.

Je moet je schroef ook goed "borgen" door er eerst een moertje op te draaien en daarna de schroef. Dan kan je ook makkelijker je schroef vastzetten. Zo ben ik er nog geen een kwijt geraakt.

Ik weet niet of je dit al deed, anders heb ik ook geen oplossing.

Groet,
Erik

een moertje op de as draaien en dan de schroef er op tot het moertje en dan tegen elkaar vast zetten.

succes

Moertje erop
Locktite op de schroefdraad van de schroefas
Schroef erop
Steeksleuteltje op het moertje
Schroef vastzetten met de hand.

Nooit geen problemen meer, en indien nodig kan je je schroef (met het steeksleuteltje) makkelijk loskrijgen.

Hier heb ik nou ook eens een keer mee geworstelt.

De oplossing is simpel.
Een wat definitieve oplossing, maar werkt bij mij nochthans naar volle tevredenheid (gaat nooit zal ze never meer los :wink: ) is een spietje op de as monteren.
Is quite simpel even voorboren en een stuke messing draad er in persen. In geval van twijfel nog even solderen.

VAST !

Wat ik doe is in de naaf een gaatje boren daar draad in tappen.
Daar draai ik dan een roestvrijstalen imbusstelschroefje ook wel kraterschroefje genioemd in.

Je hebt dan niet een onsierlijke moer ervoor zitten.

@BProsman,

Je haalt materiaal weg uit de naaf waar je draad in tapt en dit wordt met roestvrijstaal M3 opgevuld.

Denk je nu werkelijk dat een nieuw gekochte messing scheepsschroef in balans is.
Denk je nu werkelijk zoals jij een electromotor uitlijnt die gunstig staat.

Toen ik nog als Machinist vaarde werden om de Hoofdmotor op zijn plaats te krijgen met vulplaatjes gewerkt zodat de Schroefas en Krukas op een honderste recht tegenovermekaar stonden.
Dit zijn Flensen met Paspennen en Bouten.

Modelbouw is toch wel even wat anders.

Back