24V 1150W (lader) voeding voor weinig :)

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Tadango, 25 okt 2011.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Mijn lader ging stuk dus ik ging opzoek naar een nieuwe. Je wilt tegenwoordig veel vermogen zodat je lekker snel kan laden. Helaas hebben al die laders dan 24V nodig ipv 12V. Dus je gaat op zoek naar een betaalbare krachtige 24V voeding van 600W of meer. Helaas kom je er al snel achter dat er weinig kant en klare voedingen zijn, als je het betaalbaar wilt houden. Je komt dan in de geschakelde voedingen terecht waar je connectoren aan moet zetten, en een behuizing eigenlijk. 2e hands zijn ze nog betaalbaar.

    De laders die ik heb gekozen zijn 2 Hyperion 1420i NET3. Worden binnenkort besteld. Als voeding wil ik 600W per lader, dus 24V 25A. Ik kwam uit op een meanwell 30A maar die zijn toch al prijzig. 2e hands te krijgen maar dan nog snel richting de 70 euro per stuk. PC voeding? Die zijn goedkoper. Maar welke? Na wat speuren op internet kwam ik deze site tegen : Convert HP server power supply for RC use - TJinTech Server voedingen zijn betrouwbaar gebouwd dus een goede keus. Nu zijn deze voedingen ook voordelig en overal te krijgen op internet. Inclusief verzendkosten uit duitsland voor 57 voor 2. Ik heb zelfs op marktplaats 2 gevonden voor 50 euro! Deze 2 staan nu thuis :) Wel allemaal 2e hands maar ik hoor veel goede verhalen over de voedingen dus 2 werkenden moeten bruikbaar zijn. Worden deze voedingen niet preventief vervangen toevallig?

    Nu zal je denken, ja maar die zijn 12V! Klopt, maar 2x 12V is 24V :) Deze voedingen zijn in serie te plaatsen met een paar kleine aanpassingen. Het grootste probleem is dat de massa gelijk is en dat gaat een probleem worden in serie. De beste oplossing is om de DC (12V kant) massa los te koppelen van de behuizing. De AC (220V) blijft gekoppeld aan de behuizing voor de aarde en veiligheid. De voedingen heb ik net getest, werken prima. Via de controle plug simpelweg 3 pennen met elkaar verbinden en 220 stekker erin en je krijgt 12V op de hoofd aansluitingen. Geluid valt me ook alles mee, ik had veel meer verwacht.

    2 x 12V 47A is 1150W. Volgens de eerder genoemde site moet 50A ook geen probleem zijn, dus dan 1200W. Als ik de laders dus begrens op 25A per stuk uit de voeding moet het dus prima gaan.

    Ik ga de voedingen uitelkaar halen en kijken hoe de complete behuizing eruit gaat zien. Het liefst bouw ik alles in 1 behuizing met goede connectoren eraan. Het moet alleen wel mooi passen en niet enorm veel ruimte over laten. Deze voedingen zijn langwerpig dus het kan lastig worden. Anders wordt het simpelweg de behuizingen aanelkaar schroeven en connectoren erop verzinnen.

    Foto's volgen!
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2011
  2. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Exact hetzelfde wat ik heb gedaan:)
    laadkoffer-gemaakt

    1 DC ground verwijderen en de voeding met de - aansluiten op de wel gegrounde voeding. anders krijg je sluiting. Mijn 4 stuks waren ook 2ehands bij vanaf ebay voor 50 euro per 2..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Herman, als je 'lader' in de titel vervangt door 'voeding' zal het draadje later makkelijker te vinden zijn. Ik zal dit draadje toevoegen aan het PC voeding-ombouw draadje.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Dit was de bedoeling...... aangepast :)
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Mooi compacte unit. Connectoren deel is ook mooi los te koppelen.

    [​IMG]

    Toen ik even in de kast wou kijken naar connectoren kwam ik een klein alu koffertje tegen. Het zou toch niet.......... passen perfect 2 voeding units in! Geniaal :)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2011
  6. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Gaan we volgen

    Stevo
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Koffertje leek heel mooi, maar is toch niet bruikbaar. Hij past niet in de kist met laad spullen en accu's :( Net te breed. Ook kreeg ik de fan's niet op de originele plek wat een probeel zou kunnen zijn.

    Dus plan B. Ik ga de originele behuizingen gebruiken en de voedingen los houden zodat ze ook als 12V te gebruiken zijn. De plek van de originele connector ga ik vervangen door een alu hoek profiel waar de nieuwe aansluitingen in komen. Met een brug kan je dan de 2 voedingen in serie zetten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 okt 2011
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Connectoren zijn ook besteld. Elke voeding krijgt 2 paar 4mm plug aansluitingen. Grappig dat ze officieel maar 6A aan kunnen, terwijl een 30A lader ze ook gebruikt. Vandaar dat ze wel warm willen worden :)
     
  9. marcel85

    marcel85

    Lid geworden:
    18 apr 2011
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Erica
    Je hebt verschillende kwaliteiten van 4mm connectors.
    Ik dacht dat hirschmann ze altijd had, alleen die kan ik zo 123 niet vinden.

    Je zou eventueel ook audio varianten kunnen pakken, die zijn vaak heel robuust uitgevoerd en verguld.

    Je wil namelijk niet dat je op gegeven moment de connectoren weg smelten, immers alle energie die in warmte omgezet word, komt niet in je accu's
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Klopt ook. Ik zal ze eens flink belasten en de weerstand berekeken.
     
