2m20 zwever - Graupner Hi-Fly

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door birdiebnl, 4 jun 2013.

  1. birdiebnl

    birdiebnl

    Lid geworden:
    17 mei 2010
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Hellendoorn
    Hallo allemaal,

    ik heb van Justus (dutchspider9) een zwever overgenomen, zie dit draadje. In dit draadje is al eens een poging gewaagd om merk en type te achterhalen.
    Daaruit volgt dat het een Graupner Hi-Fly zou kunnen zijn.

    Het zou kunnen, het lijkt er wel op dat de romp dan wat gemodificeerd is om er een motor in te zetten. Het naar links trekken van het vliegtuig lijkt mij te komen doordat de vleugel wat krom is getrokken.

    Heeft er iemand een tekening van de Graupner Hi-Fly, zodat ik eens kan kijken of het inderdaad een Hi-Fly is? Op Google zie ik dat er Hi-Fly's zijn met enkele V-stelling en dubbele V-stelling. Deze heeft dubbele V-stelling.

    Ik wil de folie er af halen, de vleugel weer recht proberen te maken, en dan de zaak weer opnieuw folieen. Dan voorzien van een BL motor.

    Iemand die me kan helpen aan een tekening (digitaal) van een Graupner Hi-Fly?

    Groeten Bert.
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2013
  2. birdiebnl

    birdiebnl

    Lid geworden:
    17 mei 2010
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Hellendoorn
    Ik heb van een forumlid de tekening van de Graupner Hi-Fly ontvangen, en het blijkt inderdaad een Hi-Fly te zijn.

    [​IMG]

    De romp is bij de vleugelbevestiging iets anders, bij de originele Hi-Fly wordt de vleugel met elastiek bevestigd, bij dit exemplaar is dat aangepast, zodat hij inhaakt, en met 2 schroeven kan worden vastgezet.

    [​IMG]

    Eerst maar eens proberen om de vleugel weer netjes recht te krijgen.
     
  3. birdiebnl

    birdiebnl

    Lid geworden:
    17 mei 2010
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Hellendoorn
    Alle oude folie verwijderd, was nog een hele klus om dat netjes er af te krijgen.

    [​IMG]

    Het werd wel beloond, de vleugel komt er helemaal recht en netjes uit. Echt fantastisch was hij dan ook niet gefolied, hopelijk lukt het mij beter.

    Als moter heb ik hier een Dymond AL2836 liggen, lijkt me aardig voor deze zwever. Straks beginnen met nieuwe folie opbrengen, de romp lijkt me het meest lastig, maar voor die tijd een motorschot maken. Lekker bezig!
     
  4. birdiebnl

    birdiebnl

    Lid geworden:
    17 mei 2010
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Hellendoorn
    De eerste dingetjes weer in de folie.

    [​IMG]

    Ik zit nog een beetje met het motorschot. Als ik die er voor op lijm, krijg ik de motor er nooit meer in, dus zal ik hem er in moeten lijmen met de motor er al aan.

    [​IMG]

    Wat is verstandig, de motor aan het motorschot bevestigen en lijmen, of toch nog wat anders? Als ik een defect aan de motor heb zou ik de boel moeten slopen. Iemand tips?
     
  5. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Leuk project!
     
  6. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Hallo Bert,

    goed bezig :).
    Ik heb wel een oplossing voor je.
    Ik bouw mijn motoren meestal op een apart stukje hout dat ik dan met schroefjes op een onderliggend stuk hout schroef. Ik gebruik hier vaak roerstokken voor die bij de Gamma te krijgen zijn, iets anders kan natuurlijk ook als het maar sterk genoeg is.

    Voor een voorbeeld zou je op mijn bouwverslag van de Nimbus kunnen kijken, die is hier te vinden:
    http://www.hoppenbrouwer-home.nl/ikarus/nimbus.htm

    Er staat daar een foto tussen van de motor gemonteerd op die 2 plankjes. Het onderste plankje waar de sleepkoppeling inzit heb ik vast gelijmd op de bodem van het toestel. Het 2e plankje, de bovenste, zit daar dus op met schroefjes. Als er iets niet goed is dan is de hele handel er binnen een paar minuten uit.
    Mijn Nimbus weegt 3 kilo en de motor sleurt hem onder een hoek van 30 -40 graden omhoog, sterk genoeg dus deze verbinding..

    Succes !

    Groeten,

    Paul.
     
  7. petertje1

    petertje1

    Lid geworden:
    4 apr 2013
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo Paul,

    Heb je ook een foto van de sleepkoppeling, en de montage naast/onder de motor.

    Gr.Peter.
     
