2K Blanke lak laagjes

Zowel een Sata al een Devilbiss zijn voortreffelijke spuiten voor het aflakken of het zetten van een kleur op een voor ons wat groter oppervlak.
Ik zelf heb het liefst met een Iwatta decorspuit maar dat is mijn mening.

Het één en ander is hier te koop:
http://www.airbrush-services-almere.nl/
of http://www.dixieart.com/

Even over het sinaasappel effect:
Als de druk en de viscositeit van de lak niet overeen komen krijg je dit effect.
Dus kan je twee dingen doen: druk omhoog of viscositeit naar beneden.
In de praktijk is het verstandig meer te verdunnen dan meer druk te gebruiken. De hoeveelheid lak die je dan in één laag op de kap aanbrengt wordt met veel druk en dikke lak veel te veel.

Succes,
Ben

Hallo eddie

jij schreef:
En als je goeie lak wilt gebruiken is t altijd thinner verdunbaar en met de bijbehorende 2op1 verharder

NEE

niet ieder merk verdun je 2 op 1 en goede lak kan net zo goed op waterbasis zijn.
maar van dat praxis spuitje dat vind ik een vaag verhaal. ik heb dus een aantal keeren 2k lak gebruikt en de eerste keer met een praxis/gamma prutsding. geen sucses omdat deze spuitbehalve nevel ook dikke druppels spoot.resultaat:50 euro aan lak naar de kl#te.

o ja, een motipspuitbus is altijd overspuitbaar???
haha, ja de spuitbus wel ja. :D :D :D

het licht er aan welke lak je gebruikt.
hier een voorbeeld. met motip filler als ondergrond gaat het fout als je met berobase werkt (jawel een 2k lak)

jij spuit dus met 30 graden????? is dat niet wat warm? ivm het te snel uitdampen van de verdunner die er ook voor zorgt dat de lak beter vloeit.

hey eddie, het is echt niet allemaal onzin

gr matthijs

ha walter

dat klopt presies maar vraag eens aan de lakboer hoe het zit met de hardheid van de lak want als je je kapje er opzet en er af haald dan buig je de kap en dan kan de lak barsten. er is een middel voor te krijgen (een soort weekmaker) maar ik weet niet presies hoe het spul heet.
je mengt het in je blanke lak.

gr matthijs

en dat is dus weer de troep die je niet moet hebben ;)

geeneen kap buigt zover dat de hardste blanke lak erf zal springen.
geloof me, al vele kappen gespoten met vele soorten lak :D

ps mijn favos zijn de sata minjet 3 en minjet 4.

Geen weekmaker gebruiken !!
Ik gebruik flexibele harder voor bumpers te spuiten , dat kan je ook voor een kap gebruiken maar is niet noodzakelijk !!
Matthijs , blanke lak op waterbasis is bijna niet te spuiten met een normale spuit , althans niet mooi dekkend en glanzend !!!
Ennuhhh die 30 graden is IN de cabine hè !!
zie jij t daar maar koeler te krijgen zonder de afzuiger al aan te zetten !!
Op t moment van spuiten zal t een paar graden koeler zijn , maar niet veel !!
En dat over een motipbus , in principe kan 2 k daar gewoon overheen , ik heb nog NOOIT een slecht resultaat gehad daarmee !!
Wel met andere prutsmerken over elkaar heen , dat gaat vaak fout , maar ja in principe spuit ik alleen 2K , zowel auto`s als frame`s van van alles , dus ook mijn kappen .
Ik zeg ook niet dat alles onzin is , je kan altijd wat leren van elkaar toch ??

da's waar ed.
maar waarom geen weekmaker ?
heb je daar een bepaalde reden voor? mij lijkt het logisch.

gr matthijs

Ik heb betere ervaring met de flex harder , met weekmaker heb ik al een aantal keren gehad dat de boel ging "opbranden" en dat vind ik niet fijn !!
Mijn eerste keren een kap spuiten ging me ook niet goed af , sterker , t viel vies tegen , wel een auto kunnen spuiten en zo`n klein kappie niet ??
jaja dat was best frustrerend !!

OK, de lak zit er op.

Ik heb een spuiter gehaald bij de Praxis.
Ik ben geen kwaliteits-spuiter zoals Gerard. Te goed materiaal is niet aan mij besteed :wink:
De spuit was 25 Euro en van het merk LUX. Duidelijk een stuk beter dan een goedkope, dertien in een dozijn, variant.
Echt een degelijke, goede, spuit voor dat geld :)

En het spul werkt fantastisch :!: :!: :!:
Een mooie nevel en het spuit makkelijk.
Ik had (maar) één druiper op één van de twee kappen :oops:

Alleen was de druk waarmee de lak er uit kwam even schrikken.
Mijn kap waaide bijna omver, van de "tafel" af.

Als het droog is zal ik een foto van de kap maken waarin ik mijzelf gespiegeld kan bekijken :lol:

druk terugdraaien naar een bar of 2.5 a 3 bar.
moet genoeg zijn voor zo'n spuitje.

ps zo'n lux ding heb ik ook (praxis)
gebruik hem voor de vloeibare masking erop te zetten.

Back