27 mhz band, waarom zo weinig frequentie's??

• Topicstarter Topicstarter RogierK
  • Startdatum Startdatum
R

RogierK

Guest
Hallo,

Ik heb gezocht maar kon het niet vinden op het Forum. De 27mhz band wordt langzamerhand weer een beetje schoner door de uitvinding van de GSM en het afnemen van het Bakkie. Maar waarom zijn er maar zo weinig 27mhz banden beschikbaar?? Zie: http://www.airtoi.com/frekwen.php
Op deze lijst gaat het van 4 naar 9 en dan naar 14 etc. Waarom zijn de tussenliggende kanalen niet bruikbaar?? Verboden of stoort de 27mhz band nog te veel??

Groet,
Rogier

Alhoewel de 27 MHz band nog steeds toegelaten is voor gebruik bij vaar-, rij-, en vlieg- toepassingen bij modeltoepassingen, is het in de praktijk alleen voor speelgoed, dus kleine goedkope modelautotjes in gebruik. Daarnaast is de 27 MHz ook nog voor allerlei andere gebruikers, ik weet niet welke precies, gereserveerd. de enige nog vrije frequenties binnen deze band zijn de nu beschikbare. Het is, gezien de "vervuiling" op deze frequenties echter niet verstandig om deze voor onze hobby, waar we toch veel geduld en tijd in steken, te gebruiken.

Paul Tupker,

Ik ben niet met je eens. Voor varen en autorijden is de 27MHz tegenwoordig in Belgie en Nederland juist weer meer en meer interessant aan het worden. (auto)Merken als HPI en Traxxas hebben 27MHz-zendersets en ook Hitec levert apparatuur op deze frequentie. Dat merken als Robbe, Graupner en Multiplex geen 27MHz zenders meer leveren komt doordat er gedurende langere tijd weinig vraag meer naar was.
Op de 40MHz is het bij auto- en boten-verenigingen erg druk geworden en ook hier is men niet zeker van een 'schone' ether: alleen de kanalen 50 t/m 53 zijn exclusief voor modelbouwgebruik (en om consequent te zijn hebben bouwkranen op deze frequenties ontheffing) en zijn de kanalen 54 t/m 92 in deelgebruik met militaire toepassingen (geen idee wat die uitspoken, nooit gehoord dat iemand er last van had). Op de 27MHz is bijna iedereen vertrokken en kun je dus weer ongestoord aan het werk. De "bakkies" zijn sinds ze jaren geleden gelegaliseerd werden minder en minder in gebruik, dus daarvan heb je vrijwel geen last meer.

Om op de vraag aan te komen: op 27MHz zijn ooit maar 6 kanalen toegewezen met een tussenafstand van 50kHz (tussen 24 en 30 een afstand van 60kHz) omdat de toenmalige apparatuur veel minder smalbandig was dan de huidige. Dit is nooit meer gewijzigd, o.a. doordat de alleroudste apparatuur nog steeds bruikbaar moet zijn en zelfs ook nog in gebruik is!!!!

De kanalen ertussen zijn toegewezen aan de 27IQ bakjes. De andere kanalen zijn dus al "bezet".

27 Mhz bakkies zitten dus niet op de modelbouwkanalen.

Kijk ook eens op nationaal frekwentie register.
Daar zie je 26.96-27.41 mHz toegewezen aan CB apparatuur. Maar als je op het "i"tje klikt zie je met uitzondering van...
http://www.agentschap-telecom.nl/nfr/index.html

Corrien zei:
Op de 40MHz is het bij auto- en boten-verenigingen erg druk geworden en ook hier is men niet zeker van een 'schone' ether: alleen de kanalen 50 t/m 53 zijn exclusief voor modelbouwgebruik...

...en daar zitten nu ook babyfoons op toch?

Over die 40 Mhz. ;

In december met mijn vrouw in een grote speelgoedhandel wat sinterklaasspul gaan kopen. Ik ga naar de autootjes;haha mooi combootje: zendertje, terreinwagen +/- € 100.
Kleefde een stickertje op frekwentie: 40.685 Mhz.; werd effe niet goed!
Je raad het al: in onze klub wordt deze gebruikt om te vliegen!!

Je zal er maar aan het vliegen zijn en een paar straten verder is er een kind met zulk combootje aan het spelen.

Groeten,

Paul Siemons

daarom hoor je ook te vliegen op de 35mhz, en door de veslapping van die regelgeving (die nu overigens wel weer tot leven is geroepen) zijn er indertijd veel zenders verkocht door de winkeliers op 40 mhz om te vliegen.
die mensen zitten nu met de gebakken peren.
wel denk ik dat het zendvermogen van die dingen dusdanig klein is dat, tenzij er op het veld gereden word, je er geen last van hebt.
WEL van die fijne babyfoons etc op de 50-er kanalen.

Gelukkig zijn de meeste modelvliegvelden gelegen in-the-middle-of-nowhere, wat praktisch de kans op storingen door "foute" apparatuur klein maakt (of bestaan er al "nabranders" of "kacheltjes" voor babyfoons... ;-) ) ... en de meeste rc speeltjes hebben dermate weinig zendvermogen dat ze amper de andere zijde van de kamer halen, dus de kans dat die storen is ook vrij gering .... blijft natuurlijk altijd de kans dat een "onverlaat" in de nabije omgeving een echte RC-zender aanzet (om met zijn autootje te rijden of bootje te varen ....), maar zelfs dan is de kans vrij gering dat dan net die frequentie in de lucht is....

Gerard, 40MHz is altijd vrij geweest voor alle vormen van RB, van een verslapping is daarom geen sprake. Ik neem aan dat je doelde op de vrijgave van 35MHz voor alle vormen van RB, die vrijgave is weer ongedaan gemaakt in november 1999. Sinds die tijd is 35MHz weer alleen voor RB vliegen.

Back