2s of 3s Lipo voor Sea Fury met speed 600?

Heb van een forumcollega (WV) een 1,2 m span Sea Fury overgenomen.
dze vloog altijd met 8 cellen en een 1:2w,5 vertraging maar ik wil 'm graag met Lipo's vliegen en het liefst met 3 cellen omdat ik daar veel van heb liggen...
Nu ga ik twijfelen aan het feit of die motor dat aankan ook gezien het topic over de robbe spitfire elders op dit forum. Nou moet ik zeggen dat ik 7,2 speed 400 en 480 motoren al wel heb gevlogen op 3s lipo (wel een paar verbrand maar goed), anderen op de club hebben geen probs met draaien van 400's op 3s lipo.
Wat denken jullie? Met 3s en eventuel kleinere prop? En zou een 25 A regelaar voldoende zijn?............Of meteen naar brushless.........
Q9pNESl8XG-f1.jpg

dat zal wel lukken ja maar probleem is dat je je dan moet beperken in sommige gevallen tot een kleinere prop, dit leidt tot minder trust, dus moest ik jou zijn, zou ik meteen voor BL gaan.

by the way, mooi kistje hoor!

greets

Awol,

Raggen!!! Brush erin :)
wat is het gewicht van het kistje?

RC heeft van die mooie goud/zilveren motortjes.. niet duur en perfect voor dit bakkie. zit je ook niet tegen het feit aan dat je voorzichtig moet zijn met gas omdat je anders je motor sloopt.

Misschien toch maar brushless dan.......even gerekend en gewogen:

Heb hier nog een 1570 kv fietsbel liggen. Die levert 800 gram trust op 3s lipo met een 8 x4 prop........
Als ik alles zou inbouwen dus fietsbel,regelaar, servo's, ontvanger en toestel kom ik samen met een 1500 mha lipo op 845 gram.

@Noah die motortjes die jij bedoelt leveren net zoveel of meer trust: 805 en fors meer met een 9x4,5: 960 gram trust.

Daar komt wel bij dat een 8x4 prop eigenlijk geen gezicht is op deze kist, te klein, en ik ben bang dat er veel trekkracht verloren gaat door de brede neus bij zo'n kleine prop....toch maar 2s lipo en brushed dan
:?

Dit is volgens mij een Balsacraft Sea Fury vergelijkbaar met mijn Balsacraft Hurricane. GEEN 2S je komt dan echt power te kort. Als je al veel 3S pakketjes hebt liggen, zou ik voor een investering in een brushless motor gaan, of gewoon de huidige blijven gebruiken met wat throttle-management. Wel heel mooi afgewerkt kistje!

Ik zou toch eens kijken naar de typhoon 15 of 29 klasse om die erin te zetten. En dan op 3 lipo's.

Alternatief voor een SP600 op 2S Lipo is een "tam" automotortje te gebruiken ..... heb zelf met een 17T en een 8"x4" op 6 cellen NiCAD "probleemloos" met een "baksteentje" gevlogen .... (6S NiCAD/NiMH = ca. 2S Lipo) ....

Dirk, wordt het dan niet zoiets van: ja het vliegt, maar het houdt niet over?

Dit formaat kistjes is echt leuk met BL en 3Slipo, zie de RBC kistjes van Ton en mijn Hurricane (en de ME109 nog in de maak) allen met een span van 1100-1200 mm en een TOW van 1000-1200gr.
Vooral warbirds verliezen vrij veel snelheid in de bochten*, het is dan wel lekker als je wat power achter de hand hebt.

*tenminste dat zag ik zowel bij mij als bij Ton tijdens de schaalmeeting in Oss

Goede "automotortjes" doen niet onder voor "slechte" brushless's ;-) .....

Deze motortjes zijn geoptimaliseerd voor 6 cellen "klasiek" en hebben meestal ook betere magneten en borstels (en daarmee ook een beter rendement) .....

Kistje wat ik vloog deed met een SP600 (achtige) niet veel, maar met een 17T "puple bull" ging het als een speer ..... op 6 celletjes sub-c ....

@Dirk: Bedoel je een race 600 bijvoorbeeld?

Ik heb nog een 25A brushless regelaar liggen...misschien daar toch maar een typhoon oid aankoppelen....
Maar iemand een idee of ie zou vliegen met die fietsbel die 800 gram trust kan leveren?
En loop ik het risico om meteen uit de lucht te donderen als ik 3s lipo met de huidige 600 gebruik? Zou erg zonde zijn van dit inderdaad zeer mooi afgewerkte kistje. Ik begrijp uit bovenstaande reacties dat de ervaringen op dat gebied nogal wisselend zijn....

Ik sluit me bij Theo en noah aan.

Mooie borstelloze motor erin lepelen. Wat weegt dat ding met motor en alles. Wel even vermelden of er een accu in zit.

Een Typhoon 15-10 werkt goed tot rond de 800 gram. Dan heb je leuke prestaties.

De typhoon 29-10-12 sleurt op 3S en 30A een 1400 gram kist vertikaal omhoog met de juiste prop.... 2 1500 lipo's erin en dan wil het wel....

Fietsbellen zijn voor lichte belastingen. 12 tot 15 A max. Daar red deze kist het zo te zien niet mee...

