28 mei 2012: 3e truggycup in Zoetermeer (let op, nieuwe klasse voor beginners!)

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door snellehenk, 25 apr 2012.

  1. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    Ik zeg u dat hij nog een tikkeltje rijk staat :cool: ;).
    Buggy stuurt idd veel scherper. Truggy iets minder, maar mss is swaybar 3.0 voor en 3.2 achter toch net een tikkeltje teveel van het goede op gras/zand :D.

    PS: Uw alu pitbuddy staat klaar :)
     
  2. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Ik zal er maar ongetraind aan beginnen eh mannen grrr
    Laat me een beetje kunnen volgen aub eh :)

    @ Paul ja de ninja blijf een geweldig ding eh :D
     
  3. Paultje040

    Paultje040

    Lid geworden:
    24 nov 2011
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Eindhoven
    pff ja kan echt niet meer power gebruiken. Eerst maar eens leren rijden. Al is het wel weer een bult ervaring opdoen zo tijdens het trainen. Erg leuk.

    Je colaatje staat koud!
     
  4. pinty

    pinty

    Lid geworden:
    15 jul 2005
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Leidschendam
    nou moet ik toch er wel even bij vermelden, dat deze baan technisch wel erg leuk in elkaar zit!

    [​IMG]

    kleine impressie van de baan. De schansen stonden nog niet allemaal op hun plek.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Ackie010

    Ackie010 Guest

    Vond het echt een superdag! Heerlijk weer, veel geleerd, veel hulp gehad. Heb zelfs heel de dag een motor mogen lenen (een beest van een .28 Alpha, bedankt Paco, ook al zit je niet op MBF) omdat mijn motor speling heeft op zowel krukas als big end.

    Nog nooit eerder met een truggy gereden (überhaupt weinig off-road, alleen paar uurtjes buggy, meer onroad) en als 2e gekwalificeerd en een halve finale in de startersklasse gewonnen. Stiekem toch een klein beetje trots ondanks het feit dat het niveau natuurlijk niet hoog was. Bij de tweede finale liepen helaas de koppelingslagers in de soep tijdens de opwarmrondes. Wel genoten van de skills van Students en Masters! Jullie zijn echt snel :)

    Organisatie verdient wat mij betreft de spreekwoordelijke veer in de reet, geweldig wat een tijd en energie daarin gaat!

    Ben wel heel benieuwd wat de ervaren rijders nou van het experiment met de startersklasse vinden?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 mei 2012
  6. Hangover

    Hangover

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    406
    Locatie:
    Zeewolde
  7. Hangover

    Hangover

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    406
    Locatie:
    Zeewolde
    Bij deze Mario en de andere leden van RC club Zoetermeer bedankt voor de inzet het hele weekend.

    De gezelligheid zat er weer goed in en het weer was weer prima.
    Helaas de snelheid niet in een goede prestatie kunnen omzetten door een technische probleem. Anders had ik zeker weten mee kunnen doen voor de winst.

    Met de startersklasse erbij is prima verlopen. Ik vind het leuk om de beginners te helpen om meer plezier in de hobby tekijgen. Ik denk dat er veel mensen snel weer met de hobby stoppen omdat ze geen hulp krijgen/vinden.
    De startersklasse is ook ideaal om echt te leren rijden en afstellen(in de zandbak rondje bashen kan iedreen).

    Ik vind wel dat er stenger mag worden opgetreden door de wedstijdleiding op botsen en afsnijden. Dit gebeurd toch nog te vaak. Ook zijn er een paar rijders die moeten leren verder te kijken als alleen hun eigen auto. Als je op een rondje gezet gaat worden door iemand die een paar seconden sneller is per rondje moet je niet je plaats met alle moeite gaan verdedigen.

    Op naar de volgende!

    Werkt de site van de truggycup bij meer mensen niet?
     
  8. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Truggy.nl doet het wel maar de site is wel erg langzaam...
     
