2de hans calmato trainer: waarop letten bij aanschaf

beste forumers / modelvliegers,

ik ga een 2de hands calmato bovendekker trainers kist van iemand over nemen omdat ik ga beginnen met modelvliegen bij een club.
waarom moet ik letten bij de aanschaf?
het enige wat ik zelf al wel weet is dat ik goed op de folie moet letten.

alvast bedankt voor de tips

groeten stephan van schijndel

zoals bij elk vliegtuig moet je erop letten dat het stabilo niet scheef staat ten opzichte van de vleugel.maar als het al tweede hands is en al gevlogen heeft zal dat wel goed zijn.eigenlijk moet je er gewoon op letten dat er niets van hout aan gebroken is.de loskomende folie is bekend bij kyosho.

succes!

Als er een motor bij zit kan je door aan de prop te draaien voelen of de lagers niet verroest zijn. Als je al weet bij welke club je gaat vliegen en al lid bent, kan je misschien iemand vragen om mee te gaan als je naar de kist gaat kijken.

Hier en daar wat ontbrekende strippen folie is niet erg, ben er al een aantal verloren:rolleyes:. Inderdaad inherent aan Kyosho, de kwaliteit van de folie is wat minder, maar eventueel op te lossen met wat blanke lak te spuiten.

Let op de voorkant of het balsa niet verzadigd is van de 2-takt benzine en kijk ook naar het neuswiel en vooral de bevestiging ervan. Is namelijk niet de sterkste constructie. Verder redelijk probleemloos.

je zegt dat je gaat vliegen bij een club dus komt het vliegtuig daar ook vandaan?????? zo ja ,mischien even door je instructeur er na laten kijken :p

suc6 john

er gaat inderdaad een ervare iemand mee kijken bij de aanschaf van de calmato;)
maar wil dan toch nog effe graag de specifieke aandachts punte weten aangezien degene die met mij mee gaat geen ervaring met de calmato heeft.

bedankt voor de tips

bij de calmato is dat simpel
aandachtspunten :

de folie dit is het slechts beklede arf vliegtuig wat er volgens mij bestaat.
verder is het een ontzetend mooie trainer hij zou alleen €20 meer moeten kosten en dan met goede folie

eventueel opnieuw bespannen van bepaalde delen is voor mijn ook verder niet zo`n groot probleem.

denk dat ik de perflex zender maar gelijk moet verwisselen voor een duurdere?

zijn de standaard servo`s en elektronica van een calmato gewoon goed? of kan dit beter ook voor beter verwisseld worden?

mvg
stephan van schijndel

zijn de standaard servo`s en elektronica van een calmato gewoon goed? of kan dit beter ook voor beter verwisseld worden?

standaard gemonteerde servo's en elektronika voor een calmato bestaat niet,er word normaal gezien niets van elektronika bijgeleverd.er bestaat wel een set maar dat is met futaba servo's (3003) en die zijn supergoed
je kunt er bv Futaba of graupner of hitec in schroeven.ook towerpro zal passen maar dat zijn minder kwaliteit servo's,
en met een goede Futaba ontvanger zit je ook altijd goed

de calmato trainer staat bij mij thuis:)

echter zijn er wel enkele verbeter puntjes.
stabilo over nieuw bespannen.
perfext servo`s vervangen of zijn deze redelijjk?

moter loopt prima
zaterdag zal de maiden plaatsvinden

oke netjes stefan
veel plezier met je nieuwe hobby en veel veilige vlieguren

ps. welke club ga je vliegen
enne o ja we zijn hier gek op fotos en filmpjes:D

foto`s komen snel,

hopelijk zaterdag de maiden:)

qau club zat ik te denken aan berlicum of denbosch maar daar moet ik nog voor informeren

bij deze de foto`s

Foto Preview

Foto Preview

Foto Preview

Foto Preview

ik weet niet hoe ik de plaatjes direct kan plaatsen.
zoals jullie kunne zien is de folie er niet al te best aan toe. maar dat lossen we wel op bespannen is niet zo`n probleem bij een calmato.

maja welke kleur? doorzichtig geel? rood wit alla robbe charter?

zender word een futaba en de club mvv denbosch als alles tenminste volgens plan verloopt.

eerst maar eens gaan trainen voor het brevet.

groetjes stephAN

Foto-8S4YMKVP.jpg

even mijn bericht quoten, zie je hoe ik dat gedaan heb, kun je het zelf doen :)

De truuk: als je de foto op het scherm hebt, er met rechtermuisknop op klikken en 'eigenschappen' kiezen. Dan alles wat er bij 'adres' staat kopieren.

Dan hier op het forum dat geheel tussen img tags zetten, dus [ img ] http://www.mijnalbum.nl/Foto-8S4YMKVP.jpg [ /img ] maar dan zonder al die spaties ertussen..

De folie.. zo lang er nog folie opzit, zou ik er niets aan doen. Ga er eerst maar eens mee vliegen en als het dan echt niet meer gaat, kun je altijd nog gaan folieen..

Laatst bewerkt door een moderator:
Back