20c hextronic lipo warm na vlucht mini titan

Ik vlieg nu met 2200mah 3s 20c hextronic gen2 lipo;s

Nu vlieg ik ongeveer 6 minuten en dan is de accu redelijk warm.
Waarom wordt een accu warm ook al kan die 20 c aan.
Met de mini titan trek je denk ik ongeveer 20 ampere maximaal dus moet
de accu dit makkelijk aankunnen.
Of komt er bij ontladen altijd warmte vrij.
 
Hoe je het ook wendt of keert alle accu's hebben een bepaalde inwendige weerstand. Het vermogen dat daarover verloren gaat zal de accu opwarmen. Dat vermogen gaat kwadratiesch omhoog met de stroom. Trek je twee keer zoveel stroom uit de accu dan zal het verlies over de inwendige weerstand vier keer zo hoog worden! Dus met flinke hoge stromen zullen de verliezen (en dus de warmte ontwikkeling) in de accu ook flink oplopen. Maar zolang die opwarming gering is kan het nauwelijks of geen kwaad en kan je gewoon doorvliegen.
Voor alle accu's geldt dat het geen kwaad kan zolang de accu na de vlucht nog gewoon in je handen kan houden. Dat komt neer op een temperatuur van zo'n 30°C tot 40°C. Wordt de accu zo heet dat je hem niet meer in je handen kan houden (meer dan 50°C) dan is er wel iets mis en moet je kijken of je daar iets aan kunt doen.
 
Nu heb ik na een vlucht de afzonderlijke celspanning gemeten.
2 cellen zijn 3,8 volt en 1 cel is 3,75 volt.
Ik gebruik een robbe equalizer op mijn schulze lader.
Kan een equalizer dit verschil wel balanceren???
En waarom zit er na een vlucht soms zo'n verschil in celspanning??
 
ik heb 5 van die paketten, ik merk een groot verschil met een hele vlucht indoor hooveren en een hele vlucht buiten rondvliegen.

hooveren worden ze veel warmer, niet heet maar warmer.

buiten amper temperatuurverschil merkbaar.

mijn HXT's hebben nu ongeveer elk een 20 keer gevlogen.
 
Ik heb de accu's ook(4s)voor mijn vlieger.Ik trek er 44amp uit op volle gas en vlieg er 10min mee.Ik ben er redelijk te vreden over,aleen vind ik dat ze te warm worden en snel capaciteit verliezen.
 
Nu heb ik na een vlucht de afzonderlijke celspanning gemeten.
2 cellen zijn 3,8 volt en 1 cel is 3,75 volt.
Ik gebruik een robbe equalizer op mijn schulze lader.
Kan een equalizer dit verschil wel balanceren???
En waarom zit er na een vlucht soms zo'n verschil in celspanning??
Dat verschil is niet zo groot hoor en kan makkelijk door je balancer weggewerkt worden, daar dus geen probleem.
Waar dat verschil door komt? Wel er zijn geen twee accucellen op deze hele wereld die echt 100% aan elkaar gelijk zijn. De ene zal een fractie grotere capaciteit hebben dan de andere. De volgende is weer anders en die verschillen zitten ook in de inwendige weerstand van de cellen. Zo zijn er nog meer eigenschappen die iets (hoe weinig dan ook) verschillen tussen de cellen onderling.
Daarom heb je een balancer nodig. Als alle cellen echt 100% gelijk zijn dan zullen er nooit verschillen ontstaan tussen de cellen die in serie staan maar er zijn dus wel verschillen.
 
Ik heb het pakket nu met balancer geladen.....maar heb het pakket
nog een tijdje aan de balancer laten zitten nadat de lader afgeslagen was.
Als het goed is gaat de balancer door met balanceren door ontlading.
Nu na een half uur de cellen eraf gehaald en de volgende dag toch wel
verschil in de cellen de middelste cel was nu4,15 en de andere twee 4,20v.
Dit zegt in principe dus ook niet echt iets of de middelste cel minder is???
 
Als de accu een dagje ligt zonder gebruikt te zijn zouden de cellen wel gelijk moeten blijven. Nu is een verschil van 50mV niet dramatisch als de accu gebruikt is en bijna leeg is. Maar na gewoon een dagje liggen is dit verschil wel behoorlijk groot en geeft het aan dat er met die cel mogelijk iets mis is.
LiPo's zijn "vreemde" accu's, ze kunnen zo van het ene op het andere moment de geest geven of binnen een paar keer laden en ontladen steeds slechter worden. De ontwikkelingen van deze accu's staat niet stil dus over een paar jaar zal dit probleem hopelijk ook opgelost zijn. De diverse fabrikanten werken allemaal aan hun eigen ideeën of formules om de meest ideale LiPo accu te maken. Uiteindelijk worden ze steeds beter, hoop ik :)
 
ik heb 5 van die paketten, ik merk een groot verschil met een hele vlucht indoor hooveren en een hele vlucht buiten rondvliegen.

hooveren worden ze veel warmer, niet heet maar warmer.

buiten amper temperatuurverschil merkbaar.

mijn HXT's hebben nu ongeveer elk een 20 keer gevlogen.

