2s Lipo vs Servo&2.4ontvanger

• Topicstarter Topicstarter PeterPeeters
  • Startdatum Startdatum
P

PeterPeeters

Guest
Heeft er iemand ervaring met het gebruik van een 2s lipo rechtstreeks op servo's en/of 2.4Ghz ontvangers?

PeterP

Sommige moderne ontvangers kunnen direct worden aangesloten op twee in serie geschakelde Li-Po cellen. In de specificaties van de ontvanger moet dat terug te vinden zijn.
Hetzelfde geldt voor servo's.

Het aansluiten op twee Li-Po cellen van een ontvanger en/of servo die daar niet geschikt voor is, leidt tot problemen.

In dat geval een limiter gebruiken die de te hoge spanning van de Li-Po verminderd.

het is mogelijk, maar het aansluiten van 2 life cellen op je ontvanger en servo's werkt beter, aangezien er maar weinig servo's zijn die 8,4 volt aankunnen

HOi Peter

Bij de indoor modellen (F3P) doen we dit heel vaak.

Vaak met spectrum 2.4Ghz en de Dymond 4.7 servo's.

In sommige gevallen helpt het om een diode tussen de accu en ontvanger/servo's te zetten om net de hoogste piek van een volle 2S Lipo eraf te halen.

Groet
Winfried

Hallo,

De D47 servo's kunnen volgens de specs weergegeven in het laatste producten pdf (DymondCatalog.pdf) tot 9v aan. Ruime genoeg om direct 2 volle lipo's mee te gebruiken.. maar de andere electronica.. de ontvanger kan dit meestal niet aan.. Verder zal je zonder regulator zien dat de performance van je model erg snel achteruit gaat afhankelijk van de hoeveelheid electrische stroom beschikbaar en opgenomen.

Groet,
Oswald

Verder zal je zonder regulator zien dat de performance van je model erg snel achteruit gaat afhankelijk van de hoeveelheid electrische stroom beschikbaar en opgenomen.
Wat bedaoel je hiermee Oswald ?

Inderdaad de D47 zouden dat aankunnen, had ik al ergens gelezen.
Nu bij HobbyCity hebben ze 2.4G ontvangers die speciaal High voltage zijn, dus wel +6v aankunnen.

PeterP

Peter,

Voltage van 2 lipo's nadat ze volgeladen zijn is ca. 8.4 Volt dit loopt redelijk vlot terug naar 7.4 Volt daarna afhankelijk van de opname naar minimaal 5 a 6V, daarna moeten Lipo's weer opgeladen worden. Ze mogen niet diep ontladen worden.

Groet,

Oswald

Peter,

Voltage van 2 lipo's nadat ze volgeladen zijn is ca. 8.4 Volt dit loopt redelijk vlot terug naar 7.4 Volt daarna afhankelijk van de opname naar minimaal 5 a 6V, daarna moeten Lipo's weer opgeladen worden. Ze mogen niet diep ontladen worden.

Groet,

Oswald

Dank je Oswald, da wist ik al.
Zat even op een verkeerd spoor.
Peter

Ik had deze configuratie getest met een 360mAh, die HK ontvanger en 2 keer D47 maar die ontvanger bleef stom zonder reactie. Zou ik dan kunnen besluiten dat die ontvanger DOA was? ipv kapot door teveel voltage

Ik heb niet de Turnigy maar de andere versie die HK verkoopt. Inderdaad lees ik dat geadviseerd wordt om 1S te gebruiken. Ik kan niet beoordelen wat daar de reden van is.
Zelf heb ik in 2 van mijn DLG's al ruim een jaar de setup zoals op F3K.NL te lezen is. Een 3P pakket dus als voedingsbron. In al die tijd heb ik nooit een probleem gehad en heb ik nooit meer bij hoeven te laden. In 1 kist heb ik een 2S pakket. Ook daar al ruim een jaar geen enkel probleem.

Maar ze schrijven ook dat je maar 1 cell mag gebruiken, tweede deel zelfde zin.
PeterP

Daar is echt bedoeld dat je niet meer dan 1S mag gebruiken ivm de spanning.
De ingangsspanning van dit soort Boost laders mag nooit hoger zijn dan de uitgangsspanning.
1S2P of 1S3P of meer is geen enkel punt.
Je mag LiPo cellen ook gewoon (cel voor cel) parallel laden net zoals lood accu's.
Dit in tegenstelling tot NiCd en NiMH die door de negatieve temperatuur coëfficiënt nooit parallel geladen mogen worden.
Rick

Back