  11. Remco45

    Remco45

    Lid geworden:
    24 okt 2006
    Berichten:
    20
    Server voedingen in serie en ombouwen voor laders

    Beste Tadango en andere geinteresseerden,

    In deze Draad (Hyperion EOS 0720i Duo3 voeding) heb ik uitgelegd hoe je deze ombouw het beste kunt uitvoeren. [132794] hyperion-eos-0720i-duo3-voeding

    Verder werkt het prima met een alu hoekprofiel aan de ventilatorzijde waarop dan tevens de connectoren zijn bevestigd (zie verwijzingen naar foto's in opvolgende postings) .

    Groet,

    Remco45
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    aha, had ik nog niet gezien. Even doorlezen :)
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik ga een andere manier van DC ongrounden toepassen. Beetje met de dremel bezig.

    Waarom zou je de aangepaste voeding niet voor 12V mogen gebruiken? Zelfs in serie kan je beiden nog gebruiken met ieder een 12V lader.
     
  14. Remco45

    Remco45

    Lid geworden:
    24 okt 2006
    Berichten:
    20
    Effect van ontkoppelen DC min en aarde

    Hallo Tadango,

    Zolang er niets fout gaat kan dat op zich wel, maar veiligheden zijn juist gemaakt om erger te voorkomen indien er wel wat fout gaat.

    Zonder aanpassingen kunnen de voedingen niet in serie worden geschakeld en tegen elkaar worden bevestigd. Er ontstaat dan kortsluiting via de randaarde.
    Mogelijke oplossingen zijn dan:

    1) 1 voeding met een snoer zonder randaarde aansluiten en beide voedingen geisoleerd tegen elkaar plaatsten...maar een metalen voorwerp op beiden geeft dan alsnog kortsluiting. Onveilig dus.
    2) randaarde van 1 voeding geheel weghalen. Maar stel dat door een technisch defect er 230V op de kast komt te staan, kan die niet weg. Onveilig dus.
    3) van 1 voeding de DC min ontkoppelen van randaarde en de kasten zodanig tegen elkaar vastmaken dat de behuizingen zijn doorverbonden. Dit is de meest veilige optie.

    Als je kijkt naar de gemodificeerde voeding, dus de rechter tekening in deze schets: ImageShack® - Online Photo and Video Hosting dan zie je dat de linkerkant beveiligd is via randaarde, zo ook de 24V, maar niet de rechter 12V.
    Gebruik daarom alleen de linkervoeding indien je slechts 12V wilt gebruiken.

    Groet,

    Remc045
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2011
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Functie van de AC aarden snap ik, maar van DC kant niet. Wat heeft dat voor beveiligings risico? Hooguit dat als de AC doorslaat op de DC kant dat de aardlek er dan niet uit vliegt. Dat risico neem ik maar voor lief.

    Waarom dan alleen de linker voeding voor 12V gebruiken? Ik heb ook ene pc voeding in een kunstof behuizing gebruikt jaren lang, werkte prima. Daar heb je dus helemaal geen aarde :)
     
  16. Remco45

    Remco45

    Lid geworden:
    24 okt 2006
    Berichten:
    20
    Voorschriften voor randaarde

    Hallo Tadango,

    Klopt, bij dubbele isolatie hoeft dat niet indien de buitenzijde niet onder spanning kan komen te staan. Dat is ook de reden dat een steker van een dubbel geisoleerd apparaat in alle wandcontactdozen past.

    Maar deze voedingen zijn aan de buitenzijde van metaal, net zoals een wasmachine of een PC en dus is randaarde verplicht ter beveiliging voor het geval er op een of andere wijze 230V op de kast komt te staan. Anderzijds kan er bij een technisch defect ook 230V op de min- of pluspool komen te staan. Het is welliswaar een beveiligde voeding die zichzelf dan meteen uit kan schakelen, maar er zijn fouten waarbij dat NIET gebeurt.
    En dan wordt het gevaarlijk.
    Indien er 230V op de minpool komt, vloeit dat meteen naar aarde. Indien op de pluspool zal hetzij de zekering van het aangesloten apparaat erger voorkomen, of er ontstaat kortsluiting en dan vloeit de spanning alsnog via de minpool naar aarde.
    Als de gebruiker zo'n pool vastpakt, voorkomen de minpool via de randaarde of de aardlekschakelaar dat je je hobby enige tijd niet meer kunt uitoefenen.

    Die voorschriften zijn er dus niet voor niets.
    En in onze hobby dient Veiligheid een tweede natuur te zijn.
    Er is ook een voorbeeld te vinden waarbij men de randaarde heeft verwijderd en een neonlamp heeft ingebouwd als waarschuwingslamp. Die lamp blijft uit bij 24V maar komt aan bij 230V...en zo'n lamp schijnt jaren mee te gaan...
    Ik vindt dat echter niet veilig / professioneel genoeg.

    Dat wordt ook aangegeven door Tjintech en diverse schrijvers op RCgroups, vandaar dat ik de meest veilige optie heb beschreven.

    Groet,

    Remco45
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2011
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Maar vliegen is ook gevaarlijk :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  18. jeroenie101

    jeroenie101

    Lid geworden:
    30 aug 2010
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Barneveld
    Ik zelf zoek ook nog een voeding van minimaal 350W.
    Maar als ik dus een server voeding van HP van 600W heb bijvoorbeeld, en ik bouw hem ook om op de manier die in die link van jou staat, dan kan ik deze gewoon gebruiken?

    Die connectoren moet je zeker verbinden zodat die aanslaat en stroom gaat leveren?
     
  19. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Klopt Jeroen, 1 van deze units geeft gewoon 12v en 47A.

    Enige is wel dat het hotswap units zijn, dus je moet pennetjes verbinden bij de plug om er 12v uit te krijgen. anders komt er 0.0 uit.
     
  20. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Tip voor mensen die m met 24v gaan bouwen. LADER ook op de DC ground aansluiten. anders werken dingetjes zoals USB ondersteuning niet!
     

Deel Deze Pagina