2cel of 3cel

beste forumleden

na een hoop speur en zoek werk kom ik tot de conclusie dat ik het niet echt duidelijk gevonden krijg

mijn vraag is als volgt
miss is het antwoord net zo logisch als dat ik het uitleg maar hier komt ie

ik heb in mijn 4x4 slash een 4 ploge motor van tenshock geplaatst
ik reed hiervoor met de velineon set op 3 cellen lipos

kan ik voor het behoud van de tenshock 4400kv motor op 2 cellen rijden en dan de 3 cellen lipo voor blijven kwa trek kracht oftewel

kan een 2 cellen lipo accu sterker zijn als een 3 cellen lipo

de 3 cellen lipo die ik heb zijn 11,1 volt 4000 mah 35 c

greetz jeroen

Ik zal het zo simpel mogelijk houden.
Ja dat kan.
Het is maar net wat je bedoelt met trekkracht.
Als je tegen een heuvel op rijdt dan zal het bijna niets uit maken ten aanzien van pure trekkracht.
Met de 2 cellen is de spanning lager en daardoor zal het motor toerental 2/3X het toerental zijn als bij 3 cellen maar je komt ook gewoon boven met een 2/3 keer lagere snelheid.

Als je het over vermogen hebt dan is het maximum vermogen bij 3 cellen kortstondig 11.1X4000X35=1554000=1554watt.
Deze formule is voor elke lipo te gebruiken.
Als je dus naar van 3 naar 2 cellen gaat dan zal je met een minstens 3/2X grotere stroom rekening moeten houden om de prestatie van de 3 cellen lipo te overtreffen.
Daar moet de rest van de setup wel tegen bestand zijn.
Samen gevat als je naar 2 cellen gaat dan gaat de spanning naar beneden en zal de stroom even veel omhoog moeten om op gelijke prestaties uit te komen.;)

Laatst bewerkt:
Vermogen is spanning maal stroom. Als je bij een lagere spanning gelijk (of meer) vermogen wilt hebben, moet de stroom omhoog. Anders om geldt ook Als de spanning hoger is, heb je voor hetzelfde vermogen een lagere stroom nodig. Ga voor het gemak even voorbij aan het rendement van een motor.

In theorie is een bepaald vermogen bij elke spanning te realiseren. Dat wil niet zeggen dat dit altijd met dezelfde motor kan. Die moet voor hiervoor geschikt zijn.

Omdat hele hoge stromen slecht hanteerbaar zijn, snel veel verlies en dikke bedrading nodig, kiest men liever voor een hogere spanning met een lagere stroom.

hey jongens

ben vergeten te vermelden dat de accu die ik gezien heb 7,4 volt is met 8000 mah en 60c heeft

nu is het miss makkelijker te plaatsen

Dat betekent dus dat die maximaal 60 x 8 = 480 A kunnen leveren, en bij 7,4 V is dat dan 3 552 W.
De 3 s accu's kunnen 35 x 4 = 140 A leveren bij 11,1 V, dus 1 554 W.

De 2s kunnen dus weliswaar meer vermogen leveren, maar ze zijn dan wel in 1 minuut leeg. De 3s houden het 1 min en 43 seconden uit.

Wat de motoren aankunnen kan ik zo snel niet achterhalen.

Groet,

Ad Bakker

hey ad

ik heb als motor en regelaar
de combo van tenshock
de sc401 v2 met een 120amp continu en 760amp piek
motor is een 4400 kv en die heeft 400kv teveel voor 3 cellen
vandaar dat ik dus eigelijk miss op 2 cellen moet gaan rijden

greetz jeroen

Kan je dan niet veel eenvoudiger op 3s blijven rijden en het gas op je zender begrenzen tot 90%? Dan kom de op een onbelast toerental van 0,9 x 3 x 3,7 x 4400 = 43 956 omw/min (gelijk aan dat van een 4000Kv motor op 100%)

Met 2s ga je wel ineens terug naar een onbelast toerental van 2 x 3,7 x 4400 = 32 560 omw/min. Dan ga je toch echt inleveren op snelheid!!!

Groet,

Ad Bakker

... en 760amp piek ...
Dat getal is marketingkolder, grenzend aan oplichterij, kun je gevoeglijk vergeten, niet mee/op rekenen. Helaas nog steeds schering en inslag bij fabrikanten/leveranciers voor RC auto's:
Speed Passion ESC brushless - MBF
C-waarde Lipo/burst current ESC - MBF

Het is niet verstandig om te hoge motorstroom te beperken via de zender, de motorstroom neemt namelijk niet af zoals je zou verwachten (accustroom neemt uiteraard wel af). De regelaar krijgt het zelfs moeilijker daardoor.
Uitleg
Castle Creations | FAQ: General
-> 6. Can I control how much current ...

Laatst bewerkt:
Back