27MC ombouwen naar 40 mHz?

Discussie in 'Vintage & Classic' gestart door F2B, 9 apr 2020.

  1. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Ik heb een vintage 27 MHz zender en zou die kunnen ombouwen naar 2,4 gHz. De meest betrouwbare optie maar dan mis je de vishengel.

    De zender heeft een ppm signaal en voor doorgifte heb ik het 40 MHz zendermoduul uit mijn Futaba FF8 beschikbaar, kan ik die rechttreeks aan de antenne van de 27 MHz knopen of moet daar nog een stukje electronica tussen?
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Nee, die antenne niet koppelen aan de 2,4 GHz module. Voor het aansluiten van de 2.4 GHz module zijn er twee opties. Aan een leraar-leerling connector of aan de connector waar de 27 MHz module op aangesloten wordt. Maar als de zender erg oud is dan heb je die opties mogelijk niet.

    Een andere optie is alle elektronica in de zender verwijderen en een nieuwe pulsgenerator op basis van een Arduino inbouwen. Daar wordt dan de 2,4 GHz module op aangesloten. Hier https://www.modelbouwforum.nl/threads/ombouw-vintage-zenders-naar-2-4-ghz.268753/ vindt je vele verslagen van een succesvolle ombouw.
     
  3. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Het ombouwen naar 2.4 gHz met een arduino is mij duidelijk. Vanwege de vintage uitstraling wil ik graag naar 40 mHz, de vraag is of dat kan met een ppm signaal en een Futaba 40 mHz zendermoduul.
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dan heb ik je vraag verkeerd begrepen...

    Ombouw naar 40 MHz is in principe mogelijk als je weet waar de inputpinnen van de 40 MHz voor dienen. Dan moeten zodanig worden aangesloten dat er een impulstrein de zender binnenkomt en mogelijk moeten andere pinnen ook worden aangesloten.

    Complicerende factor is dat Futaba 40 Mhz modules speciaal gemaakt werden voor een bepaalde zenderkast. Hoewel de module in een andere zender paste, waren de electrische omstandigheden, zoals antenneplaatsing, anders en werkte de module niet optimaal.

    Je kan ook de zender ombouwen naar 2.4 GHz en de oude vishengelantenne laten zitten.
     
  5. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Project vordert, we gaan niet ombouwen maar een aparte zender bouwen. Dat de 40 MHz moduul los van de Futaba kast een aantal electrische componenten mist is duidelijk. Op de print in de FF8 zitten 3 componentjes. De print ligt op zijn kop, de antenne zit links bovenaan aangesloten met signaal en GND. In de printbaan naar het moduul onderin komen daar eerst een component als brug met de opschrift 4R7J voor, dan een klein bruin wiebertje zonder opschrift en verderop nog een kruising van een printbaan met de opschrift 0, die heeft geen weestand en is waarschijnlijk een bruggetje.

    IMG_20200418_144306.jpg
    Blijft over uit te zoeken wat die andere twee dingen zijn.

    Weet iemand wat die twee componentjes zijn en of die nog verkrijgbaar zijn.
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    De 4R7J is een ferriet spoeltje met 4.7 uH, zoals b.v. deze: https://www.conrad.com/p/fastron-0805as-4r7j-01-smd-hf-inductor-0805-na-449921
    De 0 Ohm weerstanden zijn niet anders dan draadbruggen.
    Het bruine Wybertje is ongetwijfeld een keramische condensator, zonder kennis of meting absoluut niet te zeggen welke waarde. Maar als je iemand hebt met een capaciteitsmeter is het gauw genoeg te achterhalen. Ik zou het kunnen doen als we het geregeld krijgen.
     