  9. Jawsma

    Jawsma

    Lid geworden:
    12 dec 2010
    Berichten:
    274
    Locatie:
    Groningen
    @Kevin, dat botsen is nog veel erger bij de buggycup. Maar inderdaad expres dwars zitten (rijden) moet bestraft worden. Maar het is moeilijk te controleren denk ik.
     
  10. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Ik heb gisteren toch ook enkele cowboy's aan het werk gezien :D

    Maar het was inderdaad een zeer leuke dag door een goede organisatie, met voor mezelf persoonlijk een heel goede uitslag.

    Starterklasse was leuk om te zien, en voor die mensen natuurlijk een zeer leuke ervaring!
     
  11. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    En de eerste filmpjes druppelen binnen, vanavond zal ik een verslag maken.



     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. dustyrick

    dustyrick Guest

    Dit was mijn eerste wedstrijd en ook voor mij de eerste keer op een circuit en ik vind het geweldig!
    Ook de vele mensen die je allemaal komen helpen en tips komen geven als er iets niet lukt of als er iets kapot is.:)

    Ik ga ook zeker vaker mee doen met wedstrijden en ben ook gelijk opzoek naar een baan in de buurt.

    Is er al bekend of er bij de volgende truggycub ook weer een startersclasse is?
     
  13. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Volgende truggycup is in Ee, Friesland. Deze wedstrijd wordt gezamenlijk met de buggycup gereden aangezien de buggycup geen baan voor die datum heeft kunnen "vinden".

    Aangezien het rijden van deze 2 klasse in zal houden dat er 90 tot 100 rijders zijn zal het waarschijnlijk niet in het tijdschema passen om er ook nog een startersklasse in te proppen.

    Wat betreft de wedstrijd in Zoetermeer was de startersklasse een soort test voor volgend jaar. In 2013 zal er een andere organisatie de truggycup gaan doen en er zijn best wel oren naar om door te gaan met een startersklasse.

    Wellicht dat er dit jaar nog wedstrijden zijn waar er weer met een startersklasse wordt gereden, ik zal dit persoonlijk aankaarten bij de organisatie. In ieder geval denk ik dat het een geslaagde test was aangezien het zowel bij de starters als de masters & students goed bevallen is.
     
  14. dustyrick

    dustyrick Guest

    Maar het is al beginner ('starter') wel toegestaan om gewoon mee te doen met de buggy/truggy cub in de klasse boven de starters ?
     
  15. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Iedereen mag altijd meedoen met de buggycup of de truggycup. Enige nadeel van beide kampioenschappen is dat er een bandenreglement geldt. En dat is nu net de drempel waardoor de meeste beginners, hobby rijders, bashers niet mee willen/kunnen doen. De meeste rijders van deze groep(en) zien er vanaf omdat ze flink kosten moeten maken om mee te kunnen doen; banden, transponder...en de rest.

    Daarnaast is een andere drempel dat de beginner vaak een stuk langzamer is dan de bestaande rijdersgroep. Om die reden hebben wij gisteren de starters de hele dag apart laten rijden en bij de finales ingedeeld op niveau qua snelheid. Op deze manier wordt voorkomen dat er hele snelle jongens rijden en enkele langzamere. Dus door het apart rijden hebben de starters een paar voordelen:

    - Geen bandenreglement
    - Indeling naar eigen snelheid
    - Je rijdt de andere rijders niet "in de weg"
    - Er is tijd om geholpen te worden door de "ervaren" rijders
     
  16. Hangover

    Hangover

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    406
    Locatie:
    Zeewolde
    Dat in de weg rijden word ook door de meer ervaren rijders gedaan(helaas). Als je gewoon goed in de gaten houdt wat er om je heen gebeurd en er bij nadenkt dat het ophouden van iemand anders jezelf ook tijd kost moet het geen probleem zijn
     
  17. Ackie010

    Ackie010 Guest

    Wat loop ik bij het begin van dat tweede filmpje interessant te doen met mijn telefoon zeg :rolleyes:

    Ik ben in ieder geval meer dan enthousiast gemaakt om wedstrijden te gaan rijden, en er zijn er meer denk ik bij de starters, dus wat dat betreft is het experiment geslaagd. Nu nog het budget om dat daadwerkelijk te gaan doen... Hoop dat ik volgend jaar echt kan gaan deelnemen!

