250fbl verslagje (mijn 1ste bijzondere FBL)

Mijn beslommeringen van van de week:p Ben bezig met een klein projectje om een 250 te bouwen. Nou zal iedereen zeggen mmm 250 lekker spannend:D. Voor mij is dat het wel omdat het net even weer wat anders is voor mij.(helaas alleen fotos van eindresultaat, sorry!!)


redenen voor mij waren:
1) Ik wil een FBL 250 hebben (eerste dus spannend)
2) kosten effectief, maar niet helemaal troep.
3) zo min mogelijk kabels, 3ax gyro, ontvanger etc ivm plaatsgebrek op een 250
4) moet hem kunnen vliegen met mijn eigen zender
5) Hij moet stabiel zijn, hij moet rustig kunnen vliegen maar ook 3D

nou dat waren de taken.

Tot zover de wensen van mij, wat heb ik als onderdelen gebruikt.

als basis voor de 250 heb ik een FB CopterX 250SE gebruikt, reden is ik had er nog 2, de kwaliteit van het frame is gewoonweg goed en sommige onderdelen beter als de standaard trex250SE, de lagers zijn goed (muv swash plate maar die gaat toch vervangen worden).

Let op allemaal spares of electronica die ik nog had liggen.

Hier heb ik wat spares van align op gezet die ik nog heb liggen te weten;
- landingskid (copterx is goed maar vrij laag)
- maingear
- mainblades (plastic)
- rear blades en slider (tja is 250 duus wil geen problemen met de staart)

De FB head is vervangen door een standaard FBL head.

De gebruikte electronica:

Motor: RCM-BL250 van align
ESC: RCE-BL15X van align
Tail servo: DS420 Align
Swash servos: 3x GS-9025MG analoog (analoog omdat de RX/Gyro deze beter slikt;))
RX/3AX combo: Walkera RX2618V-D

Muv van de swash servos, de RX/3AX combo, en de FBL head heb ik niks hoeven te kopen:)

Het probleem wat ik tegen zou gaan komen was natuurlijk de RX/3AX combo, waarom, simpel omdat je deze niet even aan je computer hangt om hem in te stellen, omdat je niet even simpel iets kan reversen, hij van een helicopter komt waar de servo anders geplaats zitten (ail en pitch achter, ele voor) dit zal dus ook tevens de uitdaging vormen om de RX/3AX dusdanig te plaatsen dat alles ook de goede kant op gaat, anders wordt het een kort vluchtje.

Eerst begonnen met kijken, denken, tekenen, rekenen, etc om de plaats van de gyro unit te bepalen aangezien niks gereversed kan worden, dit was een reuze klus (nee hoor ken toevellig iemand die dit al voor mij gedaan had:D) en dus de plaatsing van de gyro kwam perfect uit.

acc. tray naar de bovenste stand verhuist, unit onderste boven eronder geplakt netjes met de antenne naar achter (alsof het zo hoort).

250gebouwd, servos erin en hier kwam ik mijzelf tegen, lekker eerst alles uitgezocht op internet goede specs voor de analoge servos, juiste breedte maat, en dan vergeet je ff naar de diepte maat te kijken en ze zijn eigenlijk 3mm langer als de DS. voor de ail en pitch servo geen probleem, maar voor de elevator servo die kon ik niet aan de buitenkant van het frame zetten want dan past de canopy niet meer op de bevestiging, en aan de binnenkant komt hij voor het mooie (lees zoals het zou horen) te ver naar het frame als het armpje erop zit, het raakt elkaar net niet maar hier wil ik straks toch wel wat anders voor hebben, voor het moment voldoet het.

ESC eronder, motor erin, maingear geplaatst, kabeltjes weg van de draaiende delen. acc tray met RX/3AX geplaatst. Alle schroefjes voorzien van LT, FBL head voorzien van LT en alles zit dus nu in elkaar.

zender instellen, 1 swash servo (ccpm mixing gebeurd in gyro), ff binden en kijken of alles de goede kant opgaat.

Tja alles, lijkt de goede kant op te gaan ook bij bewegen rechts, links, voor, achter dus dat viel mee. Echter de staart servo ging net ff de andere kant op............pffffff heb ik weer dus maar even staartje uit elkaar, beugels omgedraaid (ja zijn standaard van die alu beugels) en servo naar de andere kant verhuist. Die gaat nu ook de kant op waar die heen moet. Alle endpoints even goedgezet zodat ze niet binden en hij is klaar voor een kleine maiden.

