24Volt motor voor Electro scooter

• Topicstarter Topicstarter Habbetje
  • Startdatum Startdatum
H

Habbetje

Guest
Ik besef dat dit niet het juiste forum is en deze ook nog niet bestaat.
Wellicht dat iemand mij kan helpen?
Het betreft mijn Electro scooter deze heeft een 24Volt 350watt motor 3000rpm totaal gewicht = 120kg incl. de rijder.
Aangezien ik max 18kmp/uur haal ben ik aan het onderzoeken om de snelheid te verhogen.
1. Ik las op het forum verhalen over de timing van een motor waardoor deze sneller gaat lopen wellicht incombinatie met een groter tandwiel voor. Graag. Wat is jullie mening?
2. Ik heb een motor (Magmotor) gevonden met de zelfde afmeting echter deze leverd 3pk= +/- 2250Watt 6000rpm. Echter ben ik bang dat deze motor teveel Amp trekt waardoor ik mijn accu en controller opblaas. Of mag ik ervan uitgaan dat als ik niets aan de huidige setting verander (gewicht + tandwielen) deze motor ook +/- 350 watt zal verbruiken.
Om een lang verhaal kort te houden. Als ik een zwaardere motor inzet betekend dit dan ook dat deze meer Amp/Watt zal consumeren?

Alvast bedankt

Habbetje

ja...en dan heb je ook een andere ''controller/regelaar'' nodig lijkt mij... misschien ook andere accu's

ze zullen er heus geen regelaar inzetten ''af fabriek'', die overbemeten is :)

dus de standaard motor valt te vertimen ?... dan gaat ie ook meer amperes trekken

Laatst bewerkt:
Welke magmotor had je in gedachten? Ik neem aan de S28-150.

Magmotors worden bij ons in de robotwars wereld gebruikt, met stromen die ruim over de 200A uitschieten (in het geval van de 150 versie bijna 300A) . Je hebt wel controllers die je de motor laten limiteren, maar je zult absoluut niet de controllers en accus van je huidige setup kunnen gebruiken. Zelfs in de nominale toerentallen trek je al snel 40A.
Code:
                            C40-300           S28-400          S28-150
Peak Efficiency (PE)        83.7%             83%              81.9%
RPM at PE                   3700              4500             5500
Horsepower at PE            1.1 HP            1.4 HP           1.0 HP
Current at PE               41A               51A              37A
Range of 80%+ Eff.   0.6 to 2.0 HP        0.7 to 2.3 HP      0.6 to 1.4 HP 
Range of 75%+ Eff.   0.4 to 2.6 HP        0.5 to 3.1 HP      0.4 to 2 HP

Dennis, bedankt voor je reactie. Ik was er al bang voor dat met name de controller vervangen moet worden. Mijn accus zijn net vervangen i.p.v. Gel lood accus 2x12volt Amp nu over gestapt naar LiFePo 24volt 20Amp.

Groet,

Habbetje

Beste Leo, Bedankt voor je reactie. Inderdaad is het de S28-150 aangezien deze qua maat perfect is. Ik heb net de bestaande Gel lood accus 2x12volt 7Amp vervangen voor 24volt LiFePo 20Amp max. belasting 3C = 60Amp. Wat mijn niet duidelijk is welke factor bepaald nu bij een motor hoeveel Watt er geleverd moet worden. Ik neem aan het gewicht wat hij moet verplaatsen.

Groet,

Guido

Dennis, Aangezien ik geen koolborstels zie aan de buitenkant. Ga ik ervan uit dat mijn huidige motor een borstelloze motor is. Kan je bij brushless ook de timing verbeteren?

Habbetje

Dennis, Aangezien ik geen koolborstels zie aan de buitenkant. Ga ik ervan uit dat mijn huidige motor een borstelloze motor is. Kan je bij brushless ook de timing verbeteren?

Habbetje

ja...maar dat moet dan op de regelaar ingesteld worden (als dat kan)

Een motor probeert altijd bij een bepaald voltage naar een bepaald toerental te gaan (het nominale toerental), dat is waar de motor het best draait met het minste stroomverbruik. Door een juiste vertraging te kiezen kan je er voor zorgen dat je motor zo snel mogelijk bij dat toerental is. Blijft de motor altijd onder dat toerenal omdat de vertraging verkeerd is omdat het gewicht dat hij moet verstouwen te hoog is, zal de motor meer amperes trekken om alsnog te trachten op dat toerental te komen.

Staat je motor stil met volle stroom erop omdat hij niet weg kan komen (wat men stall noemt) trekt een S28-150 maar liefst 290A en word deze kokend heet, waardoor de neodymium magneten in de Magmotor hun magnetische eigenschappen gaan verliezen, met als resultaat dat de motor zwakker word en nog eerder in stall zal gaan.

Dus het gebruik van een Magmotor is zeker te doen, maar je moet a: een regelaar hebben die forse stromen aankan op 24V, en b: een accucapaciteit die ook die stromen kan leveren zonder zichzelf te vernietigen.

Naar A123 kijkend, zou ik dan op 26,4V met 4 parralel schakelingen ofwel 8S4P rijden, dan pak je pieken tot 280A aan.

Laatst bewerkt:
Leo, Mijn LifePo is 20Ah met een max van 3C is volgens mij 60Amp. Zegt dit ook iets over welke piek je max de accu mag hebben 60Amp lijkt mij dat dit permanent gebruikt mag worden?

Wellicht een lichtere motor van Magmotor van kiezen. Het vreemde is dat de S28-150 niet op de Magmotor website te vinden is. Sterker nog zij gaan niet verder dan 250Watt!!! Zal wel een specialty zijn.

Ik ga maar eerst mijn huidige motor bekijken. Aangezien deze totaal niet warm wordt betekend dit dat er nog meer uit te halen valt.
Ik denk aan een groter tandwiel op de motor is nu 17tands en 120 tands op het achterwiel (getande riem). Of breng ik hierdoor alleen het toerental omlaag van de motor. De scooter trekt als en lier op dit moment op snelheid valt hij iets terug bij tegenwind.

Graag je commentaar.

Habbetje

3C is wel heel weinig voor lifepo4, en 20Ah betekent 20ampere per uur constant, je kan vele malen hoger ontrekken, alleen houd je accupack dat niet voor een uur.

stel je trekt 40A constant, dan houd je accu het een half uur uit, 60A 20 minuten etc.

A123's kunnen in bursts tot 70A gaan, standaard is iets van 30A tot 40A.

Als het 3p is (parralel dus) dan heb je dan 3x40=120A wat je nominaal kan verstouwen met pieken over de 200A heen.

De huidige motor bekijken is geen slecht idee. 350Watt is sowieso niet echt een lichte motor (de meeste rolstoelen moeten het met 150-200Watt doen). Mits de motor voldoende torque kan leveren, moet het zeker met een andere tandwiel verhouding kunnen.

3C is wel heel weinig voor lifepo4, en 20Ah betekent 20ampere per uur constant, je kan vele malen hoger ontrekken, alleen houd je accupack dat niet voor een uur.

stel je trekt 40A constant, dan houd je accu het een half uur uit, 60A 20 minuten etc.

A123's kunnen in bursts tot 70A gaan, standaard is iets van 30A tot 40A.

Als het 3p is (parralel dus) dan heb je dan 3x40=120A wat je nominaal kan verstouwen met pieken over de 200A heen.

De huidige motor bekijken is geen slecht idee. 350Watt is sowieso niet echt een lichte motor (de meeste rolstoelen moeten het met 150-200Watt doen). Mits de motor voldoende torque kan leveren, moet het zeker met een andere tandwiel verhouding kunnen.

Leo, Bedankt voor je info. Ik zat nog even naar je Magmotor tabel te kijken. Lees ik het goed dat voor de S28-150: P.E. betekend: het ideale toerental met een verbruik van 37Amp en leverd 1Hp = 750Watt?
Weet jij ook wat het ideale toerental is?
Toch nog even over die piekstromen ik begrijp dat bij robots battles veel te maken hebt met piekstromen. Even kijkende naar een scooter is dit toch alleen van toepassing als ik optrekt. Met andere woorden ik zal toch veel minder vaak piekstromen hebben.

Groet,

Habbetje

Elke keer als je optrekt en elke keer als je afgeremd bent en weer optrekt. Dat is geen eigenschap van de toepassing, maar van motoren in het algemeen. Alleen bij "normale" motoren zijn die wat minder heftig. Daarbij hebben robots niemand op zich zitten dus wij vinden het prima als onze robot in een seconde op volle snelheid is, ik denk dat je dat met een electroscooter niet wilt.

Het blijft 100+kg wat je op gang wilt trekken, en het blijft een electromotor. Of die 100kg nu een robot is of een electroscooter met een persoon erop maakt geen verschil. Wij trekken ook niet 200A constant, dan zijn je motoren zo stuk, zeker met Magmotoren want die worden dan loeiheet. Als we al Magmotoren om te rijden zouden gebruiken (ik doe dat niet want ik heb liever de Bosch GPA 750) dan hebben wij er tenminste nog 2 motoren in om de belasting te delen en de sturen.

Het nominale toerental van de S28-150 is 5500rpm, 6000 in vrijloop. Deze getallen varieren wel een beetje door de efficientie en de versnellingsverhoudingen.
zie ook:

Robot MarketPlace - Magmotors Information

Laatst bewerkt:
Back