2e hands wel of niet?

Ik ben me al een tijdje aan 't verdiepen in heli's:cool:. 1 ding weet ik zeker....uiteindelijk moet 't voor mij een Mini Titan e325 worden.
Deze wilde ik in New York :)(met de zomervakantie) kopen maar daar zitten geen modelbouwwinkels, voor zover ik weet.

In de "te koop" sectie staan een paar interessante maar ik vind 't altijd leuk en leerzaam zoiets zelf te bouwen:cool:.

Vraag: Is 2e hands verstandig, je weet immers nooit de toestand van een model??:confused:
Ik heb alleen nog maar een beetje simulator (Reflex) ervaring dus, is de zekerheid van een model in goede staat belangrijk.

En nog een vraag Ik zit te denken aan een GY401 gyro. Wel een goede dacht ik...of zijn er betere alternatieven??:confused:

Alvast bedankt:D!

Gertjan

Ik kan mij niet voorstellen dat een wereldstad zo groot als de gehele Randstand met voorsteden erbij geen enkele modelbouwzaak heeft. Even vluchtig googlen heeft mij al geleerd dat er zeker 6 zijn. Als je het gaat utizoeken met de online Yellow Pages van New York dat je op enkele tientallen komt.

Gebruikt kopen, tja, het is een religie. Sommigen zweren erbij en anderen moeten er fanatiek niets van hebben. Van iemand hier van het forum die al flink wat posten achter zijn naam heeft is het wel vertrouwd dacht ik.

Ik kan mij niet voorstellen dat een wereldstad zo groot als de gehele Randstand met voorsteden erbij geen enkele modelbouwzaak heeft. Even vluchtig googlen heeft mij al geleerd dat er zeker 6 zijn. Als je het gaat utizoeken met de online Yellow Pages van New York dat je op enkele tientallen komt.

Gebruikt kopen, tja, het is een religie. Sommigen zweren erbij en anderen moeten er fanatiek niets van hebben. Van iemand hier van het forum die al flink wat posten achter zijn naam heeft is het wel vertrouwd dacht ik.

Zit wel iets in wat je zegt. Maar ze moeten natuurlijk maar net Thundertiger hebben in NY. Hier in Nederland heb ik ook de indruk dat er meer Align wordt aangeboden.

Ik vind de TT net iets mooier en voor zover ik weet, goedkoper in onderdelen.

Ach, het merk maak geen ene zier uit. Dat is meer iets voor jezelf. Er zullen nu waarschijnlijk zeer heftige en boze reacties volgen, maar je kan net zo goed een Esky King V2 of de nieuwe V3 kopen. Ze zijn 2 keer "slechter" maar 4 keer goedkoper. Align laat zijn spul ook in China maken en schrik niet dat het uit de Esky fabriek komt. Een King V2 heb je al voor 130 euro met zender en de hele reutemeteut erbij. 2 tientjes erbij en je vliegt 2.4ghz. Als je een Trex goed naar de vodden vliegt ben je al een nieuwe King aan reparatiekosten kwijt.

Als je echt goed spul wil, ik bedoel echt goed spul, dan moet je een Duitse Vario gaan kopen. Maar dan begin je bij 700-800 euro ex elektronica.

Edit, ik zie dat je een beginner bent, laat je goed informeren of de gekozen helicopter een zogenaamde 3D helicopter is. Indien ja, niet kopen! Daar krijg je spijt van. 3D helies worden gezien als de ulitieme helicopter en er zou niets beter op de wereld zijn omdat het nu dik in de mode is. 3D is een bebaalde vorm van stuntvliegen en deze 3D helicopters heb je helemaal niets aan, dat is weggegooid geld omdat die dingen bijna niet te besturen zijn. Ze zijn dan ook specifiek voor ervaren (stunt) vliegers gemaakt. Deze helicopters zijn buitengewoon zenuwachtig en agressief. Als beginner moet je een stabiele en rustige machine hebben die niet gelijk als en raket aan de hemel toe vliegt als je nog maar naar de collectieve wijst.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het staat of valt met de verkoper. Er zijn mensen van wie ik wel een 2e hands heli zou durven te kopen, als ik heli zou willen vliegen. Als je de verkoper kent en vertrouwt, zie ik geen reden waarom je het niet zou doen.