  8. birdiebnl

    birdiebnl

    Lid geworden:
    17 mei 2010
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Hellendoorn
    Paul, daar ga ik mee aan de slag, zal wel even moeten kijken hoe ik dat precies doe, er zitten nog wat schotjes voorin de neus, maar daar kan ik wel een sleufje in maken. Wordt vervolgd.
     
  9. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Ootmarsum.

    Hoi Peter,

    het is eigenlijk niet zo moeilijk als het lijkt. De foto die je hebt gezien laat eigenlijk alles al zien..
    Het plankje is zo'n 8 mm dik, evenals het plankje waar de motor op zit. Het bovenste plankje zit domweg op de onderste geschroefd en de onderste zit aan de romp gelijmd. Ik heb deze laatste wel afgerond in de ronding van de romp voor een beter hechtingsoppervlak.
    In dit onderste plankje heb ik in de lengterichting in het midden een gat in geboord waar de ijzerdraad doorloopt die als haak dient. In dit gat zit later nog een messing pijpje gelijmd om alles lekker soepel te laten lopen.
    Toen heb ik het grote gat geboord, ik meen 10 mm overdwars door het plankje. Dit gat is (nog) niet doorgeboord door de romp, ik vond dit zonde van de romp om meteen te doen maar mocht ik ooit gaan slepen met dit toestel hoef ik alleen maar dat gat te boren..

    Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, zoniet dan zal ik wel extra foto's maken.

    En Bert,

    ik heb bij één toestel de schotjes eruit gehaald en na het monteren van de motor er weer nieuwe in gelijmd. Mocht het nodig zijn dat de motor er weer uit moet dan haal ik de schotjes er zo weer uit :p.

    Succes beiden !

    Groeten,

    Paul.
     
  10. birdiebnl

    birdiebnl

    Lid geworden:
    17 mei 2010
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Hellendoorn
    Langzaam gaan we verder.

    Het motorschot toch nog anders op kunnen lossen. De spant die in de weg zat heb ik verwijderd, omdat er nu toch een motorschot komt (die er voorheen niet was). Dus nu gewoon een motorschot waar de buitenloper achter kan.

    Verder bezig met het in de folie zetten. Nog een vleugel te gaan. De vleugel die ik nu gehad heb is nog steeds netjes recht, en niet krom getrokken door het folieen. Gezien hoe het toestel in de folie zat, en hoe ik hem er nu in heb zitten ben ik best tevreden.

    [​IMG]

    Blauw met doorzichtig geel is die geworden, durfde het zelfs aan om een blauw accent aan de vleugel te geven.
     
  11. birdiebnl

    birdiebnl

    Lid geworden:
    17 mei 2010
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Hellendoorn
    De folie zit er op, de electronica ingebouwd. (Ook de servo's voor de zekerheid vervangen, eentje bleef continu brommen).
    Het zwaartepunt volgens tekening, met andere woorden, hij is er klaar voor.

    Morgen waarschijnlijk eerste vlucht. Hopelijk niet gelijk de laatste...

    [​IMG]
     
  12. birdiebnl

    birdiebnl

    Lid geworden:
    17 mei 2010
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Hellendoorn
    Zojuist de eerste vlucht kunnen doen...

    Een eerste handstartje zonder motorloop ging goed, daarna volgende start met motor aan. Ging prima, totdat ik het gevoel had dat ik hem niet onder controle had. Elevator ging prima, maar links/rechts had ik niet het gevoel dat ik daar controle over had. Motor uitgezet, sticks losgelaten, en de Hi-Fly ging in een mooie zweefvlucht. Het naar links/rechts trekken is opgelost, hij maakte een mooie rechte vlucht. De landing ging wat dat betreft ook vanzelf, gelukkig een erg groot weiland, dus niks geraakt.
    Bij het ophalen begon het al te dagen wat er aan de hand was. Ik vlieg met schuimpjes zonder ruder, en mijn andere zwever heeft rolroeren, blijkbaar heb ik mijn reflexen niet op de ruder zitten, en heb ik dus telkens aan de verkeerde stick zitten klooien. Met de gasstick heb ik waarschijnlijk af en toe wat ruder gegeven, zonder dat ik me dat bewust was.

    Achteraf gezien heb ik bij mijn Medicine Man het roer ook op de aileron zitten.

    Dat gaan we dus omzetten, en dan een nieuwe poging. Hij zweeft in ieder geval goed.
     
  13. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    Sturen 2-asser

    Bert,

    De meesten die met een 2-asser vliegen, vliegen met richtingsroer op de plaats van de ailerons.
    Dit is iets wat ontstaan is in de tijd van de 2-kanaals zenders.
    Je leerde vliegen met hoogtefunctie op de ene stick en richtingsfunctie (rudder of ailerons, maar meestal rudder) op de andere. Zodra sturen om 3 assen in beeld kwam, kwam de aileronfunctie op de plaats van richting en ging richting naar de andere stick.
    Zet dus richtingsroer op je aileronstick, dan grijp je niet zo snel mis als je met een 2-asser vliegt.

    M.v.g.

    Paul

    Niet goed gelezen, met de medicineman doe je dit al en heb je zelf al de conclusie getrokken....
     
  14. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Gefeliciteerd met de re-maiden!
     
  15. birdiebnl

    birdiebnl

    Lid geworden:
    17 mei 2010
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Hellendoorn
    @Japie.G Bedankt!

    @Paul E Ik heb inderdaad nu de besturing aangepast, dus het roer op de aileron stick.

    Daarmee een nieuwe poging gedaan, helaas ging het weer niet vanzelf. De besturing was nu in orde, nu raakte de prop los. :confused: Niet goed vastgezet waarschijnlijk. Dit gebeurde vrij snel na de start, dus op beperkte hoogte, toch nog een mooi bochtje kunnen vliegen en een nette landing gemaakt.

    Ik had er een of andere HK spinner op die je met twee boutjes vast klemt op de motoras. Ik ga toch maar voor een CAM span adapter, daar heb ik toch betere ervaringen mee.

    Wordt weer vervolgd.
     
  16. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ik ga morgenmiddag waarschijnlijk ff naar de club in tubbergen! Niet wat voor jou om mee te gaan?? Je kan zo met me meerijden. Gezellig clubje hoor!
     
  17. birdiebnl

    birdiebnl

    Lid geworden:
    17 mei 2010
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Hellendoorn
    Hoi Jaap, lijkt me hardstikke leuk, en ligt ook in de planning om daar binnenkort naar toe te gaan.
    Alleen morgen gaat niet lukken, morgen veranderd mijn leeftijd, dus wordt niet zo op prijs gesteld dat ik er dan vandoor ga.

    Maar ik ga graag een andere keer mee!
     
  18. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Gefeliciteerd alvast! En als je een keer zin hebt, contact me dan maar ff! Samen rijden is veel leuker ;-)
     
  19. birdiebnl

    birdiebnl

    Lid geworden:
    17 mei 2010
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Hellendoorn
    Jaap, bedankt, en ik neem contact op.

    Vanavond toch nog een keer de klapprop erop gezet, en een poging gedaan om te vliegen.
    Hij zweeft erg lekker. Alleen toch nog wel een probleempje, de aandrijving is net aan, het is erg lastig om op hoogte te komen, het ziet er naar uit dat het te krap is.

    Ik heb een Dymond AL-2836 (zie dymond_al_eng) met een 9x5 Graupner klapprop erop (HK spinner/adapter).

    Maar eens in de setup database gaan kijken of ik iets kan vinden wat een beetje overeen komt.

    Verder zeer tevreden over hoe hij zweeft!
     
  20. birdiebnl

    birdiebnl

    Lid geworden:
    17 mei 2010
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Hellendoorn
    Na meer dan een jaar eindelijk weer tijd besteed aan de hobby. Prioriteiten...



    Het probleem waar het vorig jaar op strandde, het leek alsof de motor te weinig power had om hem omhoog te brengen, is opgelost. De oorzaak bleek een brakke accu.



    Gisteravond was het mooi weer, dus een nieuwe poging gewaagd. Dat liep zeker niet vlekkeloos.



    Ik dacht dat de stabilo symmetrisch was, dus geen boven of onderkant, maar of dat klopt? (of er was iets anders aan de hand). In ieder geval ging bij de eerste start de hifly mooi omhoog aan de motor. Totdat ik het gas dicht zette, dat resulteerde in een duikvlucht, waar het zelfs met full up bijna niet uit kwam. Gelukkig kunnen landen in een strook lang gras, zonder schade.



    Voor de tweede poging de travel adjust aangepast, maar ergens leek het toch niet goed. Tweede poging ging wel iets beter. Daarna de stabilo (pendelroer) omgedraaid, en daarmee was het probleem verholpen.



    Het zwaartepunt ligt nog niet helemaal goed, bij de duik vlucht wordt de duik alleen maar steiler. Daar moet nog wat aan gebeuren. Daarnaast blijkt dat de vleugel er scheef op zit, wat er in de lucht wat vreemd uit ziet.

    Origineel hoort de vleugel met elastiek vastgezet te worden, deze zit echter met twee kunststof boutjes vast, waarbij die boutjes er voor zorgen dat het scheef zit.



    Helaas wordt het 's avonds al weer vrij vroeg donker, dus niet verder kunnen experimenteren met het zwaartepunt.



    Eerst maar eens kijken hoe ik de vleugel recht ga zetten.
     

Deel Deze Pagina