    Bashen vind ik niet overdreven leuk, maar een track rijden daarentegen :D

    Bij R/C rijden is dat denk ik idd vooral de verantwoordelijkheid van de rijder zelf. Het is onsportief en schiet ook nog eens niet op voor jezelf. Hier straffen voor uitdelen is lastig, je kunt als wedstrijdleiding niet alles zien. Bovendien zal er altijd discussie ontstaan en die geschillen krijgen ze zelfs in F1 met alle herhalingen en slomo's niet eens altijd beslecht. Als
    je gelapt wordt is het een ander verhaal. Is de oplossing blauwe vlaggen in schaal 1:8? :wink:
     
  18. Ackie010

    Ackie010 Guest

    dubbel
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 mei 2012
  19. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    Ben niet zo ervaren met mijn 3 wedstrijden ervaring, maar zit toch al 3 keer op rij in de masterfinale :oops:.
    Jammer genoeg ken ik nog niet elke auto en weet ik soms niet of iemand in dezelfde lap zit of niet. Volgens mij zijn er nog zo.

    Al heb ik gisteren idd vaak gezien dat het meermaals achtereen gebeurt dat iemand een andere deelnemer ophoudt/express aanrijdt.
    Probeer dat in elk geval te vermijden...

    Heb gisteren nog bedankjes gehad van mijn mede belgen voor het plaats maken in de masterfinale :cool:.
    Plaats 1, 2 en 3 was niet mijn strijd, dus daar wil ik mij zeker ook niet mee moeien. Had gerust JVD op de 3de plaats kunnen ophouden om de 2 belgen een plezier te doen, maar heb hem net zo goed voorbij laten gaan.

    Anyway, heb mij gisteren uitstekend vermaakt al had ik eerst geen zin om op gras te rijden. Had op het einde geen grip meer door de soft banden. Door de hobbels ging de truggy op de achterwielen als ik teveel gas gaf. Had er wat moeite mee en ben in de 2de helft dan ook wat teruggezakt.
    Ben uiteindelijk 6de geworden en tevreden met mijn resultaat.

    Vond de startersklasse een puik initiatief en een goede opstap naar het 'echte' werk. Jammer dat er velen zo wild reden, er waren er enkele bij die met rustiger rijden zeker nog sneller waren geweest.
    Top dat onze belg Stef de klasse gewonnen heeft, gesteund en geholpen door het voltallige belgische team (niet dat het groot is, ma soit :D).
     
  20. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Bijgaand de foto's die mijn vrouw heeft gemaakt, als er nog meer foto's binnen komen zal ik hier de linkjes plaatsen.

    Image hosting, free photo sharing & video sharing at Photobucket

    Onderstaand mijn verhaal welke ook op www.truggy.nl te lezen is


    Zo, pfff ik begin weer een beetje te leven...het was een vermoeiend maar zeer geslaagd weekend, nu even de tijd om een stukje te typen...

    Toen 3 februari de agenda bekend werd gemaakt zag ik dat er 2 wedstrijden nog niet ingevuld waren en toen ben ik gaan overleggen met de crew van RCCZ of zij er iets in zagen om een truggycup wedstrijd te organiseren. Achter de schermen had ik eerst gevraagd of Jaap voor een telsysteem kon zorgen en dat was geen probleem, ook de anderen van RCCZ zagen er wel wat in dus naar Hans gemaild en die vond het een leuk plan.

    Maar ja, toen begon het... de gemeente, daar waren we al zo vaak en lang mee bezig geweest maar het is altijd lastig om de juiste persoon of personen te vinden en dan moeten die ook nog hun best voor je willen doen. Uiteindelijk besloten om te proberen direct in contact te komen met de wethoudster van sport, die hadden we al vaker geprobeerd te bereiken maar verder dan de secretaresse kom je meestal niet. Dus toen dacht ik, laten we het eens anders aanpakken we sturen een twitter bericht. Tot mijn verbazing had ik binnen een dag een reactie terug en mocht ik een plan uitschrijven met budget en alles erbij. Via de wethoudster is dit plan neergelegd bij de juridische afdeling die over evenementen gaat en zij namen weer contact met mij op....