Dat wordt een ander verhaal als je de verkoper niet kent. In dat geval zou ik zeggen: hard wegrennen. De meer ervaren helivliegers bij ons op de club worden bijkans boos als je de termen 2e hands en heli in 1 zin zet. Reden: te vaak hebben ze mensen gezien die opgescheept zijn met de slecht vliegende troep van een ander. Een goed vliegende heli zal men niet snel verkopen.

Wil je dan toch kopen van een onbekende verkoper, neem iemand mee die er verstand van heeft en laat het ding voorvliegen en laat als het kan ook diegene die je zelf hebt meegenomen er mee vliegen.

Koop als beginner NOOIT, NOOIT en echt NOOIT ongezien en ongevlogen een 2e hands helicopter van iemand die je niet rechstreeks kent. Als je dat dan toch doet, doe het dan in elk gevan NEVER NOOIT NIET van marktplaats. Als je ervaren bent kun je dat nog gokken, als de prijs bv. zo is dat de onderdelen alleen het al waard zijn, maar als beginner doe je jezelf een groot plezier door iets meer uit te geven aan materiaal waarvan je weet dat het goed is..

Dat zeg ik niet uit eigen ervaring, maar is er bij mij door ervaren helipiloten op de club wel behoorlijk ingetrimd.. waarvan akte :)

Voor ik ter bedde ga zeg ik nog 1 ding:

Ben je een beginner: koop gewoon een nieuwe King, 130 euro een paar houten rotorbladen erbij van 7.50 per set, een paar hekrotorbladen van 2,50 per set en een staartstuk van 4,50 euro per 2 stuks, een trainings kruis van 8 euro, 2 accus van 20 euro per stuk erbij en voor nog geen 200 euro heb je een leuke kist met veel reserve onderdelen.

Dan kan je later altijd nog uitbereiden naar carbon bladen, carbon staartstuk, carbon vinnen en aluminium onderdelen en een brushless setje. En zelfs deze hele zwik koop je nieuw rond de honderd euro.

En nog later heb je zelfs keuze uit 3 schaalrompen voor de King die rond de 100 euro kosten.

Als je wil kan je voor 450 euro een vol alu-carbon brushless 2.4ghz schaal model vliegen die niet echt slechter vliegt dan een Trex of welke andere dan maar ook in de 250 - 350 klasse.

Kort: hij moet zich eerst even steving verdiepen in wat er allemaal is en sla daarbij Chinees spul niet over, dat wordt per dag beter en de dure merken laten het er ook maken, je betaald er alleen meer voor.

De keuze tweedehands of nieuw hangt ook voor een deel van je karakter af: Hoe goed een gebruikte heli ook is volgens de vorige eigenaar (en er zijn er heus bij die niet liegen), alleen al omdat je het machientje niet door en door kent, loop je de kans bepaalde handelingen, zoals vliegklaar maken, starten, optoeren etc. anders te doen als de vorige eigenaar. Wat de precieze oorzaak ook is, meestal treed er vrij vlot een defect op. En daarna begint het: frustratie, je verliest mogelijk het vertrouwen in het ding etc etc. Als je daar mee overweg kunt, is het prima, maar als je je daardoor zou laten beïnvloeden, raad ik je dringend aan om nieuw te kopen.

Succes met je beslissing!

Bert

In elk geval weet ik dat 't een mini titan moet worden. Niet de "SE" versie want, zover ben ik nog lang niet. Ik vind het een mooie heli met relatief goedkope onderdelen.

Ik heb hier pas ook gelezen dat dat voor een beginner te doen moet zijn.

Over een paar maanden schaf ik 'm pas aan dus, ik heb nog wat tijd om met "Reflex"te trainen.

Bedankt alvast voor jullie hulp/reacties....tof!!

Ik wil helemaal niet pessimistisch klinken maar raden jullie echt een cp aan tov iemand die enkel nog maar op een sim gevlogen heeft?
Waar is de instapdrempel gebleven om iemand gezien zijn ervaring wat te begeleiden?
Dit lijkt me net hetzelfde als iemand die rijlessen wenst te volgen om met een wagen te rijden direct in een F1 wagen te laten plaatsnemen.

