2s of 3s Lipo voor Sea Fury met speed 600?

Theo Coenen zei:
Awol zei:
Toch snap ik één tegenstrijdigheid nog niet. Veel mensen geven hier op het forum aan dat een speed 600 (bedoelt voor 8 cellen) afbrandt als je 'm op 3s lipo's gebruikt. Toch is, voor zover mij bekend, 8 cellen gewoon 12 volt (1,5 per cel) Dat zou dan toch geen probleem moeten zijn met 3 s lipo's???.

Ik weet niet hoe jij telt, maar ik kom bij 8x1,2 op 9,6 volt en belast blijft daar nog maar 1,1 per cel van over. En een 3s lipo pakketje is belast ongeveer 11 volt. Let wel de opgegeven voltages van de cellen zijn nominaal, bij net vers geladen cellen is het voltage iets hoger en bij belasting zakken ze gelijk in tot iets onder de nominale waarde.

Aha, da's duidelijker...ik dacht dat die cellen 1,5V waren... Net als een penlight zeg maar.

Theo dit klopt ook dat een cel in ideal rond de 1,2V ligt. Alleen is het zo dat bij een geladen cel is het maximal rond de 1,48 1,55 volt.
Dit paket van 8 zakt snel naar de 10 volt voor NiMh cellen alleen voor NiCad blijft de spanning langer op 10,6 volt. Door dat de piek ook zeker de eerste 10 tot 20 seconden duurt kun je hier wel je motor mee affikken. De eerste 1,4 tot 2 volt valt de accu dan ook vrij vlot. De belastingsvoltage is gelijk aan een 3s lipo.
Voordeel lipo houd het langer uit en wil ook een paalde streefwaarde blijven behouden. Terwijl een NiMh of NiCad een e-macht afloop heeft gelijk aan een condensator. En als deze de grens waarde van 9,6 volt heeft bereikt (of 1,2 volt per cel) is de accu leeg, of heeft geen pit meer. NiMh accu zakken dan ook als een baksteen naar 8,4 volt.

Groetjes Rob

@ Metroid, jouw redenatie wat betrefd die nimh cellen klopt niet helemaal. Neem zelf maar eens de proef op de som en hang een goede watt meter of een wattsup meter tussen de draden en kijk en huiver.

Een nimh die vers van de lader komt is idd 1,45 volt, maar bij een belasting van een kleine 10 ampere zakt dat al gelijk naar die 1,1 volt. Een volle lipo is ongeveer 4,2 volt en zakt bij belasting ook in. De nominale spanning van een lipo is ongeveer 3,6-3,7 volt.

Mijn speed 600 trok zelfs met en 7x4 prop nog te veel stroom op 3 cellen. Gaat niet lukken dus ben ik bang.

Dat is dat direct bij deze vlieger zit er een reductie op, en de orginele cardinal motor is niet veel soeps.

Ik gebruik een speed 600race (21Turn) op een 1:2.33 belddrive. trekt 1200a1300 gram op 8.4v 3300GP met 25A gemiddeld. Op 3cellen gaat hij waarschijnlijk een 10" prop moeten gebruiken. motocalc...?

Ga je met die 25A brushless regelaar iets proberen ga je zeker naar 3s moeten gaan om nog vermogen te halen. Dan zou ik eens kijken naar de himax'en bij bichler. de HC35xx zijn dropin replacers voor een speed 600.
http://www.jperkinsdistribution.co.uk/ heeft ook een C35-XX reeks die overeenkomt met de himax'en

@mestdaght: 25 A bij 8,4 volt is heel wat anders dan 25 A bij 11,1 volt :). Het vermogen (P=U x I) dat de (een) speed 600 kan leveren is gewoon beperkt en wordt niet bepaald door de vertraging die je er eventueel achter monteerd. Sterker nog, daardoor zal het vermogen alleen maar teruglopen want een vertraging geeft verliezen (hoewel die soms minimaal kunnen zijn). Los daarvan zou het wel zo kunnen zijn dat je door middel van een vertraging een betere prop kunt selecteren en de mogelijkheden daarin zijn zonder vertraging natuurlijk zeer beperkt.

25Ampere is 25Ampere.
Het is de amperage die je motor warm stookt en niet de spanning.
Ga je 11volt gebruikt ga je wel sneller aan 25A zitten en zal je ervoor moeten zorgen dat je motor niet te veel kracht moet zetten. door bv een reductie te gebruiken.
formule voor warmte ontwikkeling in leidingen:
Q=I².R De stroom staat in het kwadraad.

De retracts zouden eventueel wel gemonteerd kunnen worden maar waarschijnlijk trek ik ze bij de eerste landing op ons veld er onderuit was de algemene opinie. Dus geen retracts maar toch wel een 29/12/10 erin.
Power zat dan! 8)
Wanneer de setup gemonteerd is zal ik een verslagje uitbrengen

Intermezzo! Ik stuitte op dit draadje toen ik op zoek was naar de theorie achter het electrovliegen. Waarschijnlijk kan 1 van jullie me op de juiste weg helpen:

Na een aantal jaren te hebben gevlogen met brandstof motoren wil ik nu een kistje (D21) bouwen met electro aandrijving. Waar ik nu naar op zoek ben is de theorie hoe ik kan berekenen welke motor ik nodig heb met welke accu's en tevens hoe ik dan uitreken hoe lang ik dan kan vliegen. Kortom de hele mikmak aan droge theorie over accus en motoren compleet met formules :!: Misschien een boek?
Alvast bedankt :wink:

Nou ben ik mn eigen conclusies aan het trekken.
Maar omdat ik een groentje ben op het gebied van model elektronica, kan ik het wel is gigantisch fout hebben.

Kan ik mijn robbe ranger met speed 600 motor laten draaien op een 11.1 v 1100 mah lipo? Met een regelaar tot 30 A?

Of brand er dan vanalles door. Heb al veel formules gezien op dit forum, maar was nooit goed in natuurkunde. :lol:

Scheelt alleen wel 200 gram in gewicht! Dus zal dan waarschijnlijk mn zwaartepunt opnieuw moeten bepalen.
Zover heb ik dan wel weer opgelet..

M.v.g. Quintijn

Back