2K lijm droogt niet?

Afgelopen zondag heb ik wat gelijmd met Bison Kombi Power 2k (PU) lijm.
Ik weet (vrijwel) zeker dat ik te weinig harder heb toegevoegd.
Op dit moment (dinsdag ochtend) voelt het nog steeds plakkerig aan.

Wat moet/kan ik doen:
Wachten?
Harder er overheen smeren?
In paniek raken? :wink:

De verhouding moet zijn:
"van elke tube een gelijk lange rups gebruiken"
Dit komt neer op 1:4 (harder:hars)
Van de verharder heb ik waarschijnlijk een halve rups neergelegd.

Wie kan me helpen?

Wim

Ik weet niet wat je verlijmt hebt, maar kan je de niet uitgeharde lijmresten niet verwijderen en het gewoon opnieuw proberen te verlijmen?

Hoe kom je dan op 1:4 :roll:
2 gelijke rupsen zijn toch 1:1 ?

Ik zou de lijm weghalen en opnieuw beginnen !
Maar dat is makkelijk gezegd :wink:

met weinig harder zal het wel uitharden maar duurt heeeeeeeel lang en ook lang niet zo sterk als haalbaar is.

Heren,

dank voor de reeds gegeven antwoorden.
Gelijke rupsen geven inderdaad gelijke hoeveelheden lijm, maar dan moeten de tubes wel even groot zijn.
De tube harder heeft een kleinere tuit; dus geeft deze minder lijm.

Weghalen is niet zo'n goede optie, ik zou dan de lijm uit wat gaatjes moeten peuren. De lijm wordt voornamelijk gebruikt als afdichting. (Sterkte technisch is het dus geen probleem.)
Ik kies voorlopig nog even voor de optie: wachten...... :sleepy:

Wim

fohnen helpt ook ;) Als je 2k lijm warm maakt vloeit het even heel lekker... daarna wordt het opeens heel snel hard. Met dit warme weer ook goed te merken. Het lijmt heerlijk maar je moet wel sneller zijn.

Tadango,

Dat is een antwoord waar ik op zit te wachten!

Heb vanochtend weer even gekeken: nog steeds wat plakkerig, dus ik dacht: :sleepy:

Zal vanavond de fohn d'r eens op houden. Kijken of het werkt.

Wim

2K lijm wordt hard door een chemische reaktie, waarbij de componenten in de juiste verhouding aanwezig moeten zijn. Zo niet dan blijft er na de reaktie 1 van de componenten over. Dit in tegnstelling tot polyester, daar wordt de reaktie alleen in gang gezet door de katalysator, en bepaalt de hoeveelheid alleen de snelheid.
Nietemin je hebt niks te verliezen, fohnen maar !!

Oei!

Da's andere koek!

Wanneer het zo is als jij beschrijft Gilbert, dan heb ik een probleem(pje)
Ik geef deze lijm nu nog tot het komende weekend:

Ga vanavond de "fohn" methode proberen
Ga morgen samen met m'n oudste zoon naar een tante; we slapen daar om vrijdag vroeg in Den Helder te zijn: bezoek aan de Vlootdagen!
Vrijdag waarschijlijk laat terug dus
pas zaterdag weer een kans om iets te proberen.

Wanneer de fohn methode niet heeft gewerkt zal ik het weekende de lijm moeten verwijderen en opnieuw proberen.

Wanneer de fohn methode goed heeft gewerkt weten we het morgen.

Wim

Als de lijm met het föhnen niet hard wordt maar wel dunner dan kan je het misschien makkelijk(er) verwijderen met een stukje keukenrol. De warme dunne lijm zal makkelijk opgenomen worden door het papier en zo raak je het meeste wel kwijt. Wanneer je dan nieuwe aanbrengt (wel met de juiste mengverhouding) dan moetje dat proberen te mengen met de nog op de romp aanwezige resten. Als dat niet te veel is zal het hoogstwaarschijnlijk dan wel hard worden.

Fohnen is geprobeerd.
Lijm wordt inderdaad dunner en laat zich makkelijk met keukenpapier verwijderen (Dank Ernst!)
Ik heb de lijm die nog op de lijmspatel zat (en die dus ook niet hard werd) ook verwarmd met de fohn, maar niet verwijderd: kijken of de lijm door het fohnen toch nog zou doorreageren.
Helaas, dit is niet het geval. Vanochtend was de lijm op de spatel nog steeds plakkerig (maar wel heel mooi egaal over de punt van de spatel verdeeld :wink: )

De lijmresten zijn van de romp delen verwijderd, dus in/na het weekend kan ik er weer mee verder.

Wim

Back