Waar ligt trouwens het verschil van een CP heli van 130 tov een heli van 300 Euro?
Idd, ervaring, know how en gevoel en gewenst vlieggedrag maar niet ten koste van onervaren piloten en hun ambitie om direct met de top te beginnen vliegen.

ik zou echt wel lager mikken, als beginner is het moeilijk, heel moeilijk om nog maar van de kosten te zwijgen als je crasht en opnieuw mag beginnen
Als je direct met een cp begint, hem crasht ,hersteld en opnieuw begint...etc....etc...., zal je al vrij vlug door een budget heen zitten waar sommigen van dromen om jaarlijks op vakantie mee te gaan.

Laatst bewerkt:
Ach, het merk maak geen ene zier uit. Dat is meer iets voor jezelf. Er zullen nu waarschijnlijk zeer heftige en boze reacties volgen, maar je kan net zo goed een Esky King V2 of de nieuwe V3 kopen. Ze zijn 2 keer "slechter" maar 4 keer goedkoper. Align laat zijn spul ook in China maken en schrik niet dat het uit de Esky fabriek komt. Een King V2 heb je al voor 130 euro met zender en de hele reutemeteut erbij. 2 tientjes erbij en je vliegt 2.4ghz. Als je een Trex goed naar de vodden vliegt ben je al een nieuwe King aan reparatiekosten kwijt.

Als je echt goed spul wil, ik bedoel echt goed spul, dan moet je een Duitse Vario gaan kopen. Maar dan begin je bij 700-800 euro ex elektronica.

Edit, ik zie dat je een beginner bent, laat je goed informeren of de gekozen helicopter een zogenaamde 3D helicopter is. Indien ja, niet kopen! Daar krijg je spijt van. 3D helies worden gezien als de ulitieme helicopter en er zou niets beter op de wereld zijn omdat het nu dik in de mode is. 3D is een bebaalde vorm van stuntvliegen en deze 3D helicopters heb je helemaal niets aan, dat is weggegooid geld omdat die dingen bijna niet te besturen zijn. Ze zijn dan ook specifiek voor ervaren (stunt) vliegers gemaakt. Deze helicopters zijn buitengewoon zenuwachtig en agressief. Als beginner moet je een stabiele en rustige machine hebben die niet gelijk als en raket aan de hemel toe vliegt als je nog maar naar de collectieve wijst.

Met alle respect, maar dit is 2 keer bullshit. Align heeft zn eigen fabrieken, ze zijn ook begonnen met huishoud spul. Die hebben ze ook niet in andere fabrieken laten maken.

Verder is je idee van een 3D heli compleet het tegenovergestelde van hoe het daadwerkelijk is. Zo'n heli moet goed en precies te besturen zijn. Natuurlijk zijn er wel mensen die denken dat ze voor 3D hun heli zo giftig mogelijk moeten afstellen, maar dat zijn alleen stickbangers die niet daadwerkelijk echte figuren kunnen/willen vliegen.

Ik koop in het vervolg alles nieuw in de doos en doe het zelf..heb een t rex 450 NIEUW in de winkel gekocht, gebouwd en afgesteld..(verkeerd...)bij nadere inspectie stond de staart scheef,miste ik de moertjes op de ballink-schroefjes van de servo-hevels en was de canopy met een schaar uitgeknipt..(die is nu dus overal aan het scheuren..)kortom; ik ben voortaan te bang voor verborgen mankementen..koop voort alles nieuwin de doos, liefst met de fabrieks-tape er nog op...

