2e hands zwever gekocht... weet iemand het naam/type?

Hoi!

Ik heb vandaag een 2e hands zwever gekocht.
Nu staat er overal met grote letter Graupner op dus dat zat waarschijnlijk wel het merk zijn maar nu wil ik graag de naam en/of type weten.
De persoon waarvan ik de zwever heb gekocht had geen gegevens.

Hier zijn wat foto's:

jb-107_0757.jpg

jb-107_0758.jpg

jb-107_0759.jpg

jb-107_0760.jpg

jb-107_0766.jpg

jb-107_0769.jpg

jb-107_0771.jpg

Alvast bedankt!

Jan Weststrate zei:
Hallo Jeroen,

Graupner is inderdaad het merk.
Het type staat met grote letters op de vleugel: ASW22B.
Groeten, Jan

En dat wist ik dus niet zeker...
Er staan wel vaker fantasie nummers op de stickervellen die ze bij de kistjes proppen.

De vorige eigenaar had geen documentatie en dus ben ik op zoek gegaan op internet maar helaas.
Ook op de site van Graupner kan ik geen informatie vinden van dit toestel.
Heeft iemand de toestel of weet iemand waar ik documentatie kan vinden?

Waarvan is de kunststof romp gemaakt?
Dit wil ik graag weten i.v.m reparatie/verlijming.
Waar ligt het zwaartepunt van dit toestel?
Heeft er iemand een bouwtekening en/of beschrijving?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Het zwaartepunt ligt gewoonlijk op de ligger, dus je zou het daar kunnen proberen en verder het zwaartepunt vliegend bepalen.

De romp is gemaakt van ABS, een soort geblazen plastic. Niet echt licht maar verder niets mis mee. Je kunt deze romp het beste verlijmen met Stabilit express.

De ASW22Be is een al wat oudere Graupner zwever. Hoewel wat aan de zware kant is het een prima zwever. En gewicht is nou eenmaal niet echt een nadeel in een zwever, zeker in Nederland niet. Als het model nog goed is, zou ik er zuinig mee zijn en misschien wat moderne componenten gebruiken om hem iets lichter te maken.

Weet zeker dat je er veel plezier van zult hebben.

:D

Eelco zei:
De romp is gemaakt van ABS, een soort geblazen plastic. Niet echt licht maar verder niets mis mee. Je kunt deze romp het beste verlijmen met Stabilit express.

Bedankt Eelco voor je reactie. Hier kan ik wat mee.
De zwever ziet er nog goed uit maar ik moet een reparatie maken in het staart gedeelte waarbij ik balsa in de staart ga verlijmen.
Kan ik hiervoor ook die Stabilit gebruiken?

Maak hem niet te zwaar.Ik zou er geen balsa inleggen.
Wat ik vaak doe is de romp wat dunner schuren aan de buiten kant niet te veel en dan met stabilit express er een panty op lijmen en dan met
lichte balsa plamuur plamuren.
Ik ben de naam van de plamuur even kwijt
En het zwaartepunt moet je op het dikste punt van de vleugel leggen.
en dan in de lucht net zo lang verschuiven tot hij niet meer pompt

Ik herinner me nu dat, toen ik zo'n 15 jaar geleden begon met vliegen, ik toen geholpen ben door een clubgenoot die ook met deze kist vloog.
Deze man vloog er altijd heel erg hoog mee, ik weet nog dat ik dat altijd een indrukwekkend gezicht vond, zo'n kist van 2.70 spanwijdte als een klein stipje onder een wolk...
Zelf heb ik de Electro Junior van Graupner gehad met een romp van hetzelfde materiaal. Stabilit Express werkt perfect voor het verlijmen van hout met dit soort rompen.

Groeten, Jan

Bertus zei:
Maak hem niet te zwaar.Ik zou er geen balsa inleggen.

Het probleem is dat het "plateau" boven op de staart waar de stabilo op ligt aan de randen gescheurd is. (waarschijnlijk door een crash). Aan een kant staat hij zelfs open (zie foto)
Dit "plateau" zou dus eigenlijk vervangen/gerepareerd moeten worden.

staart.JPG

De rafelige rand die je ziet zijn nog resten witte siliconenkit van de vorige gebruiker. Het "plateau" zit aan de ronde voorkant en de achterkant wel vast aan de staart.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een goede manier om dit te repareren.

De romp is inderdaad gemaakt van ABS.
Ik heb de staart langs achter open gesneden waardoor langs binnen kan bewerken. (later lijm ik in deze opening weer een balsa/multiplexlatje waarin de schanieren bevestigd worden)

Zou je dit ook kunnen verstevigen aan de binnenkant met e.v.t glasvezel?
Kan ik daar ook die stabilit express voor gebruiken of kan dit met epoxy?
Zou je ook het te repareren gedeelte vol kunnen laten lopen (met epoxy?) en daarna uit laten harden of is dat weer een zware oplossing?

Ik wil de schade langs binnen uit repareren en daarna de buitenkant afwerken.
Hoe kun je ABS het beste afwerken?
Kun je het b.v schuren, plamuren en lakken?

Wie helpt?
Ik zou heel graag dit kistje vliegklaar willen krijgen maar ik blijf een beetje op deze punten hangen. :cry:

Dag,

ABS op ABS lijmen: Isarplast L530 (blauw witte tube) Dit lost het ABS een beetje op, voordat het begint uit te harden. Levert een verbinding op die net zo sterk is als originele materiaal. Nadeel is dat het absoluut niet spleetvullend is, werkt alleen voor goed passende delen.
Stabiliet is 2e voorkeur voor ABS. Kun je ook naden etc. mee opvullen. Vindt het persoonlijk wat te hard, onflexibel worden. Helaas zijn er niet veel andere lijmen voor kunststof.

Je zou kuststof plateau erin kunnen lijmen met Isarplast en dan von onderen een goed passend triplex plaatje ertegenaan lijmen als versterking.

Vervolgens met een glasmatje een degelijke verbinding maken tussen triplex plaatje en romp.

Vol laten lopen met epoxy raadt ik je af. Een T-staart belast de romp bij minder dan perfecte landingen behoorlijk, hoe meer gewicht je hier toevoegt, hoe erger dat zal worden. Bovendien heeft epoxy van zichzelf geen sterkte. Pas in combinatie met glasmat oid krijg je iets sterks.

Voor iedere verlijming goed reinigen/ontvetten, en goed grof (P80 oid) schuren (zeker voor je met epoxy gaat werken). Let op dat je het plateau er exact recht inlijmt.

ABS kun je prima schuren,afwerken en lakken etc.

Nadeel van ABS is dat het in de loop de jaren brosser wordt.

Gerben

Back