Helaas door de wind (29KMH is niet echt lekker voor een 250), geen test vluchtje kunnen maken want de gevoeligheid van de diverse kunnen wel ingesteld worden (heb alleen een vreemd gevoel dat ik daar niet veel aan hoef te doen/veranderen). En dan gaan we het meemaken of dit wonder de lucht in wil en mijn verwachtingen waarmaakt.

nu wat foto's van het eindresultaat en zoals duidelijk te zien weinig last gehad om van kabels, gyro's, ontvangers te plaatsen (want in feite heb je zelfs minder rompslomp dan met een FB 250). Dus eerste deel van de missie is geslaagd oftewel punt 1,2,3 en 4, nu 5 nog is ook niet geheel onbelangrijk:D

Het kosten effectief zit hem in de unit die ik gebruikt heb, is bewezen een redelijk tot goede unit te zijn op een V200D03 en 46Euro voor een Ontvanger icm met 3AX gyro (omschakelbaar naar met of zonder stabilisatie, ja dat heeft tie dan weer wel:cool:) vond ik wel een leuke uitdaging om die op een 250 te proberen.


t_needpics.gif
dus daar komen ze dan

p1020108g.jpg


p1020104t.jpg


p1020106o.jpg


p1020101x.jpg


p1020097q.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi mooi David,

veel geduld met dat kleine spul ...
..en de staart-servo was niet te reversen,
gewoon kan je de servo reversen en de gyro ook ??

naja, je hebt zo een perfecte oplossing zonder hoofdpijn gevonden,

zou strak vliegen, denk ik

groetjes van Uwe
 
maiden en testvlucht2

Nou vandaag de schuur maar even opgezocht (waar blijft die lente) wilde toch even kijken wat het zou doen en of het mee of tegen zou vallen.

Maiden was redelijk maar hoop gewiebel van de staart. Hij vliegt in ieder geval:) Nou moet ik zeggen zon schuur is ook niet alles maar ja bij gebrek aan beter.


Maiden vlucht




terug binnen wat aanpassinkjes gedaan, aan wat knopjes gedraaid, linkjes bijgesteld en hop weer naar de schuur voor testvlucht 2, moet zeggen dat dat wel een hele verbetering was. Nu wachten op wat windstille dagen zodat ik buiten kan testen want wat ruimte hebben is toch wel handig. Nog niet 100% maar ben best al wel tevreden:D


testvluchtje 2


 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook hier nog een dikke feli, David

:worship:


het moet maar kunnen in zo'n kleine schuur,
ik heb mijn Gaui maiden ja ook onder een
auto afdak gedaan, ha ha

trouwens geef ik ,
en zeker David ook niet,
geen advies om op deze manier indoor te vliegen


groetjes van Heli-Uwe
 
Het is een errug leuk project geworden Dave.
yellowflashcolorzpdt19.gif

Volgens mij kan die RX ook voor een 450 size gebruikt worden.

Grtz Marco.
 
Ik heb even een range check gedaan voor zover mogelijk qua afstand. Ongeveer 550feet of 165mtr op de grond. Met wat metalen tuin verlichting en een boompje er tussen in. Niet helemaal verkeerd in ieder geval zat voor een 250 want die zie je dan echt niet meer:D.

gebruikt CX250 met RX2618V-D op krukje, Devo 12S op 10dB (dus niet volle output)

rangetestrx2618vdflat.jpg


is nog niet klaar met uploaden
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1ste test vlucht buiten

Laatste update:

aangezien ik gewoon wil vliegen/testen heb ik ondanks de wind, kou en wat fijne sneeuw (28-3-2012) toch maar geprobeerd buiten te vliegen:)

bevindingen: qua stabiliteit is er niks mis mee, staart mag ietsje strakker en de gain van de ail en ele mag nog wat meegespeeld worden (eerste bochtje wag op de swash 40sec, dit kan je ook horen want is buiten beeld) maar voorlopig gaat het nog steeds goed.

let op ik ben geen super piloot, dus elke keer dat ik een heli veilig land ben ik tevreden:D op het filmpje is de cameraman bevroren dus vliegt redelijk buiten beeld;) maar ook hier weer 1ste vluchtje buiten met wind was ik niet teleurgesteld (ben misschien snel tevreden). Nu het finetunen , das het lastige want geen handleidingen, filmpjes, of aan de computer knopen om in te stellen, gewoon met de knopjes uit 1965 spelen:D

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar je hebt gefilmd, David,

en die vliegt toch goed (die David)

ik was ook vliegen (Gaui NX4), maar spanning puur, gefilmd woord later.

groetjes van Heli-Uwe
 
Back
Top