    Het oorspronkelijke plan was om de wedstrijd op het Noord-Aa strand te houden, maar dat was geen goed plan. Eind mei al teveel recreanten, en later bleek ook nog eens dat er op zaterdag 26 mei op het Noord-Aa een beach volleybal toernooi was. Het alternatief had ik al in mijn hoofd maar tot mijn grote verbazing stelde de gemeente zelf voor om de wedstrijd op het voormalig DSO terrein te houden. Dus toen moest ik eerst weer contact zoeken met de beheerder van dat terrein. Plan aangepast, doorgestuurd naar de beheerde en weer afwachten. Na 3 weken zelf nog contact opgenomen en toen zei de beheerder dat het wel goed was...? Pfff, hobbel 1 genomen het terrein was gekozen. Dus direct dezelfde dag een evenementenvergunning aangevraagd want dat moet 10 weken voor aanvang van het evenement en de tijd ging dringen. Uiteindelijk nog wat heen en weer bellen, vragen stellen extra informatie verschaffen en pas op 10 april wisten wij zeker dat het door ging.

    Toen moesten wij alle spullen en materialen nog gaan regelen...en toen kregen we ook een paar tegenslagen te verduren. Op de site stond de datum verkeerd dus minder inschrijvingen. Sowieso viel het een beetje tegen met inschrijvingen dat was dit jaar bij de eerste 2 wedstrijden eigenlijk ook het geval. Maar met 25 rijders zouden wij het evenement helemaal niet rendabel krijgen, dus na overleg met de organisatie besloten een starters groep aan de wedstrijd toe te voegen in de hoop dat we hiermee wat meer inkomsten binnen zouden krijgen om de wedstrijd rendabel te krijgen. En eerlijk gezegd, dat was best dikke stress...

    Uiteindelijk na veel telefoontjes, verzoeken om assistentie en ook mensen die ons geheel belangeloos wilden helpen hebben we het toch voor elkaar gekregen om spullen gratis of tegen geringe vergoedingen te regelen.

    En toen was het weekend daar, donderdag met de terreinbeheerder de hoek gekozen waar wij gingen rijden, vrijdag werden de dranghekken en toilet gebracht.Vrijdagavond zijn wij bij Meubelfabriek Zaal de schansen in elkaar gaan zetten. Zaterdag hebben wij het gras gemaaid en de dranghekken en het toilet op zijn plek gezet. En zondagochtend om 8.00 verzamelen bij de opslag om alle spullen in de 2 aanhangers te laden en heen en weer te gaan rijden. Volgens mij waren het uiteindelijk 6 aanhangers met spullen, en Tony was samen met Mike op het veld onderhand al een stuk op weg met de baan neerleggen. Krap om 13.00 waren we zo goed als klaar met de baan maar we hadden geen tijd meer voor wat test rondjes, dus maar de vuurproef iedereen meteen de baan op. Ter plaatse waren de schansen al uit elkaar geweest en aangepast aangezien de rand te hoog was, maar op een gegeven moment stonden de grote schansen ook gammel. Dus na was reparaties aan de schans kon en weer verder getraind worden.

    O ja en de gemeente 13.05 stonden ze met 2 man sterk op het veld om een geluidmeting te doen, op 5 meter hoogte bij de Silverdome mocht er niet meer dan 50 dB zijn...nou we gingen het zien. Verder uitgebreid uitgelegd hoe zo'n auto werkt, hoe het zit met tanken en toegelicht dat iedereen zuinig is op zijn (dure) brandstof. Daarnaast verteld dat er op de trainingsdag geen pitstops worden gemaakt, alleen op de wedstrijddag. Maar goed toen gingen ze geluid meten, lang tijd zag ik ze staan bij het hek en toen kwamen ze weer terug wandelen, met goed nieuws...bij het hek van het veld hadden ze slechts 54 dB gemeten dus het was niet eens nodig om bij Silverdome te meten, opluchting dus. We moesten wel nog even een zeil op de grond van de pits leggen, maar dat zouden we 's avonds doen.