Ik ben zelf begin dit jaar begonnen met heli vliegen met een T-Rex 450SE, 2e hands gekocht via dit forum en had alleen ervaring met het vliegen op de simulator. De verkoper kende ik niet, maar hij kon de heli voorvliegen, de heli hing mooi stabiel in de lucht. Thuis de heli opnieuw zelf afgesteld op mijn eigen zender (kijk eens op de helifreak.com naar de filmpjes van Finless Bob, daar leer je een hoop van). En via het RCpilotenforum iemand in de buurt gevonden die de heli wilde nakijken en er ook bij was de eerste keer dat de helicopter in de lucht ging. Viel allemaal reuze mee, het was net als op de sim. Als je een goede simulator hebt en je kan daar vloeiend vliegen (het moet geen moeite kosten, maar gewoon vanzelf gaan) dan moet het in het echt ook lukken. Zoek wel begeleiding, zeker de eerste keer!

Als ik het opnieuw zou moeten doen zou ik het weer zo doen, als ik iedereen zie klooien met die E-Sky/Walkera troep ben ik blij dat ik die weg niet gekozen heb. Starten met een '3D' CP heli kan, maar doe het voorzichtig, stap voor stap en met begeleiding. Doe vooral niet te gek, de eerste tig lipos tail-in hoverend leegvliegen is al een hele prestatie ;)

Laatst bewerkt:
Met alle respect, maar dit is 2 keer bullshit. Align heeft zn eigen fabrieken, ze zijn ook begonnen met huishoud spul. Die hebben ze ook niet in andere fabrieken laten maken.

Verder is je idee van een 3D heli compleet het tegenovergestelde van hoe het daadwerkelijk is. Zo'n heli moet goed en precies te besturen zijn. Natuurlijk zijn er wel mensen die denken dat ze voor 3D hun heli zo giftig mogelijk moeten afstellen, maar dat zijn alleen stickbangers die niet daadwerkelijk echte figuren kunnen/willen vliegen.

Jij VIND het stierekak, of het stierekak IS, is nog maar de vraag.

Ik heb diverse mensen die zo'n 3D ding vliegen met deze uitlatingen gehoord, maar ik geef natuurlijk toe dat die er helemaal geen verstand van hebben. Je begind meestal onder aan de ladder, een 3D zit niet op die plaats. Voor de rest interesseert het mij geen moer. Feitelijk is het zo dat als beginners een vraag stellen en gelijk er al een merk bij gaan noemen dat ze eigenlijk alleen maar een bevestiging van dat merk zoeken. Strikt genomen had topic opener de post ook niet hoeven schrijven, de gewilde configuratie was reeds bepaald en staat vast.

Natuurlijk is bevestiging leuk.Maar ik sta dus, wel voor jullie mening open. Ik heb ideeën in mijn hoofd voor wat t zou kunnen worden..niet wat t MOET zijn. In mijn ogen leek de mini titan een goede keuze en zeker geen 3D! dat snap ik ook. Posted via Mobile Deviceik u

Ik begin nu ook net met een 3D helicopter, maar ik vlieg hem gewoon fixed pitch.. Ik ben al half-stick voordat hij uberhaupt de lucht in gaat en gedraagd zich uitermate rustig in de lucht.

Pas als ik een knopje op m'n zender omgooi gaat hij draaien met 1600rpm en dan ga je cp vliegen.. Ik snap daarom eigenlijk niet waarom het niet verstandig is om een cp heli te kopen en hem vervolgens gewoon fp te vliegen?

De minititan is ook een goede keuze als beginnersheli, maar zeker na verloop van tijd ook geschikt als 3Dheli.

Welke electronica is het beste voor een beginner?? Ik wil natuurlijk een zeer stabiele heli omdat ik dus, nog een beginner ben.

Wat is jullie advies?

Alvast bedankt!!

Gertjan

Ik zou als servo's op de swash voor HS65MG gaan. Voor de gyro een 401 of beter (budgetafhankelijk).

Zender naar eigen keuze, 2.4ghz is aan te raden.

ik vind nieuw of gebruikt maakt niet uit
motor en electro-delen uitproberen de rest is meer een vertrouwing kwestie
de kit die je koopt indien gebruikt schroef je thuis gewoon helemaal uit elkaar ,controleert ieder deel appart en zet hem weer in elkaar
al heeft ie een crash gehad ,als de kapotte delen zijn vernieuwt
is ie toch weer nieuw
doen we zelf toch ook
kopen ook niet na iedere crash een nieuwe kit of wel(nou ik niet)

Back