. De mekaniek/elektronica/batterijen gaan in totaal minder dan 35gr wegen. En het kan nog veel lichter, maar zoals reeds opgemerkt dan wordt het helemaal een kwestie van euro's. Kijk maar even op deze site: http://www.wes-technik.de/English/mainpage.htm

@Jan Vos, het systeem om een servo te gebruiken als aandrijving/regelaar werkt in het atelier, dat weet ik. Maar maken die motortjes niet ontzettend veel toeren? Wie heeft hier positieve praktijkervaring mee?

Inderdaad is het mogelijk om een servo te gebruiken als aandrijving.
Ik wil ook wel eens weten hoe je zo een servo ombouwt tot een aandrijving.
Bouwdoosjes ombouwen tot varend is best een leuke optie om goedkoop en redelijk snel een scheepje te hebben.
Heb zelf ook al eens een Heller "Smit Rotterdam" 1:200 varend gemaakt.
Met mijn normale ontvanger (een TerraTop 6 of 8 kanaals ontvanger) en een mini vaartregelaar en mini stuurservo.
Lukte precies, maar erg veel ruimte was er niet.

Wim

Frank,

Het gaat er om dat je geen vaarregelaar nodig bent.

Zania Ik heb die bootjes zien varen 12 cm lang met 2 motoren geen roer.
Ook met 1 motor en roer.

miniatuur6ty.jpg

Ok Jan, ik geloof je zo ook zonder foto's? Ik wilde gewoon zeker zijn dat ze varen, sommige verhalen beginnen een eigen leven te leiden (daarom niet in de modelbouwwereld hoor) Ik ben toch redelijk bezig met miniaturiseren (sta nog maar aan het begin!!) en voor modelbouwers die presteren een bootje van 12cm te laten varen doe ik mijn pet af.

truck-freak, zoals reeds gezegd, een omgebouwde servo lijkt me aangewezen. Omdat je dan maar 4 batterijcellen nodig hebt, voor de ontvanger. Dat spaart weer een hoop gewicht. Graupner heeft een 2mm schroefasje, dat is goed bruikbaar. De verbinding met de motor gebeurt met een stukje slang.

Back