20C en 40c in serie

hallo, ik had 4 lipo's 3S 3000m/a 20C flightmax, heb er 4 2S 3000m/a 40C bij gekocht om deze samen in serie te koppelen, dus 5S 3000m/a maar hoeveel C ? zijn dit in serie (30C ?)
 
Ik zou uitgaan van de lichtste accu, dus 20 C voor het samenstel.

Als je een accu (samengesteld of niet) met bv 30 C belast, zal in jouw geval 1 van het samenstel over zijn specificatie heengaan.

Dit is even redenerend, misschien iemand die het kan onderbouwen?
 
Klopt, 20C als maximum hanteren.

In serie gaat dezelfde stroom door beide pakketten.

Je dient ervoor te zorgen dat deze stroom niet boven de maximale C-waarde van één der in serie geschakelde pakketten gaat.

De nieuwe maximale C-waarde van het samengestelde pakket is dus 20C.
 
klopt inderdaad, beetje 'de ketting is zo sterk als de zwakste schakel' wat hier geldt.

In een serie schakeling is de stroom overal gelijk en wordt dus niet verdeeld over de accu's. Met een stoom van 30C loopt er door de 20C accu dus teveel stroom. Maximale stroom van het serie-pakket is dus 20C. (5s 3000 20C)
 
Redenering klopt. De laagste C waarde bepaald eigenlijk totale C waarde. In jouw geval dus 20C zeker niet te boven gaan. Beste is om gelijke lipo pakketen te gebruiken. Kwa capaciteit, C waarde maar ook vooral leeftijd.
 
zucht... dit gaat niet. je legt 2 verschillende accus in serie. Dit is vragen om problemen. Ja je moet uitgaan van de laagste waarde 20C.

Echter is er nog een probleem 2. Je accus zijn niet gelijk wat inhoud dat als accu 1 nog 20% vol is bijvoorbeeld en accu 2 al leeg.

Accus alleen bij gelijke leeftijd, type, fabrikant en het liefst ook nog productiebatch matchen.

Anders is het vragen om problemen.
 
Nooit accu's die verschillend zijn gebruikt of verschillende specificaties hebben in serie gebruiken.

De capaciteit van accu's wordt uitgedrukt in mAh of Ah niet m/a.
 
Even nadenken vooraleer te schrijven dat de door de topicstarter voorgestelde serieschakeling niet kan aub.


De pakketten waarover het hier gaat hebben allen dezelfde capaciteit van 3000mAh, in serie schakelen is dus zonder meer mogelijk.

De losse cellen worden door de lader-balancer allen tot ca. 4,2V geladen.

Of ze nu al gebruikt zijn of niet, zolang elke cel op het einde van het laadproces dezelfde laadtoestand bereikt is er niets om je zorgen over te maken.

Onder de 20C blijven en vliegen maar derosa!




Merk je op termijn dat de cellen in de oudere 20C pakketten na opladen maar 4,0 à 4,1V meer halen hang je tijdens het vliegen een voltage-monitor aan het pakket.

Eéntje die aangesloten dient te worden aan de balanceerstekker en tussen het pakket en regelaar.

Wanneer één van (de oudere) cellen de minimumspanning bereikt zal de monitor via de regelaar het motortoerental laten zakken voordat de spanning van de zwakkere cel onder de kritieke grens gaat.
 
tsja.. sommige mensen zijn koppig zullen we maar zeggen....

er is genoeg te lezen over waaraan accus welke je parallel of serieel wilt hangen moeten voldoen. dit zijn voorschriften voor een veilig gebruik en lang plezier van je accus.

een accu heeft een ontlaad karakteristiek. als deze totaal verschillend zijn krijg je hele rare effecten.
 
Even nadenken vooraleer te schrijven dat de door de topicstarter voorgestelde serieschakeling niet kan aub.


De pakketten waarover het hier gaat hebben allen dezelfde capaciteit van 3000mAh, in serie schakelen is dus zonder meer mogelijk.

De losse cellen worden door de lader-balancer allen tot ca. 4,2V geladen.

Of ze nu al gebruikt zijn of niet, zolang elke cel op het einde van het laadproces dezelfde laadtoestand bereikt is er niets om je zorgen over te maken.

Onder de 20C blijven en vliegen maar derosa!




Merk je op termijn dat de cellen in de oudere 20C pakketten na opladen maar 4,0 à 4,1V meer halen hang je tijdens het vliegen een voltage-monitor aan het pakket.

Eéntje die aangesloten dient te worden aan de balanceerstekker en tussen het pakket en regelaar.

Wanneer één van (de oudere) cellen de minimumspanning bereikt zal de monitor via de regelaar het motortoerental laten zakken voordat de spanning van de zwakkere cel onder de kritieke grens gaat.

dank u voor de goede uitleg. de 3S pakketten waren ook nieuw ,maar ik had ze al .
greetz
 
Totaal off-topic maar ik stel de vraag maar even in dit topic:

Een Loodaccu met 100Ah heeft 100Ah bij 20uur 5 amper ontlading.

Hoe zit dat met een 5000mah uur 25c Lipo ?

Heeft die 5000mah aan capaciteit bij een ontlading van 1c of ook bij 25c ?
 
dank u voor de goede uitleg. de 3S pakketten waren ook nieuw ,maar ik had ze al .
greetz

Lees liever het bericht van cheeta..... want het is niet goed.

In theorie:
Ja tot 20C gebruiken en het werkt.

In de praktijk krijg je problemen als de pakketten ouder worden.
Je hebt 40C pakketten en 20C pakketten.

Ook al mag pakket 20C b.v 60A continu en 40C 120A continu en je verbruikt normaal maar max 40A dan zal het 20C pakket toch een stuk sneller achteruit gaan.

Waarom?

Bij pakket 20C zit je op 2/3 van zijn max en bij het 40C pakket op 1/3 van zijn max.

Beide pakketten kunnen het verbruik aan.
Maar voor de een is het zwaarder en zal sneller slijten, er gaat naar verloop van tijd minder mAh in etc etc.
Pakket 1 gaat inzaklken terwijl pakket 2 nog volop wil....


Simpel vergelijk als voorbeeld ook al gaat het niet geheel op.
Je kunt het vergelijken met een opel corsa die max 165kmh kan
en een bmw die 280kmh kan.
Beide kunnen dan continu 160kmh toch....

Toch zul je in de praktijk na genoeg kilometers problemen krijgen met de
opel corsa.
Want om die prestatie te halen vraag je veel van de corsa motor terwijl de motor van de bmw het erg makkelijk heeft en het op zij sloffen rijdt.
De een rijdt die snelheid met b.v 5500t/pm de ander met 3000t/pm.

In serie moet je gewoon gelijke nemen.
Want als je het zo gaat doen ga je problemen krijgen want pakketten worden wel gelijk belast maar zijn niet elk even sterk dus het 20C pakket heeft het zwaarder.


Als je nu een 5 cell 3000Mah 20C hebt dan wordt alles gelijk waardig afgeschreven.
Of dat nu in serie is of niet.
Combineer je de eerder genoemde pakketten dan krijg je steeds meer verschillen.
Is vragen om problemen.
 
Laatst bewerkt:
@r.marijnissen.
ik zou zeggen dat ze hier is een sticky of faq van moeten gaan maken... de vraag wordt elke week meerdere malen gesteld. En kennelijk zijn er bij veel gebruikers misverstanden hierover. Wat in sommige gevallen zelfs gevaarlijk kan zijn.
 
Back
Top