24 April F5B Invliegdag

Mark, ik merk dat de website niet echt iphone vriendelijk is. Dat wil zeggen, dingen staan voor wat voor reden dan ook over elkaar heen. Dit is de enige website waarbij ik dat heb. Geen groot probleem maar ik dacht dat vindt je vast interresante info.

Johan, zoals je weet is de schakelaar op de flight tech regulator een "safe switch". Dat heet je moet het contact maken om hem uit te zetten. Mocht de schakelaar dus een slecht contact hebben resulteerd dit enkel in dat je ontvanger aan gaat, niet uit. De flight tech regulator wordt trouwens ook niet warm, daar trekken wij te weinig stroom voor. De ontvanger zelf zou wellicht wel over verhit kunnen geraken. Tja, dat is het probleem met die Multiplex nu, goed merk maar het is wel nieuw materiaal.

GJ, dat met die accu in Berg op de Heist was leuk maar niet de oorzaak. De reden waarom ik de ontvanger accu toen aan de lader hing en hem leeg trok was te kijken of dit de oorzaak was, ik was bang dat het een slecht exemplaar was. Het voltage schommelde wel een beetje maar het kwam nooit onder de 5.5v (min was 7.0V) en dus zal de uitgang van de regulator altijd 5.5v geweest zijn. De oorzaak van de maffe dingen die mijn kist toen deed bleek een kapotte servo te zijn. Een van de twee 8mm Mojo servo's die ik in de V-staart had zitten was dood aan het gaan. Hij deed af en toe niet meer terug keren naar neutraal na het geven van up. Dat maakt met een V-staart dus een leuk vlieg gedrag.

Overigens, voor wie het nog niet had gezien. Hier is hoe ik mijn antenne's nu installeer. Een klein stukje semi flexibel plastic van een verpakking en een klein servo schroefje waarvan ik de punt er af heb gehaald.

RC Groups - View Single Post - Turning Spektrum into Futaba

Zo heb je een antenne beneden de vleugel en ook boven de (carbon) vleugel zonder dat er bij landing schade is aan de onderste antenne. Bijde antenne's zijn 90 graden uit elkaar door de hoek van het plastic plaatje. Ook zitten de antenne's zo ver van de (carbon) romp af en uit elkaar dat je zelfs van de andere kant van de romp bijde antenna's nog goed kunt zien. Met deze oplossing heb ik nog geen failsafe gezien op de Unilog files en ik heb er heel ver weg mee zitten thermieken en op de helling gevlogen.

GJ, zal je zo even de excel dingen mailen.

Futaba is het enige systeem dat ik al zien crashen heb (wel 2 keer dezelfde, 1* met BEC, 1* met ontvangstaccu, bij F5D wedstrijd...) + de verhalen over de initiële problemen bij Luc en Willy( die wel definitief opgelost zijn met de laatste nieuwe antenne installatie)...

Mark, ik merk dat de website niet echt iphone vriendelijk is. Dat wil zeggen, dingen staan voor wat voor reden dan ook over elkaar heen. Dit is de enige website waarbij ik dat heb. Geen groot probleem maar ik dacht dat vindt je vast interresante info.

Dit ligt er denk ik aan dat het home gedeelte (rechts) eerder in de source voor komt dan het menu (links)
Of de iphone kan niet zo goed overweg met de css standaard.

Ik heb even de data uit het timingprogramma gehaald.
Je kan daar zien hoe lang je over een rak deed, hoe lang je buiten het rak was en wat je motortijd was.

Ik ben nog op zoek naar een mooi programmaatje om het duidelijk weer te geven, ik heb iets uit Engeland maar dat vind ik niet lekker werken.
Mocht je het willen proberen, het staat hier http://www.f5b.nl/downloads/F5BflightdataV3.xls

Dus voorlopig even de ruwe tekst.

Hier staat het:

Uitslagen invliegdag 24

GJ

Laatst bewerkt:
Ach, het is maar net wat je gewend bent. Ik kan met dat Excel sheet van Mike beter uit de voeten. Je kunt precies zien wat je elke set hebt gedaan, wat je totaal was aan "delay" voor het invliegen en uitvliegen. Dat heet, hoe lang het duurde voor dat je de motor aan hat na het passeren van A en hoe lang het duurde voor je A passeerde na dat je de motor uit deed. Ook kun je zien hoe de tendens is. Als elk rak steeds langer duurt dan vlieg je dus te vlak en loopt de snelheid er te veel uit. Enzovoorts. Ook kun je zien hoe lang je over elke set deed en of je dus beter werdt tijdens de vlucht of juist slechter. Bij mij was het vaak een stuk beter aan het einde van de vlucht en de eerst paar sets was langzaaaaaam. De Excel file is verdeeld in tab bladen en je moet er even aan wennen.

GJ, bedankt voor het posten van de ruwe data. Ik denk dat het goed is dat we dit na elke wedstreid doen en wellicht een data base op bouwen.

Als iemand de file van Mike met zijn vluchten er in wil hebben van de invliegdag dan moet je me even mailen of PB'en. Jan Willem, die van jou ziet er leuk uit, erg stabiel zowel set tijd als motor tijd als delays.

Jos

Ik heb de link naar het progje erbij gezet, dus iedereen kan zijn ruwe date gewoon in het excel bestand plakken en dan op Run Macros klikken.
Dus de ruwe gegevens kopieren en dan in vakje A1 plakken. Run Macros.
Hij genereert dan de gegevens.

Ik post dan vanaf nu gewoon de ruwe data, iedereen kan dan kiezen of hij het excelbestandje wil gebruiken of niet.

GJ

ok bedankt, ik heb het opgeladen, 'k ga nu maffen of ik zie heel de nacht cijfertjes dansen. :D

Val

Jeetje, dan is het nog beter geregeld dan in de UK. Daar duurt het soms een week voor de uitslagen bekend zijn.

Je kan veel leren van het bekijken van die computer gegevens maar het meeste leer je nog steeds van advies van een ervaren en goede piloot zoals Luc en Willy. Ik hoop dat zij er nog een paar keer meer er bij zijn in NL dit jaar.

wij moeten maar 2 meetings missen.
12 juni dan is het contest in Denemarken en 14 augustus, wij vertrekken op 13 aug. naar de US voor het WK in Muncie.

voor de rest komen wij zeker meedoen.
grtz, Luc

Welk gedeelte moet je nou precies in de excel file plakken, want bij al mijn computers krijg ik de zelfde foutmeldingen over een draaitabel.

Je opent het excel bestand.
Macro's moet je accepteren.

Dan ga je naar het .txt bestand, dat open je.
Dan alles selecteren (Ctrl A) en kopieren (Ctrl C)

Dan ga je weer terug naar het excel bestand.
Je gaat in vakje A1 staan, klik.
dan plakken (Ctrl V) en op de button Click to run Macros klikken.
Dan moet ie een bestand genereren.

GJ

Precies zoals ik het doe, en dat werkt dus niet (office 2000 en 2007). Ik zal het op m'n werk wel een keer proberen.

Het werkt inmiddels. Typisch voor de engelse "markt" gemaakt. Ik heb de regiosettins op Engels-UK gezet en in een v/d macro's wordt naar Sheet4 verwezen en dit moet in mijn geval Blad1 zijn.

De bochten buiten de rakken moeten in ieder geval beter. Een rak duurt bij mij ongeveer 4sec dus daar kan ik dan mooi op gaan oefenen.

Back