@Bassman :
jij vliegt met een mini-titan begrijp ik ?
Met de standaard houten bladen wordt de aandrijving erg belast en zal er meer stroom lopen dan met carbon bladen, bv. radix 325 is dit veel minder.
Desondanks worden mijn accu's ook warm (flightpower evo 25).

Het feit dat de accu's warmer worden tijdens hooveren heeft ermee te maken dat tijdens hooveren er meer stroom loopt dan tijdens rondlvliegen.
Dat komt omdat tijdens hooveren de tippen van de rotorbladen in hun eigen downwash draaien, waardoor het minder efficient is en meer vermogen kost om in de lucht te blijven.
Tijdens rondvliegen krijgen de rotorbladen verse "onaangestaste" lucht aangevoerd, waardoor de rotorbladen efficienter werken en het minder vermogen kost, waardoor de stroom ook lager is en de accu dus minder warm wordt. Ook worden ze gekoeld door de luchtstroom van eht rondvliegen.
Je moet ook merken dat je minder pitch hoeft te geven tijdens rondvliegen in vergelijking met hooveren.
 
Het feit dat de accu's warmer worden tijdens hooveren heeft ermee te maken dat tijdens hooveren er meer stroom loopt dan tijdens rondlvliegen.
Dat komt omdat tijdens hooveren de tippen van de rotorbladen in hun eigen downwash draaien, waardoor het minder efficient is en meer vermogen kost om in de lucht te blijven.
Tijdens rondvliegen krijgen de rotorbladen verse "onaangestaste" lucht aangevoerd, waardoor de rotorbladen efficienter werken en het minder vermogen kost, waardoor de stroom ook lager is en de accu dus minder warm wordt. Ook worden ze gekoeld door de luchtstroom van eht rondvliegen.
Je moet ook merken dat je minder pitch hoeft te geven tijdens rondvliegen in vergelijking met hooveren.

Het is niet zo dat de rotor meer weerstand ondervindt door de downwash. Oké, dit effect treed wel een beetje op maar dat is slechts gering. Je moet je realiseren dat die downwash naar beneden gericht is en het blad van bovenaf steeds "schone" lucht aangevoerd krijgt.

Wanneer je hoovert moet alle lift van de rotor opgewekt worden door het rotortoerental en de invalshoek van de rotorbladen (pitch). Wanneer je er voor zorgt dat het rotortoerental constant blijft hoef je alleen maar te kijken naar de invalshoek van de bladen. Om meer lift te krijgen moet je de bladhoek vergroten. Het "probleem" is echter dat dan niet alleen de lift groter wordt maar ook de weerstand en wel met de zelfde factor. Hier gelden exact dezelfde wetten als bij de vleugel van een "gewoon" vliegtuig.

Ga je vliegen (vooruit is wel het makkelijkst) dan treedt er een veel belangrijker effect op. Dat is de zogehete transitional lift. De lift van een vleugel (wat een rotorblad feitelijk ook is) wordt groter als de lucht er met een grotere snelheid langsstroomd. Helaas wordt ook de weerstand groter maar daar kom ik zo op terug.
Door de vliegsnelheid zal de lucht met hogere snelheid langs de rotor stromen waardoor hij dus meer lift zal opwekken. Om te voorkomen dat de heli gaat klimmen als de vliegsnelheid hoger wordt moet je de bladhoek (pitch) verkleinen om de lift constant te houden en te zorgen dat de heli op constante hoogte blijft.
Ik schreef al dat ook de weerstand hoger wordt door die vliegsnelheid maar omdat je de bladhoek verkleind zal die extra weerstand helemaal teniet gedaan worden. Het netto resultaat is zelfs zo dat de totale weerstand zelfs minder wordt. De motor hoeft minder vermogen te leveren en zal minder stroom verbruiken.

Er treden nog veel meer extra krachten op die allemaal bepaalde effecten hebben. Het gaat veel te ver om dat allemaal hier te schrijven. Daar komt bij dat ik ze ook niet allemaal ken.
 
Wat je Lipo`s betreft: ik heb in augustus 2007 2 exact dezelfde gekocht en er zegge en schrijven 4 maanden plezier van gehad,
Ik gebruikte ze in een parkflyer die nog geen 10 ampère trok en laadde ze op met een Simprop lader met bijpassende balancer.
Na iets meer als 3 maanden was de capaciteit nog maar 1500mAh. Ik vind deze accu`s bedroevend slecht en ga weer op Kokam`s over.
Je denkt een paar tientjes te besparen, maar dat valt in de praktijk lelijk tegen.
 
Ron, je spreekt zelf over een aankoop van meer dan een jaar geleden, we hebben het hier over paketten dit jaar aangekocht, deze kun je niet meer vergelijken.

dus graag appels met appels vergelijken.

En er is al veel geschreven hoe je elk pakket binnen de paar maanden om zeep helpt dus het kan zelfs best aan jezelf liggen.

Groeten,

Peter
 
wat is warm?

meet de temperatuur eerst eens even.

ik dacht dat een RGB spot zelfbouw ook veelste warm zou worden verbrandde me handen der aan. Maar achteraf werd deze ook niet warmer dan 45 graden! echter dit voelt dus al als onwijs heet aan!
 
Back
Top