2D tekenen (landing gear voor multicopter): tips gevraagd!

Ondertussen heb ik een heel nieuwe sectie van ons forum leren kennen, vroeger kwam ik er nooit: verlijming en constructie inclusief het sub-forum CNC.
Heel erg interessant dat CNC'en, alleen superduur om zelf aan te schaffen.
Maar ik heb ondertussen al een tip gekregen waar ik m'n landing gear kan laten CNC'en.

Dan rest me alleen nog het ontwerpen van de landing gear.
Alleen ben ik een volledige newbie als het op ontwerpen/tekenen aankomt.
Heb al wat zitten klooien in SketchUp, lukt nog niet echt goed. Heb vooral problemen met de lijnen en bogen te krijgen waar ik ze wil hebben. ;) Bovendien is SketchUp 3D, wat eigenlijk niet hoeft.

Als iemand tips heeft over hoe je aan zo'n specifiek ontwerp begint, dan mag je dat hier gerust laten weten.
Ook eenvoudige demo-ontwerpjes mag je hier posten.

Of als iemand andere eenvoudige (liefst gratis) 2D tekensoftware kent (buiten SketchUp), dan mag je dat ook laten weten!

Hoe kun je trouwens nagaan of jouw 2D ontwerp voldoet aan de normen van de CNC-machine/CNC-software?
Want ik veronderstel dat je makkelijk fouten kunt maken hierin?

Dus alle tips m.b.t. eenvoudige 2D ontwerpen zijn welkom!!

Als ik het bestand geëxporteerd heb in SketchUp test ik het altijd even in Cut2D, ook een gratis programma. (er bestaat ook Cut3D)

Michel tekent ook in Cut2D, maar wel de betaalde versie geloof ik. Je kunt ook in de gratis versie tekenen, maar dan moet de persoon met een CNC machine die software ook hebben omdat het een eigen bestandstype gebruikt geloof ik (gelijk SketchUp).

Verder kan ik wel goed tekenen maar met landingsgear ben ik niet echt bezig geweest. (hoeft niet bij mijn mini quad ontwerp)

Groeten,

Zal nog eens een tip geven :
Zoek op machineshop dat is een dienst dat ontwerpen cnc't wel duur maar ze hebben ook software dat gratis is en dit is echt makkelijk om te werken en je kan exporteren naar dwg , stuur dit dan door naar de cncman en deze zal de fouten er wel uit halen . Zo was hetbij mij

Zal nog eens een tip geven :
Zoek op machineshop dat is een dienst dat ontwerpen cnc't wel duur maar ze hebben ook software dat gratis is en dit is echt makkelijk om te werken en je kan exporteren naar dwg , stuur dit dan door naar de cncman en deze zal de fouten er wel uit halen . Zo was hetbij mij

Ja, dat bedoel ik nou! Da's een makkelijk programma om 2D in te tekenen.
Je kunt makkelijk bogen maken, punten verslepen, kortom handig om mee te werken.

'k Ga proberen hier iets deftigs mee te produceren! :)

Edit: @ Helmuteke, je weet ook toevallig niet hoe je een vorm uit een bepaalde vorm moet snijden? Ik probeer hier een vierkant uit een vierkant te halen, alleen stapelt hij de figuren...

Laatst bewerkt:
@ edo, bedankt voor de tips, maar het lukt me niet om een deftig landingsgestel te maken in SketchUp. :(
Als je voorbeelddesign hebt voor me, plant ze dan hier gerust neer!

Edit: @ Helmuteke, je weet ook toevallig niet hoe je een vorm uit een bepaalde vorm moet snijden? Ik probeer hier een vierkant uit een vierkant te halen, alleen stapelt hij de figuren...

Ik had dat met gaatjes , selecteerde dit toen en kon zeggen of dit gat of top wa , maar weet niet meer hoe

Het 2D tekeningetje an sich stelt niet zoveel voor. Je zult jezelf natuurlijk wel het programma moeten aanleren, maar zelfs in Autocad kan denk ik iedereen binnen een paar uur wat lijnen en bogen op "papier" krijgen. Het belangrijkste is, dat al je lijnen netjes aansluiten, zodat er gesloten contouren ontstaan (en natuurlijk dat je het bestand aanlevert in een formaat waar de frezer/snijder iets mee kan)

Als je zelf niet over de benodigde machines beschikt, zal degene aan wie je het frezen/snijden uitbesteed hoogstwaarschijnlijk zelf het snijbestand aanmaken (tenminste, ik ken er weinig die zomaar "in the blind" een aangeleverd bestand in de machine durven te zetten om vervolgens op de startknop te drukken)

eerst een af druk maken en dan de z niet op het materiaal plaatsen maar hoger dan nullen en dan kan je droog draaien zeg maar en kijken of het klopt.
je kan ook een pen plaatsen en het over tekenen klopt dat dan zit je goed en anders ja dan kan ke weet achter de pc duiken.

ik gebruik cut2d klinkt raar maar werkt erg lekker.
heb autocad geprobeerd maar krijg het niet tussen me oren.
als ik de tekening klaar heb maak ik er een text file van zeg maar en die stop ik weer in mach3 en die kan daar mee om gaan.
het progamma is niet zo heel duur meen 150 euro en heb er al flink wat plezier aan gehad.
jammer dat me cnc freesbank te klein is voor plaat werk en er een router moet komen.

link naar het progamma.
http://www.vectric.com/WebSite/Vectric/cut2D/c2d_index.htm

Laatst bewerkt:
rhino 3d... kan je ook prima 2d in tekenen
anders autocad

Dat zijn nogal dure oplossingen, de goedkoopste versie is die voor studenten: $195.
Zo'n investering wil ik niet maken, aangezien ik een totale leek ben op gebied van tekenen.
En het is ook maar voor sporadisch gebruik.

Helmuteke heeft eigenlijk al de gouden tip gegeven: MachineShop. :D
Werkt echt heel makkelijk, eenvoudig punten slepen enzo. Heel gebruiksvriendelijk.
En je kunt exporteren naar .dxf bestanden. Ideaal dus!

Tips blijven nog steeds welkom.
Als iemand nog software kent (zoals MachineShop) met nog meer mogelijkheden, laat het dan gerust weten.

Back