Dan wordt het borstelloos.
Kist zou 855 gr gaan wegen met één 1550 lipo erin en een Typhoon 15/10
Ik zie bij RC dat de 15/10 voor modellen is van 700 tot 1400 gram. Zou voldoende moeten zijn dus.....Of toch maar voor 14 euro meer een 29/12/10 bestellen.
Heb nog kleine retracts liggen hier....dat zou het geheel natuurlijk wel afmaken 8) ...met die 29/12/10 zou ik dan ook grondstarts moeten kunnen maken toch?

Een mening: Speed 600 moet e.d. moet je gewoon niet meer gebruiken als je iets veranderd aan een oud of zelfs voor een nieuw vliegtuig.

Volgens een nieuwe vuistregel op basis van goed vliegende lipo/brushless vliegtuigen:
10% van totaalgewicht = motor gewicht (of beeetje meer)
2 keer gewicht = mAh van een 3S lipo (of beetje meer)

Even vergelijking:
speed 600 220g
8 cellen 500g
aandrijving: 720g

3s 2200 185g
motor: 80g (gemiddelde fietsbel is wat aan de kleine kant)
aandrijving 245g. Dat is zo'n halve kilo lichter (nu 855 eerst tegen 1400g)

Vermogen speed 600:
8.8 x 25 = 220 watt (klopt met 1 watt per gram voor feriet motoren
volgens een oude vuistregel).
150 watt/kg. Blijkt dus vliegbaar, maar niet overdreven.

Vermogen brushless:
3.3V per cel. 3S = 10V
20A = 200 watt. (dit is onder 3 watt per gram motor. Gaat dus goed)
meer dan 200 watt/kg. Vliegt al stuk beter.
Goed voor kwartier acro.

Rendement brushles zal nog beetje meer zijn als speed 600, de meeste winst haal je normaal uit lagere gewicht en een betere prop.

Kijk naar de 2409-12 fietsbel of de fraaiere versie van de 2409:
http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_30&products_id=924
Deze motor wordt aanbevolen als vervanging voor een 1.7-2.5cc. Die seafury zou je in oude tijden met een 3.5 of 4 cc hebben gevlogen.

Dus... Iets grotere brushless en lekker prop.
Optimaal:
http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_30&products_id=958 met een 10x6.
Of typhoon 29/12/10, maar die is weer wat duurder.

Een 15/10 is leuk voor 15A, maar overbelast bij 20A.
Een 29/12/10 is mooi rond 25A.

(kandidaat voor FAQ)

@Harold: bedankt voor de uitgebreide uitleg! Heldere uiteenzetting 8)

Vanavond even op de club om raad gevraagd. Neem zondag de rectracs me om te kijken of die uberhaupt gaan passen en kijken wat medeclubgenoten aanraden,
Als de retracts passn dan wordt het een 29/12/10 anders de versie die Harold als alternatief gaf.

Toch snap ik één tegenstrijdigheid nog niet. Veel mensen geven hier op het forum aan dat een speed 600 (bedoelt voor 8 cellen) afbrandt als je 'm op 3s lipo's gebruikt. Toch is, voor zover mij bekend, 8 cellen gewoon 12 volt (1,5 per cel) Dat zou dan toch geen probleem moeten zijn met 3 s lipo's???.
Nog een laatste vraagje :D Zijn Hitec 81 servo's voor deze kist aan te raden ipv 9 grams towerpro's?

Awol,

op rbckits (gallery) staat een warbird die speed600 had (foto) en daarna een Typhoon.. ziet er wel grappig uit.. zo'n frotmotor op zo'n voorkant.

Awol zei:
Toch snap ik één tegenstrijdigheid nog niet. Veel mensen geven hier op het forum aan dat een speed 600 (bedoelt voor 8 cellen) afbrandt als je 'm op 3s lipo's gebruikt. Toch is, voor zover mij bekend, 8 cellen gewoon 12 volt (1,5 per cel) Dat zou dan toch geen probleem moeten zijn met 3 s lipo's???.

Ik weet niet hoe jij telt, maar ik kom bij 8x1,2 op 9,6 volt en belast blijft daar nog maar 1,1 per cel van over. En een 3s lipo pakketje is belast ongeveer 11 volt. Let wel de opgegeven voltages van de cellen zijn nominaal, bij net vers geladen cellen is het voltage iets hoger en bij belasting zakken ze gelijk in tot iets onder de nominale waarde.

Het enige 'nadeel' als je overgaat op brushles (ik spreek weer even over mijn ervaring met de Cardinal) is dat je zit met je zwaartepunt. Het lipopakket is lichter dan het Nimh pakket, de motor is lichter dan het origineel.... in mijn voorbeeld zou ik het zwaartepunt alleen goed krijgen met een aanzienlijke hoeveelheid lood (accu kan niet verder naar voren).

Dit even ter info, doet natuurlijk niets af aan de andere voordelen van brushless.

Dat klopt, zwaartepunt kan wel eens lastig worden. Daarom accu ook voor in de neus duwen.

Die tweede optie van Harrold is ook leuk, net iets meer power als de 15-10. Twee 1500/1550 mah lipos erin.

Back