2k blanke lak over decals

ik gebruik sinds kort 2k blanke lak maar ik heb een probleem met de hechting.
als ik het model afplak voor de laatste zwarte randjes komt de blanke lak los.
nou weet ik dat je het model eigenlijk eerst lichtjes moet opschuren voor de beste hechting of nat in nat spuiten
maar hoe doe je dat met de decals ?

Ik gebruik al jaren halfmatte parketlak... Zelfs op mijn RC-schepen.
Wordt keihard, laat niet los, is te gebruiken op Tamiya Acrylverf, maar ook op spuitbusverf van noem-maar-een-willekeurig-bouwmarktmerk.

En m.b.t. decals:
Mijn 1:35 Schnellboot S38 is in de grondverf gegaan, daarna gespoten met Tamiya Acryl.
De paar plaatsen waar ik decals wilde hebben zijn met de kwast voorzien van glanzende lak. (Tegen 'silvering' = luchtbellen onder de decal)
Die laten drogen.
Decals (overigens zelf gemaakt) erop gezet met 'set' en 'sol' om de decal goed aan te laten sluiten op de klinknagels
Een dag laten drogen
Daarna overgeschilderd met de ondertussen bekende halfmatte parketlak.
Decals zitten er nu ruim 8 jaar op en hebben ondertussen aardig wat uurtjes in het soms best wel ruige water van diverse vaarvijvers doorgebracht...
En de plaats waar dit embleem van het 8e Schnellbootflotille zit (naast de brug) blijft tijdens de vaart écht niet droog...

embleem 8e flottille.jpg

Ik gebruik al jaren halfmatte parketlak... Zelfs op mijn RC-schepen.
Wordt keihard, laat niet los, is te gebruiken op Tamiya Acrylverf, maar ook op spuitbusverf van noem-maar-een-willekeurig-bouwmarktmerk.

En m.b.t. decals:
Mijn 1:35 Schnellboot S38 is in de grondverf gegaan, daarna gespoten met Tamiya Acryl.
De paar plaatsen waar ik decals wilde hebben zijn met de kwast voorzien van glanzende lak. (Tegen 'silvering' = luchtbellen onder de decal)
Die laten drogen.
Decals (overigens zelf gemaakt) erop gezet met 'set' en 'sol' om de decal goed aan te laten sluiten op de klinknagels
Een dag laten drogen
Daarna overgeschilderd met de ondertussen bekende halfmatte parketlak.
Decals zitten er nu ruim 8 jaar op en hebben ondertussen aardig wat uurtjes in het soms best wel ruige water van diverse vaarvijvers doorgebracht...
En de plaats waar dit embleem van het 8e Schnellbootflotille zit (naast de brug) blijft tijdens de vaart écht niet droog...

Bekijk bijlage 628368
Ik heb al vaker gehoord over parketlak. Het ging toen over een bepaald type Pledge, wat niet meer leverbaar zou zijn in Europa, wel in Amerika.
Kan en wil je me vertellen welke parketlak je hiervoor gebruikt, hoe je het eventueel verdunt en wat de beste manier is om je airbrushmateriaal daarna schoon te maken??

Back