  7. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Ik ga even kijken of ik de capaciteit lokaal gemeten kan krijgen. Corrien kwam nog met aanvullende info:

    Bij Futaba zijn zendermodulen aangepast aan de zenderbehuizing en bij sommige zenders is er ook nog op de voedingsprint wat toegevoegd aan het antenne-circuit. Van de T8U heb ik hiervan geen gegevens, behalve dan dat ik weet, dat er een 4,7uH spoeltje op de print zit, dat naar massa gaat.
    Op zich zijn deze gegevens ook niet interessant als men een andere behuizing kiest. Het zendmodule werkt dan nog steeds, alleen zal zonder opnieuw afregelen de hf-afstraling niet optimaal zijn. Voor de meeste toepassingen zal dit echter wel voldoen. Belangrijker is eigenlijk, dat er voor voldoende ground-plane wordt gezorgd. Normaal gesproken zorgt de zenderbehuizing daarvoor. Bij een doe-het-zelf constructie kun je het beste aan pin 4 van het hf-module (de antenne is pin 5) een draad aansluiten, die je rond laat lopen in de zenderbehuizing. Het andere eind van de draad plak je vast op een geïsoleerde plek.

    Dat spoeltje is ook te verkrijgen bij display electronica in Haarlem, dat kan ik op de fiets halen.
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja, zo groot zijn die spoeltjes inderdaad niet.....
     
  9. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Mijn velleman DVM9912 universeelmeter maakt er 0,2 nF van, zou dat kunnen kloppen?
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Wat heb je gemeten? Als de zelfinductie van een spoel meet wordt dat uitgedrukt in Henry. Maar omdat dat een nogal grote waarde is, wordt meestal de Micro Henry gebruikt. De capaciteit van condensatoren wordt gemeten in Farad.in de praktijk wordt de micro Farad of nano Farad gebruikt. Weer je zeker dat je meter zelfinductie kan meten?
     
  11. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    De spoel is door twee bronnen bevestigd 4,7uH te zijn, de condensator heb ik gemeten met mijn Velleman universeelmeter DVM9912 die volgens de specificaties dat moet kunnen. De vraag is of dat een geloofwaardige waarde is.
     
  12. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Dan moet dit hem worden.

    IMG_20200418_195531.jpg
     
  13. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Het zal dan mogelijk 220 pF zijn, een standaard waarde voor keramische condensatoren.
    200 pF is zeldzaam, 180 zou ook kunnen in de buurt van de 200 pF.
     
  14. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
  15. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Met een ingeschoven antenne haal ik 62m voordat de ervo's beginnen te jitteren. Dat komt overeen met het gedrag in de FF8. Met volle antenne werkt alles goed. Ombouwen gaan we niet doen, het spul komt in een eigen doosje van dezelfde afmeting als de vintage zender.

    IMG_20200424_092415.jpg
     
  16. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    De originele Futaba blijkt zo goed te werken dat ik besloten heb niet om te bouwen maar na te bouwen met de 40 MHz module. De replica heeft digitale trim, 4 gas standen en powerLED verklikker met elk hun eigen rudder settings, een throttle cut, display en 4 model geheugens.

    IMG_20200426_122907 2.jpg
     
  17. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Harderwijk
    Heb zelf ook een replica in aan bouw. Heb de afmetingen van foto's van het internet geplukt maar ben niet helemaal zeker van de juiste afmetingen..
    Zou je de afmetingen willen opgeven ter controle van mijn 3d exemplaar? Kan ik evt. een nieuwe kast printen.
    Lengte, breedte, hoogte svp.
     
  18. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Ridderkerk
    Image1587978455.142035.jpg
    Ik was van plan deze om te bouwen naar 2,4 maar dan mis ik de antenne, dus nu op zoek naar een 40 of 35 MHz Hf module
     
  19. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Kast is 90 breed, 150 hoog en 45mm dik, de knop zit in het midden op 100mm van de onderkant, de aan-uit knop zit 75mm van de linkerkant op een hoogte van 119mm. In mijn replica zitten de knoppen iets hoger vanwege de extra schakelaars.

    Op ebay.de heb ik een aantal futaba 35-40 MHz modules zien staan, van heel goedkoop tot bespottelijk duur.
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2020
  20. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Harderwijk
    Dank je voor de info. Ik gebruik 2,4 ghz met de antenne binnen in de PLA kast en een 27 mhz antenne voor de sier aan de buitenkant. Hoop dat dit kan anders moet de 2,4ghz antenne naar buiten gevoerd worden. Minder mooi.
     

Deel Deze Pagina