    In de avonduren eerst even gegeten en vanaf 20.00 tot iets van 22.30 zijn Tony en ik nog bezig geweest met de baan netjes leggen,bochten iets ruimer of juist iets scherper maken en buizen beter vast leggen. Pionnen op de plekken waar afgesneden kan worden en de baaninzet en startposities uitzetten. Toen alle spullen weer in de auto (telsysteem, geluid, auto's en alles). Pas om een uur of 1 lagen we te slapen in de camper op het terrein. En ja hoor, 5 uur weer wakker worden en niet meer kunnen slapen. 6.30 er maar uit gegaan en toen zijn we vast alles klaar gaan zetten.

    7.45 kwamen de eerste rijders binnen druppelen en tegen 9.00 was iedereen ingeschreven en konden we de rijdersbriefing doen. Even nieuw voor mij, ik sta niet graag achter een microfoon voor zoveel mensen maar toch mijn best gedaan om alles goed mogelijk uit te leggen met name ook richting de starters. En toen de wedstrijdleiding doen, kwali's geen probleem...daar kan je weinig aan fout doen. Voor de finale kwam Paco mij gelukkig even helpen (Paco bedankt!) want ik zat te rommelen. 1/4 finales gingen goed, 1/2 finales....shit de tijd stond op 15 minuten en dat moest 20 minuten zijn. Dave gaf wat advies en zei gewoon doorrijden en volgende 1/2 finale ook 15 minuten, dat leek mij ook wel zo eerlijk. Met name voor Bjorn bleek dit naderhand super balen te zijn want doordat hij een probleem had met zijn auto en 5 minuten minder tijd kwam hij niet in de finale (sorry Bjorn!).

    En toen moest de students finale starten, maar dat ging even mis. Handmatig moest ik alle heats starten en stoppen en dat kostte wel even tijd, terwijl de students al bijna 5 minuten op de baan aan het warm rijden waren. Toen miste ik ook nog iemand met een vlag, maar he...microfoon in de hand, vlag in de andere en gewoon starten die hap. Dat ging gelukkig goed

    In de masters finale moest ik zelf ook rijden dus Mike (die al de hele dag mijn backup was bij de wedstrijdleiding) had de eer om de masters finale van "Olaf Mol" commentaar te voorzien. Het werd een spannende finale waar de 2 rode duivels, Jasper (uiteindelijk met een ronde voorsprong) en Kurt het voor elkaar kregen om de hete adem van Jan en Marnix achter zich te houden. Jan en Marnix hadden samen overigens ook een flink gevecht en na een half uur rijden zat er maar 4 seconden tussen hun beiden. Daarachter was het close tussen Wesley, Sonny Rocket, Mario en Eric waarbij Wesley uiteindelijk een ronde wist te pakken op de rest, Ronny en Mario met 3 seconden verschil gevolgd door Eric op 26 seconden. Voor Henk zijn eerste masters finale en netjes uitgereden, ze worden steeds sneller de Buitendijkjes . Paco had duidelijk wat problemen anders had hij ongetwijfeld voorin mee kunnen doen om de prijzen.

    Nou pfff, wat een verhaal beetje te lang misschien

    Even een woord van dank aan:
    - Alle hulp van RCCZ rijders
    - Mijn vrouw,schoonzus en kinderen voor de catering
    - Alle rijders voor hun gezellige aanwezigheid
    - Piet voor het mooie weer.

    - Gemeente Zoetermeer voor de perfecte locatie
    - Meubelfabriek Zaal voor de schansen
    - Van der Velde 't Veentje verhuizing voor de rijdersstelling
    - Dunea voor de aggregaten
    - MBC Friesland voor het telsysteem
    - Tony voor de baan en het geluid
    - Mike voor de backup bij de wedstrijdleiding

    En iedereen die ik nog vergeten ben!
     

Deel Deze Pagina