2s laden op een 3s Graupner Balance Adapter

• Topicstarter Topicstarter MeX101
  • Startdatum Startdatum
M

MeX101

Guest
Eerst wat info

Grauper Lader
Graupner Balance Adapter
2s Lipo 2200mah

Kan ik een '2s' lipo ook aansluiten op het '3s' balance adapter kanaal, om een 2s te laden? Dit wil ik graag weten omdat de 2s aansluiting al in gebruik is door iets anders en niet kan worden gebruikt.

Ik heb er een fotoshop van gemaakt.

2222222222222222.jpg

Gaat niet lukken denk ik. HIj mist dan namelijk spanning op cel 3, dus gebalanceerd laden gaat dan niet omdat hij het voltage van cell 3 niet in de buurt krijgt van de 2 wel aangesloten cellen...

Goed lezen, Bert.. hij wil een 2S pack balancen.. niet een 3S pack.

Het antwoord: ja het kan.

Als je dit soort dingen doet, is het altijd wel even opletten hoe je balanceerprintje gemaakt is (printspoortjes volgen), maar in dit geval kan het zeker.

Je hebt wel eens balanceerprintjes die bv. voor een 3s pakket een 5s stekker hebben en dan niet alle pennetjes gebruiken, dat is hier echter niet aan de orde.

Het kan dus rustig.

Waar ik dan wel een kanttekening bij wil plaatsen, is de vraag waar je die 2s aansluiting dan voor wilt gebruiken. Je kunt op deze manier NIET meerdere, verschillende pakketten, tegelijk balancen.

Hezik,

Je bent koning nu kan ik de accu's gaan laden!

De 2s aansluiting is in gebruik voor dit systeem. Waarbij de balance kabel van de stekker op de 2s aansluiting van de adapter is gesoldeerd. Deze laat ik dan ook met rust als ik een andere accu ga laden.

Dit is voor lipo accu's met een hardcase en een 2mm balance stekker.
RCH-C03.jpg

Goed lezen, Bert.. hij wil een 2S pack balancen.. niet een 3S pack.

ik denk dat je iets beter moet lezen hezik, of je hebt mijn verhaal niet helemaal goed begrepen.

Ik had het ook over een 2s pack, op een 3s connector... de lader gaat dus bij de 3s connector (waar iets aangesloten is) de 3 cellen balanceren, ofwel, op het zelfde niveau brengen.

Zoals ik geleerd heb, balanceert een balancer de cellen zo, dat ze alle 3 hetzelfde zijn. Is er 1 slecht, zal de balancer ze zo balancen dat de goede, hetzelfde zijn als de "slechte"
Hij meet dus ook de cellen, en aangezien je hier 2 cellen aan sluit op een 3 cellen aansluiting, ziet hij 1 cel op geen spanning. (hij mist dus van 1 "cel" de spanning)

heb het zelf ook al eens geprobeerd, en dat ging dus NIET. Vandaar dat ik de juiste balancer heb gekocht bij de juiste cel. (ik wilde ook een 2s pakket balanceren met een 3s balancer) Ik kreeg direct de melding dat de accu niet goed meer was van mijn lader.

Maar goed, als het dus hierbij wel kan, is het alleen maar fijn voor TS

Je slaat de plank een beetje mis hier.

Een lader heeft helemaal geen weet van dat er een 4e pinnetje is. die ziet qua voltages gewoon de spanningen die hij verwacht.

DAt het bij jou niet gewerkt heeft, komt voor 99% zeker weten door de reden die ik eerder noemde.

Bekijk het balanceerprintje maar eens goed. Al die stekkertjes staan gewoon parralel aangesloten, het kan dus gewoon niet niet werken.

Die hele balanceer-printjes handel is oplichting. Als je van de grootste aansluiting (meestal 6s) het witte stuk plastic van het printje eraf haalt, kun je daar alles op laden wat je maar wilt. 2s, 3s, 4s... alle merken. Er zijn feitelijk maar 2 soorten aansluitingen, en dat heeft met de pitchgroote van de print te maken, de afstand tussen de pennetjes.

Zo'n balanceerprintje vertelt echt NIET aan de lader op welke aansluiting iets ingeplugged zit, en alle aansluitingen zitten gewoon parralel.

De enige reden waarom het soms wel eens niet wil, is dus omdat sommige balanceerprintjes een beetje raar aangesloten zitten. Zo heb ik zo'n printje waar men voor de 3s aansluiting een 5s stekker gebruikt waarvan pin 2 en 4 niet aangesloten zijn. Als je daar een gewone 3s aansluiting op drukt, werkt het inderdaad niet. In dat geval moet je de aansluiting pakken met het grootste cellenaantal op dat printje, dan zal het zeker weer wel werken.

Jij had jouw lader gewoon verkeerd ingesteld staan, op 3s, terwijl dat 2s had moeten zijn..

Jij had jouw lader gewoon verkeerd ingesteld staan, op 3s, terwijl dat 2s had moeten zijn..
Daar.... daar heb je misschien wel gelijk in ja... :sleepy: als ik goed nadenk :P lol :oops:

Ach... toen was ik echt nog een beginner, en wist nog niets van lipo's af ;) heb er later nooit meer bij stil gestaan eigenlijk, handig om nu iig wel te weten!

Laatst bewerkt:
Dat klopt inderdaad helemaal hezik. Bij de 2 cellen stekker en 3 cellen stekker zijn de 1e en 2e pin gewoon doorgelust. Alleen komt er bij de 3 cellen respectievelijk een pin bij voor cel 3 zo gaat dit verder voor al je aansluitingen dus ook 6 cells en meer. Groeten.

Back