250 pro dfc heading hold 3gx?

Hoi na een (mogelijke) brownout en een kleine crash tot gevolg heb ik mijn 250 pro dfc weer gereed (feathering shaft vervangen, mainshaft vervangen); hij vliegt weer prima op 1 ding na: de heading hold van de 3gx lijkt me niet goed te werken. De heli draait namelijk langzaam met de klok mee en houdt dus zijn heading niet vast. Iemand enig idee waar dat aan kan liggen?
grt
Mark

mogelijk per ongeluk trim op je staart ingesteld?
of is je tailservo verschoven?

Niet dat ik weet maar ik zal zekerheidshalve de mechanische setup eens nakijken. De servo kan ook niet verschuiven want hij zit op een plaatje gemonteerd achterin het frame en dat zit altijd hetzelfde....
Vreemd dat hij nu ineens langzaam wegdraait :-(

Als je de staart op tafel draaid herken je dan het gedrag van heading hold? Ofwel blijft de instelhoek van de staartrotor gehandhaaft na de verdraaiing? Of corrigeerd de gyro alleen tijdens de verdraaiing (gyro rate mode)?

Wat ik zelf ervaren heb met de nieuwe versie 3.x is dat de maximale instelhoek van de staartrotor in heading hold afhankelijk is van de gain waarde. Hoe hoger de gain, hoe groter de uitslag van de I-regelaar. Dit kan ook een oorzaak zijn van de verdraaiing.

Als je de staart op tafel draaid herken je dan het gedrag van heading hold? Ofwel blijft de instelhoek van de staartrotor gehandhaaft na de verdraaiing? Of corrigeerd de gyro alleen tijdens de verdraaiing (gyro rate mode)?

Wat ik zelf ervaren heb met de nieuwe versie 3.x is dat de maximale instelhoek van de staartrotor in heading hold afhankelijk is van de gain waarde. Hoe hoger de gain, hoe groter de uitslag van de I-regelaar. Dit kan ook een oorzaak zijn van de verdraaiing.

OK dus de gain eens verlagen dan (hoewel die gelijk is aan voor de crash en toen verdraaide hij niet...)?

Als de instelhoek onvoldoende veranderd klopt er iets niet. Heb je een andere gain ingesteld dan voor de crash? Er moet iets veranderd zijn na de crash, even alles goed nagaan wat het kan zijn.

De staart moet op zn minst gewoon de hoek in lopen.

Daarnaast zijn 3gx'en redelijk gevoelig voor trilling. Dus misschine in de staart iets niet gebalanceert of krom?

Wegdraaien van heading hold kan maar aan twéé dingen liggen, ongeacht hoe de gain staat: Het ding denkt abusievelijk dat hij stil staat, of het ding krijgt een "opdracht" om te draaien.

Dus hij initialiseert wellicht niet goed, of trillingen brengen de sensor in de war, en anders is er iets veranderd in de middenstand van de stick (trim, verlopen signaal, etc etc).

Verschoven servo compenseert hij zelf namelijk (dat is wat de I gain doet) en ongeacht hoe die I gain staat (tenzij op nul, maar dan is het een rate gyro geworden) zal hij naar het evenwichtspunt tussen rotorkoppel en hekrotorcompensatie lopen. De waarde van I gain bepaalt alleen hoe snel hij naar zijn evenwichtspunt toe loopt, niet hoe hard hij compenseert.

Alles wel uitgaande van normale mechanische instellingen uiteraard....

Groet, Bert

Bert, dat klopt helemaal.

Alleen heb ik bij de 3Gx V3.1 gemerkt dat de (algemene) gain van de gyro op een of andere manier de limieten van de i-regelaar beïnvloed. Bij een hoge (algemene) gain loopt de servo door de i-functie de hoek in. Bij een lage (algemene) gain waarde verloopt de servo maar een klein stukje.

Omdat de gain bij de 250 over het algemeen lager is merk je dit door het wegdraaien van de staart. Ik ervoer het na de upgraden van V2.1 naar V3.1. Bij het achteruit vliegen draaide mijn staart langzaam weg. Na het optimaliseren van de heli kon ik de algemene gain verhogen en ging het prima. Maar nog steeds loopt de servo niet de hoek in.

Regeltechnisch klopt dit niet en ik heb het ook nooit kunnen verklaren of op kunnen lossen.

Ik heb zelf heel sterk de indruk, dat de meeste HH gyro's een bepaald gedeelte van het stelbereik voor de I werking vrijgeven, en daarbuiten alleen maar in rate werken.

Wat jij zegt, heb ik zelf ook met meerdere gyro's gezien: Als je de trim iets uit het midden zet, loopt de servo "de hoek in" maar nét niet helemaal, en dat laatste stukje bereik je alleen maar met de stick in de hoek. Zodra je de stick weer loslaat, komt de servo weer een klein stukje terug (maar niet helemaal naar het midden).

Of dit I-bereik groter of kleiner wordt met de gain, heb ik echter nooit kunnen vaststellen.

Het kan dan best wel zijn wat jij zegt, maar het duidt wel op verkeerde mechanische instelling: het gehele pitchbereik van de main rotor, moet gecompenseerd kunnen worden door de hekrotor, binnen dit "I-bereik", anders kan de gyro zijn werk als HH gyro niet doen.

Het mag in elk geval ZEKER NIET voor kunnen komen bij gewone hoover.

Groet, Bert

Hoe dan ook, een hh gyro hoort niet te driften.
doorgaans, wat ik iig meestal tegenkom, ligt dit aan een trim of 1 of andere mix functie (bv revo) welke een beetje rudder geven tijdens bv hoover

tweede is toch een te lage gain

derde is kritischer, sommige gyro's willen het liefst eerst in normal een goede hardware setup meekrijgen, en daarna pas in hh afgesteld worden.
Zo heb ik het op mn 450 iig een keer goed gekregen.

vierde is gewoon zoeken, dan zou het nog trilling kunnen zijn. Doorgaans zie je dan dat de staart of drift, of meteen hunt. zonder een strak punt ertussen te krijgen.

Allemaal even uitgaande van het feit dat de hardware zelf goed is. Dus goede servo erop, goede voltage op de servo, geen tot weinig speling in de aansturing, geen zware punten in de aansturing, geen snaar die overspringt of een dik punt heeft (draden geknapt..)

Ik ook... :)

Ik zou toch ook even goed nakijken of je geen draadje te dicht bij de 3GX hebt liggen die de trillingen van het frame er in overbrengen... Heb er ook ooit eens een tijdje achter gezocht.

Sent from my iPhone

Dat is dus een dingetje wat ik onder standaard zaken vat...
Een gyro mag nooit het frame raken. Ook niet via een draad.
Een draad onder spanning brengt dus